3 pași prin care putem avea un aer mai curat în România
84 de orașe europene au fost monitorizate recent pentru calitatea aerului. Ghici pe ce loc s-a clasat Bucureștiul? Pe 7!! Dar nu la aer curat ci la polul opus… pentru poluare. Anul trecut Uniunea Europeană chiar a dat în judecată statul român pentru această situație și dacă nu se iau măsuri concrete și eficiente, România va plăti amenzi usturătoare… din buzunarele noastre.
Da, calitatea vieții în orașul în care m-am născut și trăiesc e un subiect care mă preocupă și care ar trebui să preocupe în egală măsură pe oricine își duce traiul pe aici. Tocmai de aceea am ales deseori să fac sugestii pe care noi, locuitorii capitalei, le putem lua. Fiecare mic pas al meu, adunat cu al tău și cu al altora poate constituti la un moment dat o schimbare. Cred că este necesar să fim mult mai conștienți de acțiunile noastre, care până la urmă tot pe noi ne afectează…
De exemplu, știai că în București spațiul verde pe cap de locuitor este de 10mp? În Viena este de 12 ori mai mare!!! Asta chiar e îngrijorător. Nu doar că orice petec de pământ primește autorizație de construcție (deci șantier, beton …) dar spații verzi sunt distruse pentru a face loc unor mărețe blocuri (vezi Floreasca unde s-a construit bloc pe spațiul verde dintre alte blocuri – știu, halucinant) sau malluri sau mai știu eu ce.
Cred că semnalul de alarmă a fost tras și, cel puțin la nivel european, au început să se ia multe măsuri (sunt orașe în care mașinile aproape că nu mai circulă deloc). În România însă, încă nu pare să se întâmple ceva concret.
De fiecare dată când ies la plimbare într-un oraș european, nu contenesc să mă minunez de numărul mare de oameni care circulă cu mijloacele de transport în comun (bine, ei le au de muuultă vreme și funcționează impecabil), cu biciclete și trotinete sau, culmea, pe jos! Și de fiecare dată mă întorc hotărâtă să mai scriu ceva ce poate ne impulsionează pe fiecare în parte să mai facem un mic pas.
Așa că, acum că aproape a venit primăvara (sper să nu ne trezim iar cu vreo zăpadă), m-am gândit să alcătuiesc un scurt ghid prin care putem avea un transport verde și în România și, implicit, un aer curat.
Mai multe biciclete, trotinete, etc.
Sau mai mult mers pe jos, acum că primăvara bate la ușă și chiar nu mai avem probleme cu gheața de pe trotuare, cu țurțurii, cu gerul.
Treaba cu bicicletele este că sunt foarte practice. Te strecori pe oriunde cu ele (asta pentru că, evident, nu putem vorbi de piste dedicate nici măcar în București, ceea ce e foarte trist), așa că scapi de partea cu traficul și semafoarele la care stai o viață. În plus, e o metodă foarte bună de a face sport. Și de a explora orașul, pentru că nu știi niciodată cum găsești o clădire bună de pozat pentru Instagram sau o cremerie cu delicii yummy! 🙂 Anul ăsta îmi iau și eu bicicletă!!!
Așa că dacă ai șansa de a merge la birou cu bicicleta, dacă îți e la îndemână, merită să faci o astfel de schimbare. Iar dacă nu, lasă mașina în garaj măcar în weekenduri și ieși la plimbare pe două roți.
Ce am făcut eu în acest sens:
Copiii mei merg la școli sau la activitățile din timpul liber, de mai bine de 3 ani, cu mijloacele de transport în comun. Recent, Marc și-a dorit trotinetă electrică, ceea ce i-am și cumpărat. O folosește intens și a devenit chiar un promotor entuziast al acestui mijloc de transport. Cel mic este deja ferm hotărât să-l urmeze.
Eu am drumuri multe de făcut și nu-mi este foarte simplu să merg cu transportul în comun (anul trecut am făcut-o de fix 4 ori) dar atunci când nu am programul foarte încărcat, las mașina într-un punct central și de acolo mă mișc pe jos. Și știi doar că plimbarea face picioare frumoase (poate e un argument solid pentru femei 🙂 )
Soțul meu a renunțat de ani buni la mașină. Este mare fan Uber sau taxi, nu are problema locurilor de parcare, practic nu încarcă traficul cu o mașină în plus. Iar deseori alege să meargă pe jos.
Un transport public mai bine organizat
Ar fi ideal dacă am putea ajunge ușor în toate punctele orașului cu ajutorul mijloacelor de transport. În București e relativ complicat cu infrastructura. Iar mijloacele de transport în comun nu sunt tocmai o variantă, pentru că, cel puțin la orele de vârf, sunt depășite complet de situație și de numărul de oameni. Asta ca să nu mai vorbim de faptul că nu ajung în toate zonele.
Tocmai din acest motiv, cred că investițiile într-un sistem de transport public ar trebui să fie prioritare. Și i-ar încuraja și pe oameni să-și lase mașinile acasă, ca să nu mai avem străzile pline. Dacă măcar 1.000 de oameni ar lăsa mașina personală acasă și ar alege un mijloc de transport în comun, tot ar fi un câștig. Și poate s-ar reduce și poluarea fonică, pe lângă cea a aerului.
Însă ca asta să se întâmple e necesar să se dezvolte transportul public. Să fie suplimentat la orele de vârf, când oamenii se calcă în picioare pentru a-și face loc. Să existe infrastructură. Să se facă realmente ceva cu sumele percepute pentru bilete și abonamente și alte taxe pe care locuitorii le plătesc.
Metroul este de bază peste tot în Europa și știu asta pentru că l-am utilizat deseori în orașe precum Paris, Madrid, Milano, Berlin. Funcționează impecabil și ajungi extrem de rapid la destinație.
Mai multe autovehicule electrice
Există o credință generală conform căreia mașinile electrice sunt scumpe. Ce-i drept, erau relativ scumpe până nu de mult. Dar cum tot mai mulți producători încep să ofere și această alternativă, prețul electricelor a început să scadă. Am făcut un research pentru că mă interesează subiectul și electricele concurează acum cu mașinile noi. Iar performanțele, cel puțin pe hârtie, sunt cam la fel. Dorința mea mare în acest sens este ca următoarea mașină pe care o vom achiziționa să fie electrică sau măcar hibrid. Se află pe bucket list! Meanwhile mă bucur de fiecare dată când sunt luată de acasă de un Uber electric (da, deja sunt multe!)
Problema în România este că nu există o infrastructură gândită pentru ele. Nu sunt multe stații de încărcare (apropo, dacă aveți o electrică, o să vă ajute aplicația PlugShare, care include o hartă a stațiilor de încărcare disponibile în apropierea ta) și probabil asta în descurajează pe mulți. Dar intuiesc că acest aspect se va schimba curând și la noi.
Pe lângă mașinile electrice personale, există varianta transportului în comun electric. În Cluj-Napoca sunt deja câteva autobuze electrice. Olanda are trenuri electrice alimentate cu energie eoliană. Canada și Japonia au trenuri electrice. Ați putea argumenta că noi nu avem trenuri și căi ferate, în primul rând, și că discuțiile despre transportul în comun electric sunt încă la zeci de ani distanță. Da, perfect adevărat. Dar trebuie să începem discuția de undeva.
Apropos de trenuri… v-am spus că de multă vreme noi nu mai mergem pe Valea Prahovei cu mașina? Și în continuare sunt fascinată de cei care preferă să stea ore în șir în trafic decât să aleaga varianta pe șine…
Și mai putem face ceva: atunci când vedem că strada pe care locuit este murdară, că e vreun șantier din care se iese cu noroi, să facem reclamație și să cerem curățarea serioasă și amendă celor care nu au respectat regulile. Noi chiar am făcut acest lucru atunci când a fost cazul și chiar astăzi îmi povesteao prietenă că a făcut același lucru și s-a rezolvat. Așa că nu trebuie să stăm cu mâinile în sân și să așteptăm de la alții. Noi înșine putem fi factori de progres ai societății în care trăim.
Voi ați luat măsuri de tipul celor de mai sus?
Photo by Dallas Kwok on Unsplash
***