Connect
To Top

Andra Clitan despre traditii, mestesug si moda

Am descoperit-o pe Andra Clitan sau, mai bine zis, am descoperit creatiile sale vara trecuta, cand am probat si purtat cateva rochii realizate de ea. M-au impresionat din prima clipa atentia la detaliu si croiala lor, mai ales ca toate modelele incercate “picau” foarte bine. Si mi-am zis atunci ca trebuie sa stau de vorba cu Andra, sa aflu cum reuseste ea sa aduca la un  numitor comun trecutul si traditiile cu modernul si prezentul.

Originara din Maramures, Andra si-a inceput studiile de design la Cluj Napoca si le-a continuat in Franta si Marea Britanie, la unele dintre cele mai bune scoli de profil. Dorul de casa si o discutie la telefon cu bunica sa au fost reperele sale in alegerea directiei creative: portul si motivele traditionale. Si e suficient sa arunci o privire pe creatiile ei pentru a-ti da seama ca a ales bine. Si ca trebuie sa continue pe acest drum.

Pentru mine, Andra este reprezentanta perfecta a categoriei #SheDOER, o femeie talentata, care si-a urmat pasiunea si a reusit, prin munca si perseverenta, sa faca lucrurile altfel, sa puna bazele unui brand cu care ne putem mandri. Asa ca astazi va invit sa ii descoperiti povestea: o sa va placa mult, promit! 😉

  1. Cand ai simtit prima data ca te intereseaza design-ul vestimentar si ca vrei sa transformi o pasiune intr-un job, in activitatea care iti asigura traiul?

Eu sunt originara din Maramures si crescuta in Transilvania, iar asta mi-a influentat personalitatea. Am introdus inca de la inceput in colectiile mele influente de o rara frumusete pe care le-am regasit in portul traditional romanesc, transfomandu-le si dand hainelor un aer aparte.

Am studiat design vestimentar la Universitatea de Arta si Design din Cluj Napoca, continuandu-mi specializarea in Franta, la l’EcoleSuperieure des Arts Decoratifs de Strasbourg, si apoi in Marea Britanie, la Central Saint Martin’s College of Art and Design din Londra. Am predat cursuri de moda in Manila si Abu Dhabi.

Acum locuiesc atat in Marea Britanie, cat si in Romania si calatoresc in lume ori de cate ori pot pentru a intra in contact cu mestesugarii locali.

 

In anul II de facultate am plecat in Franta cu bursa. Profesorul ne-a dat o tema “faceti ceva, orice, dar ceva va reprezinta”. La un moment dat vorbeam cu bunica la telefon si am simtit ca ma sufoca un dor nebun de casa. Vorbind cu ea, mi-am amintit toate acele elemente traditionale din Maramures, cusaturi si materiale specifice zonei. Atunci am realizat ca aceasta zestre maramureseana e parte din mine si n-o sa pot crea ceva vreodata, fara sa vorbesc si despre mine si despre radacinile mele. Asa au aparut colectiile My Maramures sau Mara mi sub brandul “Andra Clitan”.

  1. Ce greutati ai avut la inceput in a-ti pune in practica ideile? Cum au evoluat abilitatile tale o data cu acumularea de experienta?

Am fost mereu pasionata de arta si design vestimentar, si in principiu tot ce tine de asta am facut cu mare placere. La inceput a fost poate mai greu sa capat experienta sisa stiu sa coordonez lucrurile,sa aleg oamenii cu care lucrez, mai apoi insa am constat ca este extreme de dificl sa gasesti oameni talentati si seriosi si cred ca cea mai mare problema de aici vine.

Dar in timp lucrurile se aranjeaza, si incet apar si oameni potriviti la timpul potrivit.Un alt aspect mai dificil este cel comercial, eu fiind o artista in deplinatatea cuvantului – de unde si faptul ca tot ceea ce fac e izvorat din suflet. Am inteles insa ca nu merge doar asa, cel putin nu din perspectiva unei afaceri,ca e nevoie si de partea comerciala, chiar daca ma acomodez mai greu cu acest aspect.

  1. Descrie-mi modul in care lucrezi: care este procesul pentru a obtine o piesa de design – de la sursele de inspiratie si pana la finalizarea proiectului Andra Clitan?

Aici voi vorbi pe un exemplu, si anume colectia Identity, ultima colectie realizata cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii. IDentity vorbeste despre cine suntem noi in relatie cu lumea, traditiile, cultura din care facem parte, fiind o expresie vie a lumii, o poveste unica de design, mestesug si traditie interpretate intr-o maniera moderna.

Preluarea tehnicilor traditionale si transpunerea acestora in cadrul unor produse moderne, alaturarea acestora cu metode noi de lucru este ceea ce urmaresc prin colectiile mele. Incercam sa scoatem in evidenta necesitatea perpetuarii mestesugurilor si promovarea valorilor traditionale in acord cu tendintele modei contemporane, precum si colaborarea interdisciplinara in design vestimentar, intre mestesugari si designeri.

Pentru colectia IDentity am lucrat cu mai multi mesteri de arta traditionala, de la care am preluat fetrul (panura), lana netoarsa de merinos, insertiile de croseta manuala sau tricotaj manual, dar si accesorii ceramice.

IDentity vrea sa sublinieze necesitatea perpetuarii mestesugurilor si promovarea valorilor traditionale in acord cu tendintele modei contemporane. Asta inseamna imbinarea tehnicilor de lucru stravechi (tesut, croset, tors), cu tehnici moderne si un design care sa le puna in valoare. Pe o piata atat de acaparata de tot ce inseamna fast fashion, IDentity e o miscare curajoasa.

  1. Cat de dificil este sa iti gasesti persoanele care sa lucreze ceea ce tu iti imaginezi?

Este extrem de dificil sa gasesti persoane talentate, sa ai o chimie, sa inteleaga ce transmit, si asta nu este usor, cand ai si anumite standarde. Si asta in ciuda faptului ca eu am cunostinte foarte avansate de croitorie, si cam totce tine de partea tehnica, insa mai greu este sa fie si cineva taletat, si serios, punctual. Incet am inceput sa intalnesc astfel de persoane si sunt optimista ca lucrurile se vor imbunatati.

  1. In ce masura te lasi influenta/inspirata de tot ceea ce se petrece in moda online? Aici este locul in care incepe procesul creativ sau pe hartie?

Ah eu sunt foarte clasica, si ador sa desenez, sa schitez, sa ma documentez, sa merg la biblioteca, sa simt carti, sa pun pe hartie, sa fac brainstorming cu alte personae care sunt pe aceeasi frecventa cu mine; sigur ca ma uit si pe online, insa mereu aleg modalitati mai traditionale de lucru in favoarea celor foarte moderne.

  1. Exista anumiti designeri sau creatori de moda care te inspira?

Da sigur, insa nu neaparat la design, ma inspira pentru ca mi se pare fascinant cum pot gandi alte minti creative, si ce iese din mana lor, insa nu la modul sa ma inspire din creatiile acestora.

  1. Designul tau este evident venit din regiunea Maramuresului. De cativa ani designerii de pretutindeni se inspira din porturile populare ale diferitelor popoare, etnii, regiuni. Crezi ca acest trend este unul care va ramane tot timpul de interes?

Imi place sa cred ca noi facem mai mult decat o explorare a motivelor traditionale, mai ales ca eu am inceput sa sustin mestesugurile inca din 2006 (cand am absolvit), si de atunci am participat in diverse proiecte pe aceasta directie (Festivalul Pasarela, 100% RO sau “Fashion Road: Dialog peste granite” din Armenia). Incercam sa lucram cu cat mai multi mestesugari deja cunoscuti, sa descoperim mereu altii, sa gasim tesaturi naturale produse la scara mica sau sa cautam oportunitati de realizare a acestora.

De aceea Ma Ra Mi este un brand sustenabil, etic. Si nu facem asta doar in Romania, exploram si alte culturi. Am avut colectii inspirate din Orient, Asia. Si acolo am colaborat cu artizani locali, am descoperit culturi noi si am inceput sa creem oportunitati pentru acesti oameni din diverse culturi sa lucreze impreuna, intr-un schimb multicultural.

Din pacate la noi in tara multa lume inca nu face diferenta intre un produs veritabil si un kitsch.

Imbinarea traditiei cu designul si tehnicile moderne, preluarea si reinterpretarea unor simboluri culturale ancestrale stau la baza filosofiei noastre si facem asta de mai bine de 10 ani. Asta ne da diferentiaza. Nu este o preocupare de moment, ceva de sezon, ci filosofia pe care e construit brandul, dorinta de a valorifica traditiile si mestesugurile, dar aducandu-le in prezent pentru a fi preluate si cunoscute si in viitor.

Asta pentru ca femeia Ma Ra Mi este o femeie care e stapana pe ea, isi cunoaste radacinile, stie cine este si isi doreste sa aiba mai mult decat o piesa vestimentara, isi doreste sa aiba o parte din aceasta poveste.

  1. Piesele inspirate de costumele traditionale sunt mai apreciate in strainatate?

Cele autentice absolut, cele din materiale naturale si care spun o poveste, un adevar. Din pacate la noi in tara multa lume inca nu face diferenta intre un produs veritabil si un kitsch.

  1. Care consideri ca a fost cel mai important moment al carierei tale pana acum?

Poate colectia Sola Scriptura, colectia de Doctorat, pe care am prezentat-o si in cadrul Berlin Fashion Week.

  1. In prezent , femeia joaca un rol tot mai important in societate. Este puternica, independenta, de succes. Ce calitati crezi ca trebuie sa aiba o femeie de succes?

Sa aiba incredere in ea, in primul rand, sa fie constienta de valoarea pe care o are, ce poate face, si sa se asigure ca primeste ceea ce ise cuvine.

  1. Andra Clitan este o femeie de succes?

Cred ca mai am mult de lucru pentru a ma considera de succes, am asteptari foarte mari de la mine, dar imi place sa cred ca sunt pe drumul cel bun.

  1. Crezi ca succesul este echivalent cu fericirea?

Cred ca depinde foarte tare de personalitatea si dorintele fiecaruia, si este foarte relativ atat succesul, cat si fericirea. Cred ca ar trebui sa stim sa ne bucuram de ceea ce avem, ce putem realiza in mod realist, pana la urma noi suntem cei mai mari judecatori.

  1. Am vazut ca a aparut un nou site andraclitzan.ro Ce aduce nou fata de www.ma-ra-mi.ro?

Ah acesta e unul foarte vechi, noul site e tot www.ma-ra-mi.com, insa e total schimbat, pentru a corespunde noii viziuni MA RA MI.

  1. Cum a fost anul 2016 si ce ti-ai propus pentru anul 2017?

Anul 2016 a fost un an al schimbarilor pentru mine, usor stresant si haotic, sper ca in 2017 lucrurile sa se aranjeze pentru a ma putea concentra pe dezvoltarea brandului in tara si strainatate. La inceput de an planuiesc deschiderea unui Concept Store MA RA MI in Londra, unde mi-as dori sa vin cu colectii capsula exclusiviste, sa dezvolt platforma online si pe alte domenii conexe modei (design de interior, cultura etc.), sa sustin si sa promovez mai mult mestesugurile autentice in tara si strainatate.

  1. De ce esti un DOER?

Pentru ca nu ma opresc pana cand nu realizez ceea ce imi propun, pentru ca imi propun foarte multe lucruri si mi-as dori sa pot face si mai mult de atat.

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in She doer