Connect
To Top

Cum scapi de durerile musculare? Ce functionează și ce nu?

Cine face sport pe bune, știe că un antrenament serios, indiferent de cât de antrenat ești, trebuie să genereze un pic de febră musculară (chiar și pentru o oră). Iar dacă exagerezi, febra și durerile musculare sunt chiar inevitabile.

Dar acestea nu trebuie să apară obligatoriu din cauza unor exerciții fizice, pentru că pot fi și rezultatul unor boli sau răni. De regulă, ele apar ca urmare a unei inflamații întârziate a mușchilor din zona corpului solicitată. Încep să se manifeste la câteva ore după sesiunea de antrenament și pot persista câteva zile.

Febra musculară este un semn că mușchii au fost afectați (practic vorbim despre nilte micro-leziuni), iar acum se refac – pierzi proteinele, dar sângele și celulele albe se activează contribuie la repararea celulelor deteriorate. Dacă pentru mine senzația de febră musculară este una cu care trăiesc de multă vreme în armonie, durerile musculare nu sunt plăcute pentru multe persoane. Ba mai mult de-atât, te pot încurca destul de tare în activitățile zilnic. Așa că astăzi dezbatem împreună miturile apărute în jurul lor și aflăm tehnici concrete prin care pot fi ameliorate.

Mitul #1: Cel mai bun lucru pe care îl poți face e să lași durerea musculară să treacă de la sine.

Auzi asta tot timpul: „eh, lasă, o să-ți treacă în două zile!” De fapt, lucrurile stau în felul următor: mai bine faci niște exerciții ușoare ca să ajuți recuperarea mușchilor prin stimularea circulației sângelui și a oxigenului către mușchi, dar și a lichidului sinovial către articulații. Acest lichid sinovial este esențial pentru articulații și are rolul de a preveni deteriorarea oaselor la îmbinare. Dacă nu faci nimic împotriva febrei, mușchii tăi își vor pierde din mobilitate (vor fi mult mai încordați), iar durerea va persista mai mult timp.

Mitul #2: Nu e recomandat să faci sport dacă ai dureri musculare.

După cum spuneam și mai sus, exercițiile ușoare te pot ajuta să te refaci mai bine și mai repede, însă ai grijă să nu exagerezi cu intensitatea și durata lor: s-ar putea să înrăutățești situația.

Mitul #3: Mâncând înainte sau consumând un shake proteic imediat după antrenament este cea mai bună soluție pentru a preveni durerile musculare.

Unul dintre cele mai recente trenduri din zona de health & lifestyle, acesta nu are, din păcate, nicio bază științitifică.  

Mitul #4: Febra musculară nu are nicio legătură cu somnul.

Fals, pentru că mușchii se refac cel mai mult și cel mai bine în timpul somnului.

Mitul #5: Durerile musculare nu au nicio legătură cu sănătatea intestinelor.

În etapa somnului profund, organismul se vindecă și mușchii se refac și cu ajutorul tractului gastrointestinal, așa că intestinele chiar joacă un rol important.

Cum să scapi mai rapid de durerile musculare?

Te-ai ales cu o febră musculară, asta e acum. Ce faci însă pentru a scăpa rapid de ea? Am câteva trucuri pentru tine.

  • Ai grijă ce mănânci.

Un aspect important în recuperarea musculară este calitatea proteinelor. Așa că evită proteinele sintetice și nu te aștepta ca pudrele acelea minune să te scape definitiv de dureri musculare. Caută sursele naturale, de calitate. Printre cele mai bune surse de proteine se numără: carnea de vită, carnea albă (pui, curcan), pește. În plus, pentru durerile musculare sunt foarte bune și remediile alimentare cu proprietăți antiinflamatoare: uleiul de somon sălbatic din Alaska, probioticele, uleiul de cânepă.

  • Tratează-ți corpul cum trebuie.

Pe lângă dietă, în cazul durerilor musculare ajută mult băile în sare Epsom (sulfat de magneziu) și uleiuri esențiale (lavanda ar fi indicată), contribuind la relaxarea mușchilor. Masajul și acupunctura sunt metode testate de mine adesea și da, le recomand din inimă pentru că îmbunătățesc circulația sângelui în mușchi, grăbind vindecarea. Iar stretching-ul este un must înainte de orice antrenament, pentru a-ți proteja mușchii și articulațiile.

  • Odihnește-te cum trebuie.

După cum ziceam și mai sus, în timpul somnului, mușchii se refac. Așa că ai grijă să dormi minimul de șapte, opt ore pe noapte. Și nu uita de calitatea saltelei și a pernei! Am scris în articolul de mai jos câteva soluții simple pentru a îmbunătăți calitatea somnului tău.

Nu dormi bine? Iată ce schimbări trebuie să faci în dormitorul tău!

TIPS & TRICKS pentru prevenirea febrei și durerilor musculare

  • Dușul cu apă rece este fantastic după o alergare lungă. Te va ajuta instant!
  • Arnica luată ca remediu homeopat are o excelentă acțiune antiinflamatoare. Poți lua imediat după antrenament. Pentru mai multe informații aplicate îți recomand cartea ”Traumatologie generală și sportivă” din seria Homeopatoe, Dosarele Expertului de Michèle Boiron și François Roux.

Foto: Ștefan Popescu

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Beauty