Now Reading
De ce femeile trebuie să fie mai atente la sănătatea creierului lor? 

De ce femeile trebuie să fie mai atente la sănătatea creierului lor? 

De ce femeile trebuie să fie mai atente la sănătatea creierului lor? Știm bine că începe acea perioadă a anului în care ne gândim adesea la rezoluții care includ o alimentație sănătoasă, mai multă mișcare și, în general, mai multă atenție la stilul nostru de viață și, implicit, la sănătatea noastră. Aceste planuri sunt foarte bune nu doar pentru corp, ci și pentru creier. În special în cazul femeilor.    

Am avut deseori discuții despre creier anul acesta. Se pare că este o preocupare în creștere să avem în vedere sănătatea creierului, că doar datorită lui facem atât de multe, nu? Ei bine, așa am dat peste câteva articole din care am aflat că mai multe femei decât bărbați suferă de boala Alzheimer. În special acele femei care au intrat la menopauză timpurie din factori necunoscuți sau după ce le-au fost îndepărtate ovarele din motive medicale au un risc mai mare de a dezvolta boala Alzheimer mai târziu în viață.

Dar acesta este doar un mic aspect din ceea ce înseamnă sănătatea creierului femeii, pentru că despre asta am investigat la medici neurologi din străinătate și am aflat câte ceva interesant.

Diferența între creierul femeii și cel al bărbatului

Trăim o perioadă în care femeile au un rol în societate exponențial mai mare decât în urmă cu 50 de ani, chiar și față de acum 20 de ani. Această accelerare a rolurilor pe care ea le are de jonglat sigur are repercusiuni asupra creierului. Până la urmă este supus brusc mult mai multor stimuli. Și mă gândesc că dacă femeile vor să continue să fie independente, să-și construiască și să-și gestioneze propria viață și propriile finanțe, trebuie să aibă creierul sănătos, nu-i așa?

Ei bine, presiunile pe care le experimentează acum femeile de-a lungul vieții lor sunt, cu siguranță, din ce în ce mai diverse comparativ cu cele din trecut. Prin urmare, este necesar să aibă un creier sănătos pentru a putea face față cu brio tuturor provocărilor.

Totodată, este bine de știut că, atunci când au fost analizate creierele femeilor, observăm că femeile și bărbații nu sunt tocmai la fel. De exemplu, hipotalamusul femeilor tinde să fie mai mare decât cel al bărbaților. Acesta e responsabil cu memoria, învățarea și reglarea emoțiilor. Dar și chimia creierului și nivelul hormonilor diferă, astfel încât anxietatea, depresia și insomnia tind să apară mai degrabă în rândul femeilor decât în rândul bărbaților. Ca să nu mai vorbim despre schimbările produse în timpul ciclului menstrual. Sunt multe lucruri de avut în vedere. Este important să știm care sunt atât atuurile, cât și aspectele de luat in calcul astfel încât să ne ajutăm pe noi însene să ne fie mai bine. 

Conexiunea creier-corp feminin

Conexiunea creier-corp feminin este foarte diferită de conexiunea creier-corp masculin. Pe lângă diferențele structurale, diferențele funcționale precum hormonii le pot expune pe femei la un risc crescut de a dezvolta afecțiuni precum anxietatea, depresia și insomnia. Cum ar trebui să gestioneze femeile tranzițiile hormonale pe care le experimentează și impactul pe care îl au asupra creierului lor? Ce rol joacă hormonii în sănătatea cognitivă?

Potrivit National Library of Medicine (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6422548/), funcția cognitivă se referă la abilitatea creierului de a procesa informații despre lumea din jurul său. Asta include gândirea, memoria, flexibilitatea mentală, învățarea, rezolvarea de probleme s.a. În lipsa acestor funcții care să opereze la nivel optim apar boli precum Alzheimer, o boală la care femeile sunt mai predispuse decât bărbații.

Este bine de știut că nu doar genetica, îmbătrânirea, stilul de viață și mediul pot influența funcția cognitivă, ci și fluctuațiile hormonilor. Ceea ce înseamnă că, într-adevăr, conexiunea creier-corp feminin este foarte diferită de conexiunea creier-corp masculin. De exemplu, estrogenul contribuie la concentrare, la procesarea rapidă a informațiilor și ne ajută să ținem minte lucruri. Ceea ce înseamnă că, odată ajunse la menopauză, ca urmare a scăderi estrogenului, femeile întâmpină schimbări la nivelul acestor zone.

Influența hormonilor asupra creierului

Doar dacă ne gândim la modul în care noi femeile reacționăm în fața unei situații complicate în momente diferite ale lunii, ne putem da seama cât de mult influențează hormonii cunoașterea și funcționarea creierului unei femei. Ce soluții, opțiuni pentru restabilirea și menținerea sănătății optime pe termen lung avem?

Dezechilibrele la nivel hormonal pot duce la obezitate, diabet, boli de inimă și nu numai. Uite ce poți să faci ca să-ți fie bine pe termen lung!

  • consumă suficiente fibre și proteine la fiecare masă
  • fă mișcare
  • menține-ți o greutate optimă
  • ai grijă de intestin și asigură-te că ai o microbiotă bogată și diversificată
  • consumă mai puțin zahăr
  • încearcă meditația sau tehnici de reducere a stresului
  • consumă grăsimi sănătoase
  • dormi bine
  • consumă alimente ce fac parte din dieta mediteraneană, întrucât șansele de apariție a cancerului sunt astfel diminuate

(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8489575/)

Cum altfel afectează ciclurile hormonale — pubertatea, sarcina, menopauza — creierul, memoria și, cogniția în general?  

Ciclurile hormonale produc schimbări la nivelul creierului femeii. Dacă vrei ca celulele nervoase să continue să crească și să prospere, pe măsură ce înaintezi în vârstă trebuie să stabilești noi legături între celule, întrucât asta duce la creșterea fluxului de sânge la nivelul creierului.

În schimb, ce nu e folosit dispare odată cu trecerea timpului. Uiți ecuațiile de gradul doi pe care le-ai învățat în școală pentru că acum a devenit important să ții minte lucruri legate de proiectele de la locul de muncă, de exemplu. Ținem minte informațiile de care avem nevoie zi de zi și le uităm pe cele care nu ne mai sunt de folos. Așa cum spune dr. Sara Gottfied, autoarea cărții “Brain Body Diet: 40 Days to a Lean, Calm, Energized, and Happy Self”, obiectivul este ca ceea ce crește să depășească numeric ceea ce scade. Când se întâmplă invers, pot apărea schizofrenia și Alzheimerul.

În timpul sarcinii și în perioada postpartum se înregistrează o creștere. Cel mai probabil pentru a favoriza crearea unei legături apropiate cu bebelușul. Și ciclul menstrual trebuie adus în discuție, întrucât au loc fluctuații la nivel hormonal. În a noua zi se înregistrează cel mai ridicat nivel de testosteron, în vreme ce estrogenul atinge perioada de vârf în ziua a douăsprezecea iar progesteronul în ziua 21 sau 22. Testosteronul crește libidoul, estrogenul reduce inflamațiile la nivel neuronal și determină o creștere la nivelul celulelor creierului iar progesteronul are un efect calmant, întrucât rolul său este să pregăteasca organismul pentru a susține o sarcină.

Menopauza și memoria

O treime din viața unei femei va fi petrecută în anii ei post-reproducție. Dar s-au făcut puține cercetări cu privire la ceea ce se întâmplă în creier în timpul acestei tranziții pe care o cunoaștem sub numele de menopauză și post-menopauză. Cât de mult afectează menopauza sănătatea creierului femeii? Memoria are de suferit? Ce schimbări cognitive au loc în neuroanatomia unei femei în timpul menopauzei?

Emily Jacobs este nu numai doctor, ci și neurocercetator. Ea studiază modul în care creierul unei femei este influențat de hormoni, ceea ce înseamnă că munca pe care ea o depune în zona de cercetare ne oferă ocazia de a înțelege mai bine ce se întâmplă cu mintea și corpurile noastre în perioada menopauzei. Bufeuri, schimbări de dispoziție, probleme cu somnul și ceața creierului – simptome de care, cel mai  probabil, am auzit. Sau poate chiar experimentat.

În timpul peromenopauzei, nivelul la care se află hormonii fluctuează. Iar în postmenopauză ajung la un nivel foarte scăzut. Această perioadă de tranziție poate duce la schimbări (mai mici sau mai mari, depinde de la caz la caz) vizavi de modul în care gândim, asimilam noi informații sau ținem minte anumite lucruri.

Modificări pot apărea și la nivel verbal. Pe parcursul vieții, femeile tind să-i depășească pe bărbați la capitolul memorie verbală, acesta fiind un avantaj pe care îl pierd odată ajunse la postmenopauză, ajungând să uite mai repede decât în trecut anumite cuvinte sau nume. Schimbările ce se produc la nivelul memoriei de scurtă durată sunt, totuși, subtile. Și asta deoarece creierul găsește noi mecanisme pe care să se bazeze pentru a funcționa cât mai bine.

Cum îți poți optimiza creierul în timpul menopauzei?  

Nu există o formulă magică sau o rețetă minune. Răspunsul stă în lucrurile bune făcute constant. Adică ani la rând, pentru că sănătatea creierului și starea de bine trebuie întreținute, ele nu se îmbunătățesc peste noapte. Dar asta nu înseamnă nici că este din cale afara de greu. Sunt lucruri la care efectiv oricine poate fi atent. Și anume: o alimentație corespunzătoare, mișcare, somn și activități cognitive – adică exerciții prin care îți stimulezi concentrarea, memoria, atenția, orientarea s.a.m.d.

Când vine vorba de ceața creierului, întâi trebuie să ne uităm la cauze. Ne putem îmbunătăți starea dacă facem mici schimbări de mare impact. Luăm pauze, stăm mai puțin timp pe telefon sau la laptop, gândim pozitiv și reducem nivelul de stres, mâncam sănătos, dormim suficient, facem mișcare, consumăm mai puțin zahăr și nu numai.

Vizavi de anxietate, Sara Gottfried vorbește în  cartea „Brain Body Diet”  despre necesitatea de a-ți schimba viața în așa fel încât creierul și corpul  să ajungă din nou la o stare de liniște în care nu mai ai gânduri și stări de anxietate, nu te mai agăți de lucruri pe care nu le poți controla și nu mai creezi stări de stres inutile.

S-ar părea că legătura dintre intestin și creier joacă un rol cheie când vine vorba despre anxietate, depresie și funcțiile cognitive. Cu alte cuvinte, ai nevoie de o microbiotă sănătoasă și diversificată pentru a te simți în regulă, pentru a avea gânduri și o stare de spirit bune. (https://link.springer.com/article/10.1007/s13311-017-0585-0)

Femeile și boala Alzheimer

Spuneam la început că studiile arată o mai mare predispoziție la dezvoltarea Alzheimerului în cazul femeilor care au intrat timpuriu la menopauză. Iată ce ne mai spun cercetările despre Alzheimer în relație cu sănătatea femeilor.

Două treimi dintre bolnavii  de Alzheimer sunt femei. (https://www.alz.org/alzheimers-dementia/facts-figures ) De ce? Din cauza scăderii  nivelului de estrogen în perioada perimenopauzei crește riscul de îmbolnăvire al femeilor. Astfel încât cresc șansele apariției unor probleme precum: insomnia, anxietatea, depresiea, un atac cerebral, demență sau Alzheimer.

Ceea ce, spun eu, ar trebui să ne facă cu atât mai atente la ce putem face pentru a preveni sau a încetini degradarea stării de sănătate și a reduce cât mai mult riscurile apariției unei boli.

Care sunt simptomele manifestate în cazul unui bolnav de Alzheimer? În primul rând este afectată memoria pe termen scurt. Ajungi să uiți unde ai pus anumite obiecte sau că ai stabilit o întâlnire, nu-ți amintești ce ai discutat de curând cu cineva. Totodată, apar schimbări de dispoziție – furie, iritare, depresie – și probleme la nivelul somnului. Aceste simptome sunt similare ceții din creier, astfel că este important să fie consultat un medic specialist.

Sănătatea creierului și alimentația

Parte dintr-un stil de viață sănătos care să prevină apariția bolii este alimentația. Ce rol joacă ea în mod particular atunci când ne referim la creier? Sunt alimente care sunt bune pentru creierul nostru și bune pentru restul corpului nostru și invers?

Potrivit Lisei Mosconi – neurocercetatorul care a scris volumul „Brain food” – când vine vorba despre alimentație, noi tindem să ne gândim la impactul pe care îl are asupra corpului, nu asupra creierului. Ceea ce este greșit. Ce alegem să mâncam influențează felul nostru de a gândi, cum ne simțim și cum ajungem să îmbătrânim. „Ceea ce are nevoie creierul să mănânce diferă de ceea de are nevoie organismul să mănânce”, spune ea. Creierul nostru adoră glucoza, care este un carbohidrat. Dar există mai multe tipuri de glucoză. Prin urmare, calitatea alimentelor consumate are un cuvânt greu de spus în cazul acesta. De altfel, dintre toate organele nostre, creierul are cel mai mult de suferit din cauza unui stil alimentar nesănătos. De exemplu, prin apariția demenței.

Când mâncăm, nutrienții din hrană ajung în sânge și sunt transportați către creier. Odată ajunși acolo, funcționează asemenea unui combustibil, mentinând creierul într-o stare optimă. Dar când combustibilul este prost, creierul are de suferit. Chiar dacă celelalte organe din organismul nostru nu întâmpină nicio problemă.

Nutrienți de care creierul are nevoie.

Interesant este că nu orice nutrient transportat de sânge prin corp ajunge la creier. Am putea compara creierul cu un club exclusivist. Nu oricine este lăsat să-i treacă ușa. Creierul are nevoie de aproximativ 45 de nutrienți. Întrucât este o mașinărie fascinantă, el îi produce pe mulți dintre aceștia pe cont propriu. Pe urmă ia ceea ce-i lipsește din alimentația noastră.

De ce are nevoie creierul nostru din punct de vedere nutrițional? Proteine, carbohidrați (cum este glucoza), grăsimi (de exemplu, acizi grași omega-3), vitamine (în mod special cele cu efect antioxidant, precum vitaminele A, C și E) și minerale (selenium, fier, cupru, zinc).

See Also

Plante și suplimente bune pentru sănătatea creierului.

Plantele cu frunze verzi sunt deosebit de bogate în vitamine, minerale, fibre și nutrienți care susțin un sistem nervos sănătos. Să nu uitam de sfeclă, kiwi, ceapă, cartofi dulci, cacao, mure, afine, căpșuni, zmeură, goji, semințe de in, nuci, semințe de chia, germeni de grâu, spirulină s.a.

Potrivit Harvard Health Publishing (https://www.health.harvard.edu/healthbeat/foods-linked-to-better-brainpower ), nucile sunt o sursă extraordinară de proteine și grăsimi sănătoase. Totodată, ajută la îmbunătățirea memoriei. La fel și fructele de pădure. Peștele gras, avocado și semințele de in conțin Omega-3, un nutrient care reduce tensiunea arterială și nivelul trigliceridelor, previne formarea cheagurilor de sânge și creste nivelul colesterolului bun.

De asemenea, există anumite plate și substanțe care susțin creierul în buna sa funcționare cognitivă. Scriam recent într-un articol despre Citicolină și Bacopa Monnieri, două ingredient cheie pentru creier.

Bacopa Monnieri este este o plantă ayurvedică care ajută la susținerea bunei funcționări a sistemului nervos, în cazul pierderii de memorie, deficitului de atenție, scăderii atenției și a concentrării. Bacopa monnieri conține compuși activi numiți bacozide, care s-a dovedit că ar avea efecte antioxidante, mai ales la nivelul creierului. Studiile în eprubetă și pe animale au arătat că Bacopa monnieri are proprietăți antiinflamatorii puternice și suprimă enzimele proinflamatorii si citokinele. (https://www.healthline.com/nutrition/bacopa-monnieri-benefits#TOC_TITLE_HDR_1)

Citicolina a fost folosita inițial, în Japonia și Europa pentru a ajuta la îmbunătățirea memoriei, a gândirii și a funcției creierului în cazul persoanelor care au suferit accidente vasculare cerebrale. În timp, ea și-a demonstrat eficiența în prevenirea declinului cognitiv cauzat de vârstă sau de afecțiuni degenerative, precum boala Alzheimer. Totodata, studiile de specialitate au scos la iveală faptul că această substanță este benefică în tratarea unor tulburări neurodegenerative care progresează lent. Citicolina nu este toxică și numeroase date preclinice susțin opinia că prezintă proprietăți neuroprotectoare. ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3933742/ )

Vorbesc așadar despre două substanțe dovedite științific că funcționează!

Ce alimentare dăunează creierului.

Și dacă de cele mai multe ori accentul se pune pe ceea ce ne face bine, oare nu ar fi interesant să vedem și ce ingrediente sau alimente ar putea fi problematice când vine vorba de sănătatea creierului?  Băuturile îndulcite nu-i aduc niciun beneficiu. Dimpotrivă. Un consum ridicat crește riscul de a face demență iar, în cazul persoanelor care au diabet de tip II, și de Alzheimer. Apoi urmează carbohidrații rafinați, întrucât nu numai că sunt extren de săraci în nutrienți, dar și scad abilitățile de memorare ca urmare a faptului că inflamează hipotalamusul.

Atenție la pește și la sursa din care provine, întrucât mercurul pe care s-ar putea să-l conțină împiedică dezvoltarea optimă a creierului și a celulelor componente. Atenție și la cantitatea de alcool consumată, precum și la alimentele foarte procesate.

Mediul și sănătatea creierului.

Mediul poluat și agresiv afectează multe aspecte ale vieții noastre. Cum se reflectă toxinele din mediu asupra creierului? Care sunt cele mai periculoase și cum ne putem proteja împotriva lor?

Pe termen lung, calitatea slabă a aerului afectează sănătatea mentală a femeilor. Odată ajunse în corp, toxinele din mediu influențează modul în care organismul nostru metabolizează, de exemplu, serotonina – un hormon care contribuie la menținerea unei stări generale pozitive. Nu doar atât, dar unele toxine sunt asociate cu anxietatea, depresia și chiar demența.

Purificatoarele de aer și evitarea plimbărilor în zilele în care nivelul de poluare a aerului este ridicat reprezintă două soluții de luat în calcul.

Atât deocamdată! 🙂 Stați pe aproape pentru că mai am pentru voi un interviu foarte complex cu unul dintre cei mai buni neurologi români. Desigur, dacă subiectul sănătatea creierului este pe gustul vostru!

___________________________________________________________________________

Acest articol are doar scop informativ, chiar dacă conține sfatul medicului și/sau al specialiștilor. Acest articol nu este și nici nu intenționează să fie un substitut pentru sfatul, diagnosticul sau tratamentul medical profesional în cabinet. Opiniile exprimate în acest articol sunt opiniile expertului citat și nu reprezintă neapărat punctele de vedere ale doer.ro

***

Dacă ți-a plăcut acest articol și dacă simți că ceea ce găsești pe doer.ro îți este de folos, atunci te rog să te abonezi la NEWSLETTER-ul meu. Curând urmează ceva! 🙂

View Comments (2)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 Doer. Toate drepturile rezervate. Made by 360advertising.

Scroll To Top