Now Reading
Cum poți trăi mai mult datorită dietei, mișcării și controlului greutății

Cum poți trăi mai mult datorită dietei, mișcării și controlului greutății

Când vine vorba despre subiecte precum vârsta, procesul de îmbătrânire sau felul în care arată o persoană, opinia generală este aproape întotdeauna aceeași: cu toții ne dorim să arătăm cât mai bine pentru o perioadă cât mai îndelungată. Uneori, însă, acest obiectiv este mai greu de atins și aproape că pare a fi un secret. În realitate, dacă mă întrebați pe mine, lucrurile sunt mult mai simple de-atât. Iar rețeta succesului constă în doar câțiva pași ce țin de stilul de viață al fiecărei persoane.

Am dat de curând peste un studiu realizat spre finalul anului trecut de către un grup de cercetători și profesori de la marile universități ale lumii (inclusiv Harvard). Raportul se numește “Healthy lifestyle and life expectancy free of cancer, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: prospective cohort study  (2020) și corelează impactul pe care îl are stilul de viață sănătos asupra speranței de viață a oamenilor. O viață trăită calitativ, lipsită de boli.

Potrivit acestuia, sunt cinci factori care influențează realmente calitatea unui stil de viață lipsit de riscuri: dieta, fumatul, controlul greutății, activitatea fizică și consumul de alcool. Iar despre aceștia vom discuta în detaliu în cele ce urmează.

Dieta

Atenția pe care o acorzi mâncării este esențială pentru dezvoltarea unui lifestyle echilibrat și contribuie semnificativ la sănătatea organismului. Fiecare aliment joacă propriul rol în funcționarea corectă și coerentă a corpului. De exemplu, alimentele bogate în fibre (cerealele, fructele și legumele) au fost studiate în repetate rânduri și asociate cu sănătatea cardiovasculară, inclusiv reglarea tensiunii arteriale. Apoi, leguminoasele (fasolea, lintea, mazărea) se numără printre alimentele care previn bolile inimii și scad nivelul de colesterol.

Vitaminele și mineralele, care se găsesc preponderant în fructe și legume, nici n-ar mai trebui menționate aici, pentru că toată lumea știe că trebuie să le includă în dieta zilnic pentru multiplele funcții pe care le au în organism: oferă energie (complexul de vitamine B), ajută producția de colagen, o proteină vitală pentru piele (vitamina C), dezvoltă și întăresc sistemul osos (vitaminele A, D și K), protejează vederea (vitamina A), produc hemoglobina și asigură transportul oxigenului în corp (fierul).

Și, apropos, știți diferența dintre vitamine și minerale? Deși toate sunt considerante micronutrienți esențiali pentru sănătate, vitaminele sunt organice și pot fi distruse la interacțiunea cu aerul, căldura sau acidul, pe când mineralele sunt anorganice și își păstrează structura chimică. Ce înseamnă acest lucru? Că e mai simplu să ne luăm doza de minerale direct din plantele, alimentele și fluidele pe care le consumăm, însă lucrurile se complică atunci când vine vorba de vitamine, pentru că acești compuși își pierd adesea proprietățile în timpul procesului de gătit (de-asta e bine să consumăm multe legume și fructe mai ales în stare crudă)

Dar există și câteva recomandări de „așa nu” când vine vorba de dietă. Alimentele cu un conținut ridicat de zahăr, sare și grăsimi (știți voi reclama!) sunt de evitat pentru prevenirea problemelor cardiovasculare și a apariției unor dereglaje în organism. Da, știu că e dificil, mai ales când vine vorba de zahăr, la care mă gândesc adesea ca la un drog care dă o dependență puternică. E greu să-l evităm, mai ales că pare prezent peste tot, dar cred că totul începe cu o mai bună conștientizare a efectelor sale negative. Și, treptat, cu o reducere a consumului său.

Fumatul

Potrivit acestui studiu, fumătorii înrăiți (definiți de către cei care au realizat cercetarea drept persoane care fumează peste 15 țigări pe zi) au cele mai puține șanse să ajungă la 50 de ani fără să se confrunte cu diferite probleme de sănătate. Am auzit adesea scuza aceea clasică despre oamenii sănătoși care fac cancer și oamenii care fumează și nu fac cancer și nu se îmbolnăvesc de nimic.

Da, poți face cancer și dacă nu fumezi, dar nu tolerez deloc încercarea aceasta de a minimiza efectele fumatului, efecte studiate și demonstrate în ani de cercetări: apariția unor probleme cu circulația sângelui, creșterea tensiunii arteriale, îngustarea arterelor și îngreunarea transportului oxigenului la organe (care afectează întregul organism), dezvoltarea unor afecțiuni respiratorii, asta ca să nu mai vorbesc de pătarea dinților și de mirosul neplăcut pe care îl lasă. Efecte reale și care da, afectează semnificativ calitatea stilului de viață și sănătatea generală a organismului!

Controlul greutății

Obezitatea este o cauză concretă a mortalității în rândul oamenilor de pretutindeni, o problemă de care ar trebui să fim foarte conștienți. Când vine vorba vorba de kilogramele în plus, văd foarte multe comentarii care se referă strict la modul în care arată cineva: „s-a îngrășat”, „are burtă”, „nu mai stau hainele bine pe ea/el”. Dar nimeni nu vorbește despre sănătate, despre efectele interne.

Sigur, vrem să arătăm bine și la exterior, să fim admirați și toate aceste detalii de suprafață, dar de ce să nu vorbim mai mult de ceea ce se întâmplă în organism? De ce nu ne focusăm discuția pe ceea ce contează realmente, pe SĂNĂTATE? Obezitatea poate cauza hipertensiune, niveluri ridicate ale colesterolului, boli cardiovasculare (din cauza grăsimii care ajunge la inimă și care îngreunează funcționarea acesteia), probleme respiratorii, diabet, oboseală cronică, dureri musculare (care duc la imposibilitatea de a face anumite activități), impotență sau infertilitate. Obezitatea apare din cauza unui cumul de factori (sedentarism, o dietă plină de excese nesănătoase pentru organism, probleme cu glanda tiroidă).

Însă discuția cu adevărat importantă atunci când vine vorba de controlul greutății ar trebui să fie despre metodele de prevenire a obezității și a afecțiunilor care vin la pachet cu ea. E greu să reziști în fața poftelor și a tentațiilor alimentare, e greu să te ții de un program de antrenamente în mod constant (mai ales dacă nu ai făcut niciodată asta), dar merită efortul. Începe printr-un plan alimentar cu un număr redus de calorii, bazat pe alimente sănătoase și hrănitoare, apucă-te de sport, crescând treptat intensitatea antrenamentelor, și încearcă să lupți pe plan mental cu tine pentru a te ține de o astfel de rutină, concentrându-te asupra beneficiilor pe care le vei avea dacă reușești.

Activitatea fizică

See Also

Am vorbit de atât de multe ori despre acest subiect, însă este unul dintre factorii-cheie din studiul sus amintit, așa că-l voi relua. Zilele trecute mi-am făcut un control pentru a-mi afla vârsta metabolică și am aflat că am… 23 de ani! Iar acest lucru este o consecință a stilului de viață pe care l-am adoptat, bazat, desigur, pe multă mișcare. Nu îmi refuz micile plăceri vinovate, din când în când, dar încerc pe cât posibil să fiu atentă la ce mănânc, la alimentele realmente nutritive, nu la cele care îmi oferă o iluzie de moment, și să compensez cu mult sport. Sportul nu te ajută doar să arăți mai bine, să ai o siluetă armonioasă. Sportul este vital pentru sănătate.

Merg la sală, la pilates, alerg prin parc, merg pe jos, merg cu bicicleta, schiez… sunt atât de multe opțiuni din care avem de ales! Am spus-o și o voi repeta: sportul nu trebuie să fie o corvoadă. Găsește acea activitate care îți place și ține-te de ea, ori de câte ori timpul îți permite. Sau fă în așa fel încât să incluzi și mișcarea în programul tău zilnic, astfel încât să trăiești sănătos pentru cât mai multă vreme!

Consumul de alcool

Ultimul, dar nu cel din urmă factor menționat în studiu este consumul de alcool. Un pahar de vin la masă nu dăunează nimănui (vinul roșu conține antioxidanți și este chiar recomandat), însă excesul pune și aici probleme. Alcoolul consumat în exces contribuie la inflamarea și compromiterea ficatului, organul responsabil pentru curățarea organismului de substanțele care îi fac rău, la dereglarea sistemului digestive, la afectarea pancreasului care produce insulină și a funcțiilor de bază ale sistemului nervos. În plus, poate da dependență, o dependență cu efecte grave inclusiv pe plan emoțional.

Tocmai din aceste motive, consumul de alcool trebuie să fie moderat, iar dacă există probleme cu greutatea sau alte recomandări din partea medicului, evitat complet, măcar pentru o perioadă. Măcar până la restabilirea echilibrului din organism.

Așadar, acestea au fost informațiile cu impact semnificativ asupra calității vieții pe termen lung. Voi țineți cont de ele?

***

View Comments (2)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 Doer. Toate drepturile rezervate. Made by 360advertising.

Scroll To Top