Connect
To Top

Cum susții o prezentare fără să plictisești audiența

De-a lungul timpului, am prezentat și prezint în continuare multe evenimente, iar acest lucru îmi place la nebunie. Cred că am mai și spus asta de câteva ori, dar chiar e o energie minunată, în ciuda tuturor emoțiile prin care, inevitabil, trec de fiecare dată. E drept că nu am avut prea multe prezentări de tip corporate, din acelea oarecum rigide, cu care trebuie să impresionezi tot board-ul unei companii, dar am asitat la foarte multe, în țară și străinătate.

Însă am lucrat cu atenția publicului și cred că, în timp, am ajuns la niște concluzii de care ar trebui să țină cont orice persoană care, la un moment dat, trebuie să susțină o prezentare. Fie în fața angajatorului, fie în fața unei comisii de examinare, fie în fața unui client sau a unei audiențe mari. Nu de alta, dar în sistemul de învățământ românesc ceea ce se numește ”expunere” nu prea există.

Tratează-ți prezentarea ca pe un spectacol.

Cele mai bune prezentări nu vor fi niciodată doar o sumă de cifre și statistici. Niciodată. Chiar dacă trebuie să prezinți analiza profitului unui brand de anvelope. Primul lucru pe care trebuie să-l iei în calcul e scopul prezentării: ce vrei să obții cu acea prezentare? Să îți informezi audiența, să o convingi să ia o decizie, să o distrezi? După ce afli răspunsul, gândește-te ce emoții vrei să declanșezi. Și construiește-ți prezentarea astfel încât îți atingi scopul.

Bineînțeles, chiar dacă ai de prezentat niște date banale, tot le poți îmbrăca într-o poveste. Folosește analogii, alternează informațiile serioase cu câte o glumă pentru a menține atenția publicului, transformă-ți prezentarea într-un show ajutându-te de comunicarea non-verbală (gesturi, expresii faciale, postură). Schimbă-ți tonul în funcție de evoluția discursului, urmărește tot timpul reacția publicului și adaptează-te din mers. Dacă vezi că încep să facă altceva, provoacă-i să se implice în filmul tău, pune-le întrebări, fă câte o poantă, relatează un eveniment amuzant, fă totul interactiv.

Iar în acest spectacol, fii tu actorul principal.

Nu, focusul nu trebuie să fie asupra prezentării, ci asupra ta. Ideile câștigă atunci când sunt expuse de oamenii potriviți. Slide-urile acelea din spatele tău sunt doar elemente de susținere. Dacă vrei să faci o impresie bună, ai mare grijă la felul în care te prezinți. Fii actor pe scenă și nu lăsa altceva să fure atenția publicului.


Nu îți plictisi audiența.

Iar pentru a reuși acest lucru, trebuie să ții cont de câteva trucuri:

  • Nu umple slide-urile cu zeci de informații, fii succint și notează doar o idee, pe care apoi să o dezvolți în discurs.
  • Nu începe să dezvolți 3 idei în același timp, pentru că vei obosi audiența. Fă-ți o schemă: date-analiză-concluzii. După ce prezinți concluziile, poți trece la ideea următoare.
  • Scapă de informațiile redundante. Nu e nevoie să repeți ceva ce știe toată lumea.
  • Evidențiază-ți ideile prin intermediul imaginilor. Știi vorba aia care spune că “o imagine face cât o mie de cuvinte” ? Ei bine, în cazul prezentărilor, o imagine te poate scuti să spui acele o mie de cuvinte și să plictisești de tot audiența. Și tot vorbeam de engagementul audienței mai sus, pozele sunt un bun motiv să îi implici pe cei din fața ta în diferite discuții.
  • Uită de clișee. Eu una nu mai vreau să aud de produse care promit același lucru. La bănci, toate programele promit că o să te bucuri de viață și după ce te alegi cu niște rate zdravene. Majoritatea produselor de beauty promit un ten perfect. Toate saltele de dormit te vor scăpa de durerile de spate și, aparent, îți vor revoluționa somnul. Și cam așa ar trebui să fie și cu prezentările. Nu mai vinde ce nu are o susținere reală, clișee de care deja e toată lumea plictisită. Concentrează-te pe beneficii punctuale, nișate, REALE. Nu promite decât ce poți livra 100%. Dacă reușești apoi să faci și extra, e cu atât mai bine!

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Lifehacks