Connect
To Top

Pregătiri pentru cursă: cum alergi în siguranţă la munte

Iată-mă din nou aici, în febra pregătirilor pentru Maratonul DHL, care va avea loc pe 17 iunie, pe Platoul Stânei Turistice din Poiana Brașov. Îl aştept cu nerăbdare, pentru că vreau să mă reîntâlnesc cu oameni dragi mie, să mă implic în competiţie și să savurez mișcarea în aer liber.

Am început deja antrenamentele pentru alegarea montană la care voi participa şi m-am gândit că e o idee numai bună pentru a scrie un articol dedicat pregătirilor pentru o astfel de cursă. Iar dacă săptămâna trecută v-am povestit cum ne pregătim eficient pentru o alergare montană, astăzi, cuvântul de ordine este… siguranţă. Incidente se întâmplă tot timpul, fie că vrem sau nu, motiv pentru care cel mai indicat este să ştim cum să procedăm în orice situaţie şi să prevenim de la bun început orice problemă.

Aşadar, ce e de făcut în timpul unei competiţii montane? Iată câteva trucuri de care eu ţin mereu cont.

Poartă echipament adecvat.

De regulă, condiţiile meteo de la baza muntelui diferă de cele de mai sus, aşa că cel mai bine e să fii îmbrăcat corespunzător. O jachetă sport nu are de ce să îţi strice, o şapcă te va proteja de soarele puternic de la munte, iar încălţămintea trebuie să fie de bună calitate, cu o talpă rezistentă, care nu te sabotează la primul hop.

Și aș mai include la această categorie și protecția solară. Aplică obligatoriu cremă cu factor SPF pe față și pe toate zonele corpului expuse direct la soare. Șansele să te arzi sunt foarte mari.

Nu te îndepărta de la traseul iniţial.

E destul de uşor să te rătăceşti la munte, mai ales că peisajul arată cam la fel peste tot. Partea bună, în cazul unei competiții, e că traseul va fi din start bine pus la punct şi semnalizat, iar tu vei alerga alături de multe alte persoane, deci nu prea ai cum să te pierzi. Evident, nu mai e nevoie să îţi spun că nu e cazul să experimentezi un traseu nou în timpul unei competiţii montane, mai ales dacă nu ai mai fost niciodată în zonă.

Ia-ţi suficientă apă la tine.

Trebuie să te gândeşti că vei avea de alergat o bună bucată de vreme şi vei avea nevoie să te hidratezi în mod constant. În plus, nu vorbim despre un maraton în oraş, unde traseul e, de regulă, unul neted şi drept, ci de unul la munte, unde sunt multe obstacole, iar efortul pe care îl vei depune va fi mai mare, de unde şi nevoia de a bea o cantitate însemnată de apă. Asigură-te că nu vei rămâne fără, pentru că deshidratarea e un factor care te poate afecta serios în timpul cursei.

Nu te forţa mai mult decât poţi duce.

Gândeşte-te, în primul rând, la antrenamentele tale de la sală, din parc, de oriunde. Mai întâi, începi cu o încălzire uşoară, iar apoi treci la exerciţiile serioase! Cam acelaşi principiu trebuie aplicat şi în cazul maratonului. Nu te forţa din prima, pentru că îţi vei consuma rapid toate resursele şi nu vei mai avea energie pentru a trage mai tare ulterior. Iar dacă oboseşti atât de rău încât simţi că vei pica, opreşte-te sau mergi la pas până îţi revii: e bine să îţi cunoşti organismul şi să nu îl forţezi până în punctul în care îţi pui în pericol starea de sănătate.

Fii tot timpul în alertă.

Nu asculta muzică în căşti, nu îţi lăsa privirea să fugă în altă direcţie: concentrează-te mereu la drum şi la sunetele din jur. Ai în faţa ta un traseu dificil, aşa că ai grijă să îl parcurgi în siguranţă, ca să eviţi eventualele incidente cauzate de neatenţie. Iar dacă vrei să dai dovadă de precauţie până la capăt, ia-ţi la tine şi o hartă, dar şi telefon, pentru a putea să comunici rapid în cazul în care se întâmplă ceva.

Dacă vă tentează să participați la una dintre cursele ediției din acest an a Maratonului DHL, nu uitați să vă înscrieți AICI. Mai aveți timp până pe 09 iunie.

***

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health