5 moduri prin care investesti in tine si in propriul tau business
Cand am inceput DOER.ro, scopul meu a fost sa gasesc solutii simple pentru micile sau marile probleme, dar si sa scot la iveala povestile unor oameni care fac lucruri, care ne inspira si ne ofera idei pentru imbunatatirea calitatii vietii.
Din acest motiv, astazi m-am gandit sa pun la cale un material despre un subiect ceva mai serios si anume… cresterea brandului tau personal si lansarea propriului business. Indiferent de domeniul in care activezi, modul in care te pozitionezi in fata prietenilor, a cunoscutilor sau a partenerilor de afaceri (actuali sau potentiali) este extrem de important pentru dezvoltarea ta ulterioara. Si cu cat vei incepe mai repede sa lucrezi la acest aspect, cu atat iti va prinde mai bine.
Asadar, cum ar trebui sa arate (in viziunea mea) planul de actiune al unui DOER? E timpul sa aflam!
Cine esti tu?
Inainte de toate, trebuie sa te autodefinesti putin. Cine esti, ce faci tu si care sunt valorile tale. Pune-le pe hartie, fa o schema elaborata daca asta te va ajuta mai mult. Incearca sa iti identifici punctele tari si punctele slabe, sa iti raspunzi la cateva intrebari simple: prin ce ma diferentiez eu? De ce m-as potrivi eu mai bine in anumite locuri decat altii? Dupa ce iti vei da aceste raspunsuri, vei putea sti cu exactitate unde te situezi, care sunt lipsurile tale, unde mai ai de lucrat si ce trebuie sa promovezi mai bine la tine.
Gaseste ideea perfecta!
Ai pus ochii pe un domeniu care te atrage (paleta e larga: de la arhitectura, design si literatura… la alimentatie bio) si vrei sa faci mai mult in aceasta zona, dar inca nu iti dai seama de unde sa pornesti. Primul pas? Fa un research amanunti pentru a vedea ce s-a facut pana acum in aria ta de interes si apoi gandeste-te cu ce ai putea veni tu in plus, fie ca vorbim de un business propriu-zis (un magazin pe o anumita nisa sau un atelier), un serviciu oferit de tine (consultanta, de exemplu) sau chiar un nou site. Daca ai din prima o idee care nu s-a mai facut pana acum, GO FOR IT! Chiar daca te sperie gandul ca vei incepe ceva pe cont propriu, ceva ce nu ai vreo garantie ca va functiona, trebuie sa incerci! Merita sa iti asumi riscul.
Defineste-ti foarte clar misiunea.
Problema principala a oamenilor creativi e ca au prea muuulte idei, asa ca trebuie sa invete sa si le gestioneze, pentru ca altfel sunt sanse mari sa si le piarda printre altele. Gandeste-te foarte bine la scopul final al actiunilor tale, la ce vrei sa obtii de pe urma demersului tau: profit, recunoastere… poate chiar ceva premii sau alte distinctii? Stabileste pasii prin care poti ajunge la obiectivul tau, dar nu uita sa iti setezi asteptari realiste. Succesul nu vine peste noapte, indiferent de ce ai face. Ai rabdare, lucreaza in mod constant la planul tau si vor veni si rezultatele.
Money, money, money
Si da, ajungem si la discutia banilor. Pentru ca nu exista business fara o investitie initiala. Intrebarea este… cat poti investi pentru propria ta afacere? Si, cel mai important, de unde iei banii daca nu ii ai? Plus ca, pe langa bani, ai nevoie si de alte resurse: timp, energia ta proprie. Daca simti ca inca nu te poti dedica 100% noului business din cauza banilor, incearca sa te ocupi, macar o vreme, de doua lucruri in paralel: pastreaza-ti jobul care iti aduce principala sursa de venit si, in restul timpului, urmeaza-ti pasiunea si lucreaza la indeplinirea visului tau. Da, nu este deloc o misiune simpla, dar este cea mai buna cale pentru a iti urma planul fara a ramane descoperit/a din punct de vedere financiar. Pentru ca, daca s-ar intampla acest lucru, toate sansele de a mai lansa un business sau un serviciu oferit de tine ar fi compromise.
Mizeaza pe flexibilitate si receptivitate.
Vor fi suisuri, vor fi coborasuri, vor fi oameni care iti vor spune ca gresesti, oameni care te vor ajuta, provocari, obstacole, insa important este sa nu lasi absolut nimic sa te descurajeze. Asculta criticile si vezi daca poti schimba ceva in bine de pe urma lor, analizeaza sfaturile primite si fii dispus/a sa incerci si variante noi, atunci cand strategiile tale nu mai dau randament. Business-urile se reinventeaza, oamenii se reinventeaza, nimic nu ramane in acelasi loc. Asa ca, indiferent de drumul pe care il alegi, schimba, risca, inoveaza! Fa totul din ce in ce mai bine.
TIPS & TRICKS: nu in ultimul rand, orice business implica si detalii tehnice (hartogaraie, proceduri), asa ca, in primul rand, ai grija sa citesti legislatia pentru domeniul care te intereseaza (da, stiu, nici mie nu imi place absolut deloc). Cere mai multe pareri, documenteaza-te, intreaba de 2, 3, 10 ori pana intelegi foarte clar fiecare pas. Intr-adevar, e un proces laborios, dar trebuie sa pui la punct lucrurile de la inceput, ca sa nu te trezesti apoi cu tot soiul de complicatii.
Foto: outnow