De ce merită să apelam la crowdfunding
Ai o idee sau un proiect în care chiar crezi dar nu ai resursele necesare pentru a-l pune în practică? Din ce în ce mai mulți oameni apelează la crowdfunding, un concept interesant care te poate ajută să-ți concretizezi visul.
Crowdfunding este o modalitate de finanțare a proiectelor folosind resurse online (forumuri, platforme de socializare etc.) Pe scurt, un fel de chetă în care apelezi la comunitate pentru a dezvolta un produs. Poate fi vorba despre orice – un proiect cultural (un film, o carte), o invenție, o aplicație, o afacere independentă, s.a.
Cum funcționează? În teorie, destul de simplu! Îți faci un plan de proiect, te înregistrezi pe una dintre platformele alese, și încerci să îți „vinzi” cât mai bine ideile astfel încât să strângi banii necesari pentru punerea lor în practică. O descriere atractivă și multe beneficii pentru cei care donează banii fac unele dintre proiectele care au potențial, să prindă viață.
Sună prea bine pentru a fi adevărat? Nu e chiar floare la ureche iar procentul de proiecte care reușesc anual este mult sub 50%. Depinde de proiect dar mai ales de tine ca să reușești.
- Trebuie să crezi în produsul tău
Să-l prezinți într-un mod cât mai atractiv, să-l vinzi cât mai bine, fără să exagerezi sau minți. Totul trebuie să fie transparent, sincer și cât mai explicit. - Trebuie să te pricepi la social media
Fă-ți reclamă prin toate canalele de care dispui- blog, site, newsletter, social media, comunicate de presă, sau personal. Poți lua în considerare chiar și găzduirea unui eveniment sau a unei petreceri în care poți vorbi direct cu oamenii. - Investește timp și răbdare
E un full time job. Timp de 30 de zile, cât durează campania trebuie să te implici personal în acest proiect. - Mulțumește și oferă ceva celor care te susțin
Cei care investesc în tine trebuie să primească și ei ceva beneficii. Oferă ceva valoros, o mențiune, un serviciu sau primele mostre ale produsului pe care îl susțin.
Care sunt cele mai populare platforme internaționale de tipul crowdfunding?
Kickstarter
Kickstarter există de peste 10 ani, fiind probabil cel mai cunoscut din aceasta categorie, ajutând în special la finanțarea de investiții și lucrări creative. Proiectele rămân deschise pe o perioadă de o lună, iar dacă suma țintă nu este atinsă, cei care au sponsorizat vor primi înapoi suma investită. Din păcate, românii nu pot apela încă la Kickstarter, decât dacă îți înregistrează firma într-o țară acceptată.
Indiegogo
Indiegogo vine cu mici modificări. În primul rând, pot participa și firme sau persoane fizice din România. A doua bilă albă – îți permite să ridici banii, chiar dacă nu ți-ai atins obiectivul stabilit la începutul campaniei.
Patreon
Patreon este puțin diferit în sensul că platforma oferă sprijin financiar continuu pentru artiști, nu doar pentru un proiect. Este ca și cum cei care cred in ține îți plătesc o suma lunară așa că depinde doar de ține cât de multă lume convingi de performanțele tale.
Platforme românești
Au apărut și la noi câteva plaforme de crowdfunding printre care:
crestemidei.ro
Funcționează pe modelul Kickstarter, adică proiectul va fi finanţat doar dacă suma a fost strânsă în totalitate. Au un palmares peste 100 de proiecte dintre care jumătate au fost concretizate. Le puteți accesa aici.
We are here
We Are Here te ajută să finanţezi evenimentele și proiectele creative sau educative pe care le-ai plănuit și care mai au nevoie numai de finanţare. Le poți trimite chiar acum proiectul tău iar în maxim 48 de ore vei primi un feedback realist.
PotSiEu.ro
PotSiEu.ro își propune să susțină în special proiectele sustenabile cu impact social. Este locul în care ideea TA de a face o lume mai bună îşi poate găși susţinere de la o comunitate de oameni care cred în schimbare. PotSiEu conectează antreprenorii sociali cu mulțimea de posibili susținători.
Tu ai un proiect care crezi că poate trezi interesul? Te-ai gândit vreodată să aplezi la aceasta sursă de finanțare?
Photo: merchantmaverick.com
***