Connect
To Top

7 obiceiuri care îți sabotează productivitatea

Am în jurul meu oameni care îmi povestesc că au senzația că trece viața pe lângă ei, în timp ce sunt prinși între zeci de task-uri la birou și liste de to-do. Probabil știi și tu despre ce vorbesc. Cât scrii un mail, te gândești la abordarea pe care trebuie să o ai cu un nou proiect, îi scrii pe messenger și prietenei tale și cauți și noi rețete de încercat acasă. Și uite așa s-a dus productivitatea ta!

Cu toții am experimentat, și nu doar o dată, frustrările cauzate de prea puțin timp liber, de responsabilități care devin copleșitoare. Dar chiar dacă faptul că suntem ocupați și alergăm mereu dintr-o parte în alta a devenit o constantă a vieților noastre, asta nu înseamnă că nu putem să ne organizăm mai bine și să câștigăm astfel timp pentru noi. Cum poți face acest lucru? Renunțând la cele 7 obiceiuri „păcătoase” și neproductive de mai jos.

  1. Verificarea telefonului

Evident că nu te poți despărți de el prea mult. Pe el îți setezi alarma dimineața, în agenda lui îți organizezi programul, cu el faci poze, dai mail-uri și telefoane și o mulțime de alte lucruri. Însă telefonul este și acel instrument care îți trimite o sută de notificări pe minut și îți distrage atenția.

Tocmai din acest motiv, când lucrezi și ai ceva important de finalizat, oprește-l sau setează-l pe mod avion, pentru a nu fi deranjat/ă de notificări, sms-uri sau apeluri. Pune telefonul la distanță de tine, ca să nu ai cum să întinzi mâna după el și să trișezi, și verifică-l doar după ce ai terminat treaba. Sau în pauzele de lucru, în caz că îți ia mai mult timp.

  1. Acceptarea unei sumedenii de proiecte

Dacă ai deja un job full time și încă trei proiecte de care te ocupi, poate că n-ar fi o idee bună să te aglomerezi cu toate și să mai iei un proiect. Vei ajunge să nu mai dormi, să nu îți mai vezi prietenii/familia, să nu mai ai timp să faci nimic din ceea ce iubești. Și e păcat. Nu ești un supererou, ești o ființă umană. Și chiar și supereroii ar avea nevoie de pauze.

Așa că fă-ți o listă de lucruri pe vrei să le faci și investește timp și energie doar în cele despre care crezi că merită. Fii realist/ă în privința proiectelor pe care le poți duce și nu te teme să spui NU. Nu ești cu nimic mai prejos decât alții.

Și în plus, productivitatea și rezultatele bune sunt favorizate atunci când faci totul în ritmul tău, când creativitatea nu este obstrucționată de stres, presiuni și zeci de alte deadline-uri.

  1. Un pui de somn prea lung

Să dormi noaptea suficient și să ai un somn odihnitor reprezintă două criterii esențiale ale productivității. Apoi, în timpul zilei, un pui de somn de 20 de minute este chiar benefic pentru că îți dă un boost de energie.

Însă, dacă acest pui de somn devine unul de trei ore, atunci avem o problemă serioasă, pentru că te vei trezi prea amețit/ă pentru a relua task-urilor și nu vei mai putea să îți intri în ritm. Așadar, dacă vrei o pauză de somn, asigură-te că, după 20 de minute de odihnă, ai o alarmă tare care să te trezească!

  1. Spațiul de lucru prea aglomerat

Mediul de lucru joacă un rol cheie în asigurarea productivității.

Dacă ai toate lucrurile împrăștiate în zeci de direcții, dacă te lovești de ele, cel mai bine ar fi ca, înainte să începi să lucrezi, să îți aloci câteva minute pentru a face ordine – haosul creativ este ok, dar asta până ajunge să te încurce.

De asemenea, e esențial să ai un scaun comod, să nu suferi nici de frig, nici de prea multă căldură, să ai lumină, de preferat naturală, practic toate condițiile pentru a lucra în voie.

  1. Lipsa unui program

În spatele oricărui proiect de succes este o persoană care și-a făcut un plan, și-a stabilit un deadline și s-a ținut de el.

Dacă îți propui să lucrezi sâmbăta, să zicem, e prea general și s-ar putea să te trezești că lucrezi toată ziua. Dacă îți propui să lucrezi între 10 și 13 și în acel interval să te ții și de trucurile de mai sus, s-ar putea să finalizezi totul în timp util.

De asemenea, e important să evaluezi cât îți va lua un anumit proiect, scrierea unui articol, realizarea unei prezentări etc. Și, mai ales, la ce rezultat vrei să ajungi la finalul unei sesiuni de lucru, la ce nivel să fie treaba pe care o faci.

  1. Regimul alimentar

Dacă iei un mic dejun super pe fugă și deloc sățios, te vei trezi că ai tot felul de pofte la prânz și e posibil să mănânci din toate, într-o cantitate mai mare decât ai nevoie. Iar după un festin la prânz, ai toate șansele ca singurul lucru pe care mai vrei să îl faci să fie o siestă. De treabă nici nu mai poate fi vorba.

Pentru a preveni acest lucru, nu sări niciodată de micul dejun, ia câte o gustare (un fruct, de preferat un măr sau un pumn de migdale) și bea apă în mod regulat.

  1. Comparațiile cu alții

E total neproductiv să îți pierzi timpul uitându-te în ograda celuilalt. Să îți spui că „da, dar X a făcut și asta, și aia, și nu mai știu ce”. Suntem diferiți, funcționăm într-un ritm diferit și avem alte aspirații.

Așa că, în loc să îți distrugi stima de sine analizând reușitele altora, mai bine te dedici propriilor obiective și începi fizic să lucrezi la atingerea lor.

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Do learn