Connect
To Top

Cum includem Ayurveda în viața de zi cu zi din oraș?

În timpurile noastre, opțiunile sunt nenumărate, timpul este scurt și deciziile sunt rapide. Căutăm rezultate complexe cu un minimum de efort și ne e dificil să renunțăm la obiceiuri care nu sunt neapărat benefice. Cu toate acestea, există o tendință în continuă creștere de introspecție, de întoarcere la origini, la natură și de a înțelege ce înseamnă un stil de viață sănătos, atât pentru noi înșine, cât și pentru mediul în care trăim. Înțelegem din ce în ce mai mult importanța conexiunii cu natura, în toate formele și manifestările ei. De la materialele cu care intrăm în contact, până la calitatea aerului pe care îl respirăm și alimentele cu care ne hrănim.

Tocmai de aceea, în urmă cu câteva săptămâni, am scris un articol despre Ayurveda și plantele medicinale indiene, în care am povestit despre principiile care stau la baza acestui sistem de cunoștințe medicale vechi de ani de zile dar care parcă este tot mai necesar și potrivit timpurilor pe care le trăim.

Primul lucru pe care ar trebui să-l știm despre Ayurveda este că are la bază ideea de echilibru între minte, spirit și trup, un echilibru care contribuie la menținerea sănătății fizice și psihice. Până acum, totul pare destul de general, pentru că, bineînțeles, mai sunt multe alte filosofii și concepte care promovează ideea de echilibru. Ayurveda vine însă cu ceva în plus, cu doshele, mai exact. Dosha este un ansamblu de trăsături fizice, emoționale și mentale care înscriu fiecare persoană într-un tipar.

Există trei Dosha (Vata, Pitta și Kapha), derivate din cele cinci elemente ale naturii: spațiul, aerul, focul, apa și pământul. În funcție de tipul tău de Dosha, vei putea să îți ajustezi stilul de viață astfel încât să obții echilibrul ayurvedic, între minte, trup și spirit.Vata are la bază aerul și spațiul (eterul), Pitta are la bază focul și apa, iar Kapha are la bază pământul și apa.

Și cum am primit multe întrebări despre aceste Doshe, dar și despre modurile concrete de a integra Ayurveda în viețile noastre, în cele ce urmează v-am pregătit și un ghid interesant pentru dezvoltarea unui lifestyle ayurvedic.

Găsește-ți Dosha

Fiecare Dosha are un set de particularități care te pot ajuta să îți dai seama care sunt punctele tale tari și care sunt punctele slabe, asupra cărora mai ai de lucrat. Așa că primul pas către un stil de viață este să îți găsești Dosha și să îi înțelegi specificul:

  • Vata definește persoanele creative, care învață rapid un lucru nou, dar care și uită destul de repede. Sunt zvelte și înalte și au tendința de a avea probleme cu temperatura extremităților (mâini și picioare reci) în zonele climatice răcoroase. Au o personalitate amuzantă și reacționează impulsiv de cele mai multe ori.
  • Pitta definește persoanele de înălțime medie, bine proporționate. Au o minte ascuțită, o putere mare de concentrare, multă încredere în sine. Este tiparul antreprenorilor cărora le plac provocările. Sunt persoane agresive, competitive, vorbesc bine în public și au abilități de lider. Printre problemele fizice cu care se confruntă frecvent se numără inflamarea pielii, acneea, ulcerul, arsurile solare, insomnia, durerile de stomac sau senzația de iritație sau uscăciune a ochilor.
  • Kapha definește persoanele relaxate, afectuoase, iubitoare, care iartă ușor și nu îi judecă pe alții. Au o constituție puternică și multă energie. Învață mai greu, dar au o memorie pe termen lung impresionantă. Au tendința de a fi posesivi și deprimați, dar rămân calmi și încearcă să mențină armonia în jurul lor.

Mergi la sursa stărilor tale de bine și de rău

Ayurveda pornește de la ideea că noi, în mod natural, suntem sănătoși. Dar când ceva se strică în raportul dintre noi și mediul înconjurător, apar dezechilibre care ne tulbură profund.

De exemplu, starea de anxietate se instalează după ce apare un trigger care ne dă mintea peste cap. Problemele digestive apar, cele mai multe ori, din cauza unor schimbări alimentare pe care organismul nu le tolerează. Și lista exemplelor poate continua. Ayurveda propune astfel identificarea acestor factori declanșatori și evitarea lor, pentru a preveni apariția unor probleme de sănătate.

Mânâncă după regulile ayurvedice

Este o zicală care spune că suntem ceea ce mâncăm, iar Ayurveda promovează din plin această idee. În linii mari, o dietă ayurvedică are la bază:

  • Mai multe fructe și legume proaspete (Ayurveda merge mult pe sezonalitatea acestora);
  • Adăugarea unor condimente și ierburi aromatice în mâncare (de exemplu, ghimbir, turmeric, cumin etc.). Citește în articolul de mai jos mai multe despre ierburile medicinale indiene.
  • Includerea la fiecare masă a celor șase gusturi (dulce, sărat, amar, picant, acru, astringent).

Ayurveda și plantele medicinale indiene

Pe lângă asta, conform Ayurvedei, trebuie să fii conectat mental cu mâncarea din fața ta. Altfel spus, la masă nu trebuie să existe distrageri. Mânâncă într-un ritm lent, pentru a simți cum trebuie gustul mâncării, dar nu lungi acest process mai mult decât e cazul, pentru că există riscul ca preparatul să se răcească. Și, poate cel mai important aspect, mânâncă numai după ce masa anterioară a fost digerată, pentru a evita excesele. De regulă, ar trebui să existe o pauză de minimum trei ore între mese și gustări.

Mai mult decât atât, la modul particular, abordarea ayurvedică a dietei presupune consumul alimentelor care nu îți dau peste cap sistemul digestiv. Pentru că atunci când apare un dezechilibru la nivelul sistemului digestiv, clar avem un factor de stres care ne tulbură starea din toate punctele de vedere. Acesta este și motivul pentru care practicienii Ayurvedei pun atât de mult accent pe o alimentație corectă, fără excese, fără mese bogate din punct de vedere caloric înainte de culcare, dar și pe o hidratare corespunzătoare.

Regăsește-ți locul în natură

Un alt principiu ayurvedic spune că suntem parte din natură (cele cinci elemente ale naturii sunt spațiul, aerul, apa, focul și pământul). Și fiecare element al naturii influențează modul în care ne simțim: de exemplu, aerul este o sursă incredibilă de energie, acesta fiind și motivul pentru care ne simțim atât de bine când ne petrecem timpul în natură (ceva ce chiar ar trebui să facem mai des).

Tot principiile ayurvedice spun că ar fi indicat să ne începem ziua cu un pahar de apă (în care să punem și o linguriță de miere, pentru efectul său antibacterian). Este o combinație care contribuie la combaterea stării de oboseală și la curățarea organismului.

Scapă de tot ceea ce îți face rău

Pentru a trăi în echilibru și în acord cu principiile ayurvedice, ai nevoie din când în când de o recalibrare. Mai exact, de o eliminare a tuturor elementelor negative din viața ta, un fel de curățenie generală care face loc pentru lucruri noi.

Asta s-ar putea traduce printr-o pauză în care să te deconectezi de la tot (și da, asta presupune să te rupi puțin și de acel telefon pe care îl ții aproape tot timpul în mână). Exercițiile, yoga și meditația sunt și ele recomandate, acestea fiind bune nu doar pentru corp și pentru buna funcționare a organismului tău, ci și pentru mintea ta.

Mergi mai mult pe jos

Ultimul, dar nu cel din urmă sfat pentru o viață ayurvedică este mai degrabă invitația mea de a merge mai mult pe jos. În Ayurveda, mersul pe jos are efect benefic tridoshic (adică face bine oricărui tip de Dosha). Mulți practicieni ai Ayurvedei se trezesc devreme, cât mai aproape de momentul răsăritului (conform acestei filosofii, trezitul devreme te ajută să te acomodezi cu ritmul soarele și să ai mai multă energie), și pornesc la o plimbare matinală, poate chiar imediat după micul dejun.

Cel mai simplu lucru pe care il poti face pentru sanatatea ta

Studiind acest subiect ceva mai atentă am constatat cu bucurie, că instinctiv urmez mulți pași din conceptul Ayurvedea.

Ori de câte ori gătesc, am un curcubeu în farfurie, cu fructe și legume de toate culorile.

Îmi încep ziua de mulți ani cu un pahar de apă, urmat de un mic dejun consistent și o cafea tare, combinația perfectă pentru un boost de energie.

Îmi plac condimentele care dau un gust aparte mâncării. Și am descoperit și câteva ceaiuri delicioase, Tulsi Masala Chai și Tulsi Trandafir Dulce (Reduce stresul, are efect benefic în stările de anxietate, îmbunătățește starea psihică, conferă energie, puternic adaptogen, bogat în antioxidanți, efect calmant asupra sistemului nervos, echilibrează metabolismul, susține sistemul imunitar) de la ORGANIC INDIA, pe care le consum regulat, pentru a profita de beneficiile plantelor indiene.

Și dacă Tulsi nu îți este încă o plantă cunoscută, află că este cunoscut și sub numele de Busuioc sfânt, este răspândit pe teritoriul Indiei și folosit datorită calităților sale considerate vindecătoare. Cercetările in vitro, atât pe animale cât și pe oameni, atestă proprietățile terapeutice ale Tulsi inclusiv pe cele adaptogene, antimicrobiene, antiinflamatorii, cardioprotective cât și efectele sale asupra imunității.

În plus, pentru a-mi spori starea de sănătate, pentru prevenție și pentru îmbunătățirea anumitor funcții am făcut o selecție de suplimente ecologice ORGANIC INDIA. Efectul lor este incredibil și un exemplu de succes al colaborării armonioase dintre natură și om. Ele răspund nevoii noastre prezente de a avea grijă de sănătatea noastră într-o manieră accesibilă. De exemplu, iau Amalaki (Vitamina C & antioxidanți naturali – atât de util în mediul urban) și Brahmi-Gotu Kola de la care am senzația că rotițele din creierul meu funcționează la turație maximă.

Dar există multe opțiuni de suplimente menite să răspundă nevoilor fiecăruia dintre noi.  

Fac sport și da, încerc să petrec cât mai mult timp în natură, mai ales că petrec câteva ore în parc săptămânal, alergând sau bucurându-mă de aerul proaspăt.

 

Ție ți-ar ălăcea să incluzi Ayurveda în viața ta?

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health