Connect
To Top

6 solutii simple pentru combaterea insomniei

Nu mi s-a intamplat pana acum sa cunosc o persoana care sa imi spuna ca nu s-a confruntat niciodata cu probleme cu somnul, asa ca tind sa cred ca, la un moment dat, cu totii experimentam stari de agitatie atunci cand vrem sa dormim. In unele cazuri, problemele cu somnul trec in cateva zile, de regula dupa ce scapam de perioada complicata prin care trecem. Alteori insa, insomnia se manifesta pentru o lunga perioada, iar oboseala acumulata incepe sa ne afecteze pe toate planurile: nu ne mai putem concentra la ceea ce avem de facut, devenim irascibili cu cei apropiati, activitatile de zi cu zi ne sunt ingreunate.

Din discutiile pe care le-am avut cu specialistii invitati in emisiunea Vreau sa fiu sanatos, am aflat ca sunt multe lucruri care contribuie la aparitia insomniei, de la aparent simplele tulburari emotionale, la boli neurologice serioase. Daca insomnia este recurenta, ar trebui sa faci si o vizita la medic, pentru a elimina afectiunile neurologice. Insa daca problema e cauzata de stres sau alti factori emotionali, e timpul pentru cateva schimbari care iti vor ajuta organismul sa invinga insomnia. Si nu, pastilele nu sunt incluse in plan!

  • Invata sa asociezi din nou patul cu somnul. Pentru a te vindeca de insomnia, e esential sa schimbi asocierea patului cu un loc in care nu te poti odihni, in care te intorci pe toate partile, fara sa te ia somnul. Daca lucrezi sau te uiti la televizor atunci cand stai in pat, mintea ta va percepe patul drept un loc pentru diferite alte activitati si acest lucru va favoriza aparitia insomniei. Daca te trezesti in mijlocul noptii si nu te mai ia somnul, ridica-te din pat dupa 20 de minute, pentru ca altfel iti vei obisnui creierul ca in pat poti sta treaz si agitat.
  • Mergi in pat numai atunci cand te simti obosit. Cand experimentezi acea senzatie de “mi se inchid ochii”. Nu mai devreme, pentru ca risti sa stai acolo, cu ochii pe pereti, agravand problema, si nici mai tarziu, amanand mersul la culcare pe motiv ca mai ai ceva rapid de rezolvat, pentru ca te vei concentra atat de tare pe cea activitate, incat mintea ta va deveni prea agitata si va uita de somn.
  • Desi meditatia nu este tratamentul standard pentru insomnie, ai putea sa ii acorzi o sansa, pentru ca te va ajuta sa te relaxezi. Este greu sa iti setezi starea de dormit daca ai fost toata ziua intr-o continua agitatie, asa ca ai nevoie de ceva care sa iti tempereze ritmul alert. Pastreaza o lumina difuza, intinde-te, inchide ochii si fa cateva exercitii de respiratie, concentrandu-te doar asupra acestui aspect. Elibereaza-ti astfel mintea de toate problemele cu care ai incarcat-o peste zi.
  • Nu te forta sa adormi. Cu cat te vei chinui si te vei gandi mai mult la faptul ca trebuie sa adormi, cu atat vei da gres. Iar aceasta presiune pusa asupra ta cu siguranta nu te va ajuta prea mult. Daca nu te ia somnul, ridica-te, mergi intr-o alta camera, citeste cateva pagini sau mediteaza: somnul va veni muuuult mai usor.
  • Nu te uita la ceas sau la telefon. Daca te trezesti in timpul noptii si nu prea te mai ia somnul, nu te uita la ceas sau la telefon. In momentul in care vei vedea cat e ora si cat mai ai pana iti suna alarma, te va cuprinde un fel de agitatie si vei incepe o cursa contra-cronometru pentru a adormi la loc, iar acest lucru nu este deloc benefic pentru tine. In plus, inainte de culcare, cu cel putin o ora, evita contactul cu orice fel de ecran: lumina sa albastra va afecta procesul de producere a melatoninei, hormonal responsabil pentru pregatirea corpului de culcare.
  • Mentine echilibrul in ceea ce priveste orele de culcare si de trezire din weekend si din timpul saptamanii. Iti va fi foarte greu sa te organizezi cu somnul lunea daca sambata si duminica ai adormit abia spre dimineata. Culca-te constant la aproximativ aceeasi ora pentru a evita potentialele tulburari ale somnului.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health