Connect
To Top

Boala Celiacă: cum se manifestă intoleranța la gluten și ce alimente poți consuma

În ultima perioadă auzim frecvent despre tot soiul de alimente care nu conțin gluten și pe care avem tendința să le consumăm din ce în ce mai des. De fapt, ideea de la care trebuie să pornim și pe care trebuie să o lămurim este următoarea: cine ar trebui să consume alimente care nu conțin gluten. Iar în acest caz este vorba despre persoanele cu intoleranță la gluten sau, mai exact, cele care suferă de boala Celiacă.

Totuși, înainte să îți povestesc mai multe despre acest subiect, trebuie să mai lămurim un aspect. Există sensibilitate la gluten și boala Celiacă. În primul caz este vorba de sensibilitatea nonceliacă la gluten, care are simptome într-o anumită măsură asemănătoare cu cele ale bolii Celiace, cu diferența că sunt mai puțin severe. Simptomele se ameliorează odată ce glutenul este exclus din alimentație.

Ce este, așadar, boala Celiacă?

Boala Celiacă este o afecțiune autoimună cauzată de o reacție anormală a sistemului imunitar la gluten. Cu alte cuvinte, consumul de gluten în cazul acestor persoane declanșează un răspuns imun al organismului, care duce la inflamarea și deteriorarea intestinului subțire. Boala Celiacă reprezintă astfel o formă severă a intoleranței la gluten, care poate provoca to felul de simptome negative, precum probleme digestive și deficiențe nutriționale.

Unele studii au estimat că, în Europa, 0,8% din populație este afectată de boala Celiacă, iar procentul cel mai ridicat este în America de Sud și ajunge la 4%.

În ceea ce privește glutenul, acesta reprezintă o proteină pe care o găsim în alimente precum grâu, orz, secară sau triticale, dar și în ovăzul care a fost procesat împreună cu alte cereale. Glutenul poate fi regăsit chiar și în anumite medicamente, vitamine și chiar produse cosmetice, precum rujul sau loțiuni pentru corp. Intoleranța la gluten reprezintă incapacitatea organismului de a digera sau descompune această proteină.

În cazul bolii Celiace, răspunsul sistemului imunitar la gluten duce la crearea unei toxine care distruge vilii intestinali. Odată ce se întâmplă acest lucru, organismul nu mai poate absorbi nutrienții din mâncare, fapt care poate duce la probleme serioase de sănătate, precum malnutriție sau deteriorarea permanentă a intestinelor.

Printre simptomele bolii Celiace se află balonarea, diareea cronică (în unele cazuri poate să apară constipația), gazele intestinale, însoțite de stări de oboseală, scăderi în greutate, depresie și dermatita hipermetiformă. Iar din cauza deficiențelor nutriționale din organism, boala Celiacă poate duce și la apariția anemiei feriprive, manifestată prin carența de fier.

Alimentația corectă pentru o dietă fără gluten

Singura modalitate pentru tratarea bolii Celiace este de a exclude complet glutenul din alimentație. Acest lucru înseamnă că trebuie eliminate din alimentație alimentele pe bază de grâu, orz, secară, făină de alac (din grâu spelta), făină graham și bulgur. Pâinea, produsele de patiserie și berea sunt câteva exemple de alimente unde glutenul este folosit ca ingredient stabilizator.

Odată ce glutenul este eliminat din alimentație, nutrienții vor putea fi absorbiți în mod eficient, iar simptomele vor începe să se amelioreze treptat. Este foarte important un consult medical în aceste situații pentru diagnosticarea corectă a bolii Celiace, dar și pentru a ști cu exactitate ce dietă trebuie să urmezi.

În principal, persoanele cu intoleranță la gluten trebuie să evite alimente precum pâine, paste, torturi și prăjituri, biscuiți și diferite sosuri, exceptând produsele care sunt etichetate ca fiind fără gluten sau gluten free.

Din fericire există și alimente care nu conțin gluten în mod natural și care pot fi consumate fără probleme. Ca să îți dau câteva exemple, e vorba de:

  • Cereale integrale – ovăz, quinoa, orez brun, tapioca, amarant;
  • Fructe de mare, carnea roșie și albă;
  • Ouă;
  • Fructe – banane, mere, pere, citrice, piersici;
  • Legume – ciuperci, ardei, morcovi, ridichi, cartofi, spanac, kale și legume crucifere precum broccoli și conopidă;
  • Produse lactate (iaurt, lapte, brânză, unt, smântână);
  • Fructe oleaginoase (nuci, migdale, fistic, caju);
  • Avocado și ulei de avocado;
  • Măsline și ulei de măsline;
  • Sucuri naturale de fructe, cafea, ceai, limonadă.

Ai grijă atunci când cumperi fructe congelate sau la conservă deoarece pot să conțină arome sau ingrediente cu gluten. Același lucru este valabil și în cazul cărnii procesate și mezelurilor, sosurilor pe bază de soia, iaurtului cu fructe, înghețatei și cremelor de brânză tartinabile, diferitelor sosuri și a maionezei.

Multe produse procesate pot conține ingrediente pe bază de gluten, așa că este indicat să citești întotdeauna eticheta cu atenție. Ovăzul nu conține gluten în mod natural, însă poate fi contaminat dacă a fost procesat împreună cu alte cereale. Totuși, ai la îndemână și numeroase opțiuni de alimente care nu conțin gluten în mod natural și pe care le poți consuma în mod regulat.

Poate că pare dificil să urmezi o dietă fără gluten, însă, tot mai multe companii fac produse fără gluten, pe care le găsești etichetate astfel la raft. În plus, în București poți găsi restaurante unde poți mânca fără gluten. Iar recent am descoperit că s-a deschis și la noi primul restaurant 100% gluten free și sugar free. Se numește Jolie D’Iris Bistro și este un loc pe care îți recomand să-l vizitezi cu încredere dacă regimul tău de viață impune eliminarea totală a glutenului și/sau a zahărului.

În loc de concluzie, trebuie să știi că dieta fără gluten nu este indicată persoanelor care nu au intoleranță la gluten. Această proteină are beneficiile sale, așa că, atât timp cât nu ai probleme de sănătate, nu trebuie să elimini glutenul din alimentația zilnică.

Sursă foto: Unsplash

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health