Connect
To Top

”A fi” sau ”A fi bine”? Well-being drumul spre o viață împlinită

web_colaj

Well-being sau în traducere liberă ”starea de bine” este un concept despre care auzim tot mai des, dar care este destul de dificil de definit. Și știți de ce? Pentru că ceea ce este bine pentru mine, poate este departe de a fi bun pentru tine.

În urma unor studii recente s-a stabilit că acest concept de well-being poate fi definit în două maniere.

Pe de-o parte este vorba de perspectiva clinică, care consideră că starea de bine ar fi lipsa oricăror condiții de viață negative.

Pe de altă parte, perspectiva psihologică spune că aspectele pozitive trebuie să fie în prim plan.

Eu am auzit de well-being acum un an, însă abia în urmă cu două luni am cunoscut un ”antrenor pentru starea de bine”. Da, există și așa ceva și este cât se poate de util!

Larisa Petrini (despre care puteti citi mai multe aici ) este cea care în câteva ore (însă prea puține pentru a putea acoperi pe deplin un subiect atât de vast) mi-a schițat acest concept.

Cum mi-am însușit eu conceptul de well-being ? Ei bine, cred că acesta ar trebui să însemne atingerea unei stări de echilibru, a unei balanțe pe care o implementăm în viața noastră. Un fel de barometru al mulțumirii pe care îl regăsim în tot ceea ce facem și ceea ce ni se întâmplă. Sau poate mai exact, un barometru care să indice cât suntem de fericiți.

Unii consideră că starea de bine este un concept intangibil, greu de definit și cu atât mai greu de măsurat. Deoarece aspectele care ne fac fericiți, țin până la urmă de dorințele fiecăruia dintre noi și ele se pot schimba, poate mult mai repede decât ni le putem îndeplini.

Iar eu am ajuns la concluzia că pentru mine echilibrul este esențial. Nu sunt un om al extremelor. Despre mine puteti citit aici.

Așa că de fiecare dată când, să zicem, mi-e o poftă nebună de ceva dulce, cu siguranță îmi voi satisface această poftă. Sau, dacă într-o zi pur și simplu nu mă simt în stare să merg la sală, adică mi-e lene (da, se mai întâmplă și asta din când în când – este uman!!) voi ceda acestui mod în care organismul meu îmi spune ”Stai un pic! Respiră! Ia-ți o oră în care pur și simplu să nu faci nimic.

Surpriza cea mai mare după o oră petrecută în acest mod va fi că brusc nivelul de energie a crescut. Sunt în formă, sunt optimistă, cu chef de acțiune.

Echilibrul trebuie să existe însă și între viața de familie și cea profesională. Dacă ajungi să muncești peste puteri (desigur, cu intenția de a asigura familiei tale tot ceea ce este necesar) dar în același timp ajungi să sacrifici timpul pe care îl petreci cu persoana iubită sau cu copiii, iar acest lucru îți crează o stare de tristețe, atunci probabil că ceva trebuie schimbat.

Eu am ales să mă mulțumesc cu mai puține reușite profesionale.

În schimb m-am implicat mult în creșterea băieților noștri. I-am alăptat, am fost lângă ei când au făcut primii pași, i-am plimbat prin parc, îi iau de la școală, îi ajut la lecții, îi duc la activități sportive. Practic ne petrecem foarte mult timp împreună. Nu este tot timpul simplu dar satisfacția este enormă. Și cu siguranță pentru mine este mult mai mare fericirea decât dacă aș fi prezentat o emisiune cu super rating, dar care m-ar fi solicitat cinci zile pe săptămână.

Tot în detrimentul carierei am ales să nu mă neglijez ca femeie, ca individ cu necesitatea de a face ceva doar pentru propria persoană. Asta înseamnă că de patru, cinci ori pe săptămână fac sport, fie la sală sau în parc, săptămânal merg la manichiură, săptămânal fac un masaj. Este minimul de timp pe care mi-am impus să mi-l acord.

Sunt activități care îmi fac mult bine psihic și de la care fac abatere extrem de rar, doar în funcție de imporatanța situației apărute.

Well-being are o mare legătură și cu calitatea vieții.

Cu copiii la restaurant. 10 sfaturi pentru o experienta relaxanta.

OMS (Organizația Mondială a Sănătății) definește calitatea vieții ca fiind percepţia indivizilor asupra situaţilor lor sociale, în contextul sistemelor de valori culturale în care trăiesc şi în dependenţă de propriile necesităţi, standarde şi aspiraţii.

În medicină, această calitate înseamnă bunăstare fizică, psihică și socială precum şi capacitatea pacienților de a-şi îndeplini sarcinile obişnuite, în existenţa lor cotidiană.

De multe ori calitatea vieții noastre ține de mulți factori externi care nu pot fi controlați. Sunt însă și siuații pe care le putem controla integral sau le putem influența doar parțial. Iar aici mă gândesc în special la zona psihologică.

De noi depinde felul în care alegem să ne hrănim mintea și sufletul, prin ceea ce citim, prin locurile în care mergem sau prin prietenii pe care ni alegem.

Ne putem îmbunătății calitatea vieții trăind în prezent, căutând sentimente și emoții autentice, bucurându-ne de ceea ce avem, conștientizând zilnic aspectele frumoase din viața noastră. Mulțumind pentru ele.

Scrie-ți într-o agendă ceea ce te-a făcut fericit în fiecare zi.  Apoi la sfârșit de săptămână verifică lista. Ai avut zilnic parte de ceva bun?  Probabil că da. Dar dacă nu ai găsit nimic pozitiv în tot ceea ce ai făcut și ți s-a întâmplat pe parcursul unei săptămâni, probabil că trebuie să faci din nou anumite schimbări în funcție de țelurile tale.

Alegerile pe care le facem zilnic toți dintre noi, cu siguranță își vor lăsa amprenta asupra vieții noastre. Dar și asupra vieții celor pe care îi iubim.

Unele dintre acestea sunt mai importante în timp ce altele ne vor schimba complet cursul vieții. Unele alegeri sunt mai ușor de făcut, altele mai greu. Unele ne vor aduce suc­cesul dorit, în timp ce altele, din contră, ne vor aduce față în față cu nereușita. Dar ce trebuie să știm neapărat este că fiecare alegere, importantă sau nu, ușoara sau dificilă ne modifică cursul vietii.

Iar calitatea alegerilor noastre va hotărî dacă avem parte sau nu de fericirea pe care fiecare dintre noi o caută până la urmă și dacă trăim o existență de well-being.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Mind