Connect
To Top

INTERVIU: Clotilde Armand, despre Bucuresti si Calitatea Vietii

Pentru ca sunt bucuresteanca si sotul meu la fel. La fel ca si parintii, bunicii si strabunicii nostri. Toti bucuresteni din sectorul 1. Pentru ca ma intereseaza in ce mediu cresc copiii mei. Pentru ca m-am plictisit de discursurile politice. Pentru ca normalitatea a devenit ceva exotic. Cred ca sunt suficiente motive pentru care sunt curioasa sa aflu cum gandeste si cum vede o frantuzoiaca (devenita cetatean roman) o viata normala in Sectorul 1. Asa ca am rugat-o pe doamna Clotilde Armand, candidatul USB la Primaria Sectorului 1, sa stea de vorba cu mine despre planurile ei pentru aceasta parte a Bucurestiului.

  1. Ce bine vorbiti limba romana! O stapaniti mai bine decat multi romani, felicitari! Cum ati ajuns in Romania? Si cum ati ajuns sa invatati limba in felul aceasta?

Ei, nu exagerati! Stiu ca am un accent teribil in limba romana! Este normal sa vorbesc romaneste, sotul meu este roman, suntem casatoriti de aproape 20 de ani si locuim in Romania din 1999, chiar daca am mai plecat cativa ani in strainatate pentru obligatii profesionale.

  1. Ce expertiza aveti pentru postul de Primar al Sectorului 1?

Sunt managerul unui grup de intreprinderi, in total cu aproape 200 de ingineri. Am condus in trecut regionala Bucuresti a Distrigaz Sud, cu aproape 2000 de muncitori. Am experienta in reorganizarea si redresarea fostelor intreprinderi de stat, care au avut dificultati sa se adapteze la mediul economic modern. Primaria este o organizatie neschimbata si parazitata de primarii din ultimii 25 de ani. Exact tipul de structura pe care stiu cum sa o repun pe picioare!

  1. Cum credeti ca veti reusi sa aduceti alta mentalitate in administratie?

Reunoasterea profesionala este factorul de motivatie cel mai important, mai important chiar decat salariul. Functionarii din primarii asteapta sa fie apreciati de public si de ierarhia lor. Vor sa devina adevarati profesionisti, daca nu sunt deja. Eu cred in oameni. Am promovat in echipele mele din trecut oameni cu mare potential care din operatori de date au devenit in 10 ani sef de serviciu, prin meritul lor personal.

  1. Un singur om, cu toate bunele sale intentii, nu poate conduce si nu poate schimba lucrurile fara un consiliu de administratie care sa-i fie alaturi.

Consiliul local are puterea legislativa in primarie. Poate nu sunt niste legi perfecte, dar asa cum sunt, eu le voi aplica, ceea ce va fi deja o mare schimbare. Chiar daca nu pot schimba imediat aceste legi deoarece se vor opune intereselor partidelor PSD-PNL-PDL, prin simpla aplicare a legii vom vedea deja rezultate spectaculoase. Un singur exemplu: hcgmb 66/2006 prevede o taxa de 10.000 euro pentru fiecare loc de parcare obligatoriu si nerealizat. Pana acum insa, nu s-a perceput niciodata aceasta taxa! Prejudiciul la nivelul Bucurestiului depaseste jumatate de miliard de euro.

Totusi, este important sa conlucram cu consiliul local, dar cei mai importanti sunt actionarii, adica cetatenii sectorului 1! Ei sunt cei care decid in ultima instanta. Noi (Uniunea Salvati Bucurestiul) le propunem sa voteze listele noastre de consilier locali si generali. In 2012 Nicusor Dan a avut aproape 12% din voturi in sectorul 1. Pe baza sondajelor de pana acum, vom avea cel putin 15% din consilieri, posibil mult mai mult.

  1. Daca ajungeti primar, cum credeti ca va puteti duce la indeplinire programul cu un CA ostil, asa cum istoria ultimilor 26 de ani a dovedit ca se practica?

Consiliul local nu are nici un motiv sa fie ostil, mai ales daca e controlat de USB ! In caz contrar, voi sti sa conlucrez cu ei. Sa nu dramatizam, nu cred ca consilierii partidelor PSD-PNL-PDL vor cu tot dinadinsul sa faca rau in mod direct locuitorilor sectorului 1. Problema a pornit in mod evident de la primarii corupti ai PNL-PSD-PDL, 5 din 7 fiind deja scosi din functie pe acest motiv.

Noi vom incepe un cerc virtuos. Toate proiectele de hotarari de consiliu vor fi facute publice si vor fi dezbatute in mod real cu cetatenii. Ideea este sa raspundem nevoilor lor si nu intereselor altora. Vom cere transparenta totala a voturilor consilierilor si vom face publice pozitiile consilierilor. In acest fel, PNL-PSD-PDL vor fi obligati sa tina cont de opinia publica. Poate chiar vor incepe sa urmareasca interesul cetatenilor.

  1. Ce inseamna pentru dvs. calitatea vietii? Ce trebuie sa inteleaga prin acest termen cetatenii?

Primul lucru este siguranta:

-siguranta ca familia ta nu va fi atacata (nici de caini, nici de oameni, nici de coruptie);

-siguranta ca nu-ti risti viata din cauza traficului auto sau a masinilor parcate ilegal;

-siguranta ca locuiesti sau lucrezi intr-o cladire solida din punct de vedere seismic sau incendiu;

-siguranta ca in caz de urgenta ai acces rapid la servicii medicale la standarde europene.

INTERVIU: Clotilde Armand, candidat la primaria Sectorului 1, despre Bucuresti si Calitatea Vietii

Al doilea lucru este sa traiesti intr-un mediu nepoluat:

-sa ai parcuri si spatii verzi ;

-sa ai acces la piete agroalimentare cu furnizori autentici;

-sa poti strabate orasul pe bicicleta in siguranta.

Calitatea vietii scade atunci cand trebuie sa stai la coada pentru hartii, trebuie sa iti duci copiii la crese, scoli si gradinite sau afterschool indepartate, sau cand nu ai acces la un sistem de transport in comun rapid, sigur si confortabil.

  1. Care sunt urgentele in Sectorul 1? Ma intereseaza sa aflu inclusiv pozitia dvs. despre casele istorice lasate in paragina, care urmeaza sa cada, despre estetica orasului (blocuri colorate, alaturari de constructii total nepotrivite ca stil si inaltime)

Din punct de vedere al urbanismului, urgenta 1 este conservarea patrimoniului istoric degradat, urmat de renovare. Am adoptat ca principiu ca nu voi semna niciun PUZ derogatoriu. Nu voi aproba nici un certificat de urbanism sau autorizatie de construire care ar prevedea macar 1% in plus la Coeficientul de Utilizare a Terenului sau la Procentul de Ocupare a Terenului, sau chiar un centimetru in plus la regimul de inaltime. Nu voi semna derogari de la distantele fata de vecini, distantele fata de cursurile de apa. Dimpotriva, spre deosebire de situatia actuala, vom studia toate lucrarile in curs pentru a ne asigura ca respecta autorizatia. Pentru cladirile care nu sunt in regula vom aplica legea, mergand pana la demolare.

  1. Cum va propuneti sa faceti romanii sa inteleaga ca trebuie sa fim prieteni cu natura, sa o respectam si nu sa o ucidem?

Romanii sunt mari iubitori de natura. Poate unii nu au inteles inca impactul actiunilor lor asupra mediului. Nu vom mai tolera acumularea de deseuri in locuri virane. Schimbare mentalitatilor se va face asa cum s-a facut si in occident, printr-un mix de educatie si constrangere. Natura Bucurestiului este frumoasa si cei mai mari agresori au fost primarii, nu locuitorii. Voi demonstra bucurestenilor ca putem reabilita « salba de lacuri din nordul Capitalei », care a fost un cadru natural antropic unic in Europa.

  1. Da, Sectorul 1 se poate mandri cu numeroase spatii verzi. Credeti insa ca se poate afirma despre spatiul verde din Bucuresti ca este suficient, in conditiile in care capitala noastra ocupa anul trecut locul 10 in topul celor mai poluate orase europene?

Sigur ca spatiul verde din Bucuresti nu este suficient. Sectorul 1 este insa favorizat fata de restul sectoarelor. Noi vrem sa realizam sistemul informational geografic (GIS) cu un inventar precis al tuturor spatiilor din oras, dupa care sa amenajam spatii verzi sau parculete (squares) pe toate parcelele primariei care sunt abandonate.

  1. Ce v-ati propus sa faceti pentru reducerea poluarii? Ce credeti ca ar trebui sa faca fiecare locuitor al capitalei in acelasi scop?

Pentru reducerea poluarii sunt 3 aspecte :

  1. sa dezvoltam un sistem de transport public bun, care sa fie atractiv ca alternativa la masina proprie, dar acest lucru depinde mai mult de primaria generala decat de cele de sector.
  2. Sa avem spatii verzi ! Aici insist din nou asupra proiectului meu de a crea acest plaman al Bucurestiului in jurul salbei de lacuri.
  3. sa obligam toti cetatenii sa respecte legea ! Am vorbit mai devreme de devarsarea de deseuri solide in spatiile verzi abandonate si de deversarea de ape uzate in lacurile noastre
  1. Credeti ca imbunatatirea retelei de transport in comun poate ajuta? Ce se poate face rapid, pentru ca aceasta este o necesitate urgenta?

Rapid, se poate imbunatati sistemul prin adaugara de linii pentru locuitorii sectorului 1 care locuiesc in zone noi, unde sistemul de transport public inca nu ajunge, se poate imbunatati viteza autobuzelor si tramvaielor prin dezvoltarea de culoare dedicate. Si confortul si siguranta pot fi imbunatatite prin restrictionarea accesului in mijloacele de transport in comun a pasagerilor fara bilet.

Primaria sectorului 1 va acorda tot sprijinul PMB in aceasta privinta.

  1. Parcarile sunt insuficiente? Ce se poate face?

Parcarile nu sunt suficiente si este intolerabil ca masinile parcate ilegal pe trotuar sa oblige pietonii sa se duca pe carosabil, fara sa vorbesc de mamele cu copii care in anumite locuri sunt obligate sa care caruciorul peste o masina !

Exact cum s-a facut la Paris cand a fost renovat, trebuie amenajate parcari subterane peste tot unde este posibil.

  1. Sunteti foarte activa in social media si am observat ca raspundeti mai ales celor care incearca sa va conteste, sa va gaseasca nod in papura. Si la ideea dvs. de a reveni la proiecte planificate in perioada interbelica vi s-a spus ca s-au schimbat oamenii, relatiile si valorile. De ce considerati ca trebuie sa ne intoarcem la valorile acelei epoci? Nu ar trebui mai degraba sa privim in viitor?

Bineinteles, eu opun trecutul– dupa anii 90 cand trebuia sa avem o democratie functionala – si viitorul pe care noi USB il propunem. Pentru ca intr-adevar daca castigam va fi o mare diferenta de valori impuse si de abordare.

In ce priveste perioada interbelica si cea comunista, m-am referit la ele in ce priveste proiectul meu “litoral Bucuresti”. Intr-adevar, nu vreau sa fiu perceputa ca o persoana care face promisiuni nerealizabile, si tin sa explic ca proiectul meu a fost deja implementat, ca este vorba numai de a reconstrui ceea ce a fost. Vreau sa arat ca este un proiect perfect realizabil, cu mijloace accesibile.

Experienta mea de manager mi-a aratat ca este extrem de important sa nu promiti mai mult decat poti sa faci, pentru ca in business esti judecat pe realizarea obiectivelor agreate intre un Director General si un Consiliu de administratie, de exemplu, sau intre un manager si echipa lui.

  1. Vorbeam mai sus despre spatiile verzi. Ce parere aveti despre existenta teraselor si restaurantelor in parcuri? Dar despre accesul cu masina in aceste spatii? O parte din parcul Herastrau a devenit o imensa parcare, iar in weekend trebuie sa te feresti ca sa nu fii calcat.

Sunt de parerea dvs. Numai pentru persoane cu mobilitate redusa se poate justifca ca ai putea avea nevoie de acces pana la usa restaurantului.

Vreau sa va dezvaluiesc ceva. Cand ma duc la Paris, de 3-4 ori pe an, sunt foarte obosita primele 2 zile, pana ma obisnuiesc din nou cu ritmul fizic parizian: trebuie sa faci foarte mult sport in fiecare zi, prin metro, pe jos. Acolo, taxi-ul este extrem de scump si nu ai acces la nici o masina. Dar acest exercitiu fizic zilnic este foarte sanatos. Se poate ca din acest motive femeile din Paris sunt atat de suple! In Bucuresti, domnii si doamnele care se duc in parcul Herastrau ar trebui sa lasa masina acasa si sa vina…cu bicicleta, in perfecta siguranta. Asta ar fi visul meu pentru Bucuresti.

Parcurile sunt pentru toata lumea. Poate ca faptul ca sunt de origine franceza ma face mai egalitarista, dar nu e in regula sa iei din spatiul public pentru niste restaurante scumpe. O ghereta cu suc de portocale natural: da!

  1. Ce considerati ca functioneaza bine in prezent in Sectorul 1?

Am vorbit despre Paris mai sus si vreau sa profit de intrebarea dvs pentru a preciza un aspect important. Paris are douasprezece milioane de locuitori, cat timp Bucurestiul are doar doua. In Bucuresti, mai ales in sectorul 1, problemele de trafic nu cer o abordare radicala ca la Paris (parizienii intra-muros nu mai au masini!). Bucurestenii pot sa-si foloseasca masina fara sa provoace un dezastru total. Trebuie numai sa avem mai mult respect pentru pietoni, pentru biciclisti si pentru utilizatorii transportului in comun, ceea ce e bine pentru toata comunitatea.

Bulevardele mari din sectorul 1 sunt functionale.

  1. Deja ati starnit spiritele cu proiectul “Litoralul Bucurestiului”. Despre ce este vorba mai exact? Considerati acest proiect o prioritate pentru locuitorii Sectorului 1?

Ce alt oraș din Europa ar mai putea oferi cetatenilor 10 kilometri de plaja in inima orasului, cu 30.000 de copii, adolescenti, adulti, persoane varstnice care pot face baie în apa de buna calitate în zilele calde de vara? Este doar un exemplu al beneficiilor pe care poate sa le aduca o administratie competenta unui oras ca „Micul Paris”. Va fi chiar mai bine decat faimoasa „Paris Plage” estivala amenajata an de an pe malurile Senei, pentru ca, spre deosebire de parizieni, bucurestenii vor putea sa si se scalde, la doi pasi de casa. Acest proiect, început de primarul Dem. I Dobrescu inainte de razboi, finalizat in anii 1960 si distrus din pacate prin neglijenta autoritatilor din ultimii ani, este perfect realizabil. Atata timp cat refacem ceea ce a existat, sunt sigura ca vom obtine autorizatiile necesare. Bucurestiul ofera aceasta posibilitate extraordinara, de care bucurestenii nu mai pot profita de peste 30 ani. Sa recream acest spatiu de plaja, de promenada, de baie, spatiu verde și de apa care traverseaza orasul de la rasarit la apus. Este o comoara neexploatata! Primarii anteriori au reusit sa ocupe parcurile cu spații de „fite”, cu restaurante ilegale, baruri și cluburi pentru cei cu multi bani. Noi vrem să ne ducem la strand, sa facem plaja cand e cald, cu familia, cu prietenii. Este spațiul nostru natural, trebuie să ni-l luam inapoi!

  1. Noi romanii spunem tot timpul ca “vrem o tara ca afara” dar nu prea aratam ca suntem dispusi sa ne comportam si la noi acasa asa cum o facem cand depasim granitele “daco-romanesti”. Ce ar trebui sa schimbe romanii in mentalitatea lor?

In “afara”, represiunea actelor de incivilitate este drastica. Ma intristez cand citesc in presa despre turisti romani ramasi fara masina si banii de vacanta dupa ce parcheaza ilegal la Viena, asa cum sunt obisnuiti la Pitesti! Daca si la noi politia ar proceda asa, comportamentele s-ar schimba si ele. Vrem insa asta? Intr-o oarecare masura cred ca e bine sa ne imbunatatim, dar eu nu sunt adepta unui stat politist. Problemele in Bucuresti vin in special din neglijenta si incompetenta administratiei, nu din partea oamenilor. Vreau ca Romania sa se modernizeze dar sa aiba propria cale, sa adopte din occident ce este bun si sa lase ce este rau. Eu cunosc bine si occidentul si Romania, si nu as avea nici o ezitare sa spun ce nu merge bine in occident.

  1. Va pot enumera o lunga lista de specialisti francezi care in perioada interbelica si-au pus amprenta pe aspectul Bucurestiului, care a si capatat numele de “ Micul Paris”. Intentionati sa va inscrieti si dvs. numele alaturi de conationalii dvs.?

Mi-am anuntat candidatura de numai 5 zile si ar fi prematur sa ma gandesc deja la posteritate! As dori sa merit asa ceva. E adevarat ca am o educatie franceza, dar eu sunt acum cetatean roman, stabilita din 1999 la Bucuresti, si vreau sa fac ceva pentru Bucuresti in calitate de romanca.

Mai multe detalii despre Clotilde Armand si despre programul ei la Primaria Sectorului 1, puteti gasi pe site-ul www.clotildearmand.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in She doer