Connect
To Top

Poți avea un somn odihnitor prin aceste metode testate.

Un stil de viață sănătos înseamnă mișcare, o alimentație corectă și, un aspect deseori neglijat, un somn odihnitor, de calitate. Întâlnesc săptămânal medici care îmi povestesc despre cât de puțin au ajuns să doarmă oamenii, fiind acaparați de programul de lucru. Iar oboseala cronică sporește riscul dezvoltării unei serii largi de afecțiuni.

Lipsa somnului are un efect major asupra echilibrului hormonal, asupra capacităților fizice și funcțiilor cognitive. Și poate că nu știai, dar lipsa somnului merge mână-n mână cu dificultatea de a pierde în greutate. Da, poate fi exact cauza pentru care nu scapi de acele 3 kilograme în plus.

Așadar, nu este tocmai indicat să scapi din vedere acest aspect atât de important pentru starea ta de sănătate.

Ca să dau și un exemplu personal, de când mă știu am conștientizat că atunci când nu mă odihnesc suficient, nu pot să funcționez la capacitat maximă. Așa că, în afara perioadei în care copiii erau foarte mici și se trezeau noaptea (pentru mine, cea mai grea perioadă ca mamă), eu nu mi-am neglijat odihna. Da, am un program flexibil, care nu mă constrânge să ajung la o anumită oră la locul de muncă. Sunt seri în care lucrez până mai târziu (de exemplu, acum este ora 23:38 🙂 ), deci voi avea nevoie să dorm până la ora 08:00-08:30 ca să-mi iau porția necesară de odihnă.

În weekend, aproape fără excepție, dorm la prânz. Și ce bine e! Inclusiv pentru aspectul tenului – foarte, foarte important în menținerea tinereții.

Dar știu că fiind copleșiți de problemele cotidiene, deseori dormim cât trebuie ca durată dar avem un somn prost calitativ, ceea ce nu va însemna o relaxare totală.

Există totuși câteva metode testate care dau rezultate nemaipomenite pentru un somn odihnitor cu adevărat.

  1. Mărește expunerea la lumină puternică pe timp de zi.

În acest mod îți menții sănătatea ritmului circadian (stabilit și reglat în baza reperelor temporale și ale mediului înconjurător, cum sunt răsăritul și apusul, dar și ale obiceiurilor alimentare corelate cu momentele când ne așezăm la masă pentru mesele principale, fluctuațiilor de temperatură ale corpului dar și a celor hormonale din sânge).

Vei avea mai multă energie pe timp de zi și vei adormi cu 83% mai repede (conform PubMed central). Este foarte important să respecți acest aspect, mai ales dacă suferi de tulburări severe de somn sau chiar de insomnie.

  1. Redu expunerea la lumină albastră pe timp de seară.

Cu alte cuvinte, evită să mai utilizezi computerul sau telefonul. Poți utiliza ochelari speciali sau poți descărca pe telefon aplicații care anulează lumina albastră.

  1. Culcă-te și trezește-te la aceeași oră.

Este important să îți înveți organismul cu o rutină. Este ca la bebeluși. Dacă ai copii, sigur știi că orele de masă, baie și somn sunt/erau pe ceas. Tocmai pentru ca micuții să se odihnească bine și, poate, toată noapte.

Culcă-te la aceeași oră și aproape sigur te vei trezi, în mod natural, la aceeași oră.

  1. Ia suplimente naturale din plante integrale care să te ajute.

Suplimentele naturale sunt o constantă în viața mea de foarte multă vreme. Și le iau în funcție de necesitățile organismului meu.

În perioadele cu multă muncă, în care parcă nu apuc nici să respir, am inclus în rutina mea o serie de plante adaptogene (conform recomandării medicului) despre care am mai povestit – adică acele plante care cresc într-un climat aspru, nu produc reacții adverse, ajută corpul să facă față la stres și mențin sănătatea organismului.

Ayurveda și plantele medicinale indiene

Ashwagandha si Tulsi (denumit si Busuioc sfant din lat. Ocimum sanctum) – sunt plantele extraordinare pe care le iau de câteva luni cu consecvență.

De ce le-am ales pe cele de la ORGANIC INDIA? Pentru că sunt produse de cea mai buna calitate din plante 100% certificate organic (fara chimicale, erbicide, pesticide, cultivate bio dynamic, testate pentru metale grele) și nu conțin organisme modificate genetic (certificare Non-GMO). Iar pentru mine ăsta este un aspect fundamental care mă face să le cumpăr și să le utilizez (le poți descoperi pe site-ul www.organicindia.ro).

Ce am observat? Că am energie, că îmi funcționează bine creierul și că dorm impecabil. Adică mă trezesc ușor în mod natural și odihnită. 🙂

Pentru cei care sufera cu adevarat de insomnie am observat ca exista si un ceai ORGANIC INDIA Tulsi Sleep cu 10 plante ayurvedice linistitoare, tot 100% certificat organic. Nu l-am incercat inca dar urmeaza!

  1. Renunță la alcool înainte de culcare deoarece îți poate afecta calitatea somnului și echilibrul homonal.

Alcoolul alterează producția de melatonină, care joacă un rol esențial în buna funcționare a ritmului circadian.

  1. Crează un mediu optim pentru odihnă.

Dormitorul trebuie să fie ca un sanctuar. Amenajat astfel încât să nu lase lumina să pătrundă noaptea, să fie liniștit, la o temperatură potrivită (se zice că 20 de grade ar fi ideal – pentru mine este totuși prea puțin – cred că e ceva ce fiecare trebuie să-și regleze – doar să nu fie exagerat de cald), curat și aerisit.

Draperiile grose sunt obligatorii în casa mea – am constat importanța lor de fiecare dată când am dormit undeva unde ele erau inexistente sau foarte subțiri.

  1. Nu mânca târziu seara deoarece îți poate afecta calitatea somnului și interferează cu eliberarea normală a hormonului HGH (hormonul tinereții).

Ideal ar fi să mănânci cu patru ore înainte de somn o masă bogată în carbohidrați.

  1. Relaxează-te seara.

Fă un duș sau o baie caldă în care să adaugi câteva picături de ulei esențial de lavandă pentru un efect calmant.

Dacă totuși nu vrei să stai în cadă, poți alege să îți pui picioarele în apă caldă pentru câteva minute.

  1. Investește într-o saltea de calitate.

La fel ca și într-o pernă bună, o pilotă cu puf natural și așternuturi din țesături naturale. Da, d-asta dormi atât de bine în hotelurile cu multe stele. 🙂

Pe lângă atmosfera relaxantă, calitatea tuturor obiectelor care alcătuiesc patul este esențială pentru un somn bun.

O saltea bună te va ajuta să nu ai dureri de spate, de umeri și să nu fii încordat/ă.

  1. Elimină o posibilă tulburare de somn.

Dacă te confrunți de multă vreme cu un somn slab calitativ, întrerupt, cel mai bine ar fi să te adresezi unui medic somnolog. El ți va putea oferi tratamentul de care ai nevoie.

Ca să concluzionez. Somnul este vital pentru buna funcționare a organismului nostru. Lipsa odihnei se traduce de multe ori prin risc de obezitate, risc de boli cardiovasculare și risc de diabet tip 2. Așadar nu te priva de modul în care ai fost construit de natură.

 ***

 

 

 

 

3 Comments

  1. Mirela

    May 1, 2019 at 20:13

    Multumesc,Sonia! Postezi informatii pretioase si studiate ….din pacate,in presa scrisa si on line gasesti multe informatii eronate, dupa ureche…..anyway tine-o tot asa!

    • Sonia Argint Ionescu

      Sonia Argint Ionescu

      May 2, 2019 at 00:08

      Mulțumesc pentru feedback! 🙂

  2. Mitrea Luminita

    May 16, 2019 at 05:43

    Interesant! De bun simt și frumos exprimate informațiile pt menținerea sănătății !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health