Pumpkin Spice: cum a devenit dovleacul un fenomen global
În ultimii ani, după cum probabil ați observat și voi, nici nu se încheie bine vara că toată lumea începe să vorbească despe Pumpkin Spice Latte. PSL este pentru toamnă cum este bradul de Crăciun pentru iarnă: un simbol tot mai puternic, un ritual în sine. Dovleacul deține supremația în acest sezon, așa că astăzi facem o incursiune în lumea lui: cum a devenit un fenomen global, inclus în aproape orice rețetă.
Cum a început?
Succesul combinației între cafea și dovleac a fost un fenomen la care puțini s-au așteptat. Plăcinta de dovleac e bună, într-adevăr, americanii o pregătesc în special pentru Ziua Recunoștinței, dar nu este nici pe departe desertul lor preferat. Și-n plus… cine s-ar fi gândit să pună dovleac în cafea?
Ei bine, răspunsul corect este Peter Dukes, un jucător de baschet, absolvent al prestigioasei universități Stanford, care lucra la Starbucks și căruia i s-a cerut să inventeze o băutură de toamnă. Convins că o băutură inspirată de plăcinta cu dovleac va avea succes, acesta a adus argumente și i-a determinat pe cei din companie să scoată pe piață Pumpkin Spice Latte. Iar restul… e istorie.
Cum a devenit dovleacul un veritabil trend?
De ce dovleacul și nu orice altă legumă? Până la urmă, mai sunt alte sute de fructe și legume care ar fi putut cunoaște celebritatea. Aceasta este întrebarea pe care și-au pus-o experții în trenduri și sociologii de-a lungul timpului. Kara Nielsen, trendologist de profesie (da, există această profesie în nomenclatorul american), este de părere că sezonalitatea dovleacului ar putea să îi atragă pe oameni și să îi determine să consume produse pe bază de dovleac. Analizând un pic fenomenul, edițiile de sezon, edițiile limitate mai exact au fost întotdeauna un reper important pentru diferite business-uri. Lanțurile de fast food scot produse în funcție de sezon.
Diverse branduri, de la mâncare și băutură, la haine și accesorii, lansează colecții în ton cu diferite sărbători – iar oamenii vor să pună mâna imediat pe ceea ce este limitat, e un soi de competiție psihologică. Un alt exemplu este vinul fiert cu scorțișoară – îl poți prepara și în timpul anului, dar nu are același farmec pe care-l are de Crăciun. La fel și cozonacul.
Așa că pasiunea noastră pentru produsele pe bază de dovleac și, în special, pentru acest Pumpkin Spice Latte, care da, a pornit de la Starbucks, dar acum îl găsești în mai toate cafenelele, are la bază rațiuni economice (lipsa lui pe parcursul anului – dovleacul acela cu gust autentic se cultivă în septembrie și octombrie, de regulă –, cererea și oferta), dar și psihologice și emoționale (dorința noastră de a ține pasul, de a ne bucura de ceva pentru un timp scurt – ideea de ediție limitată crește într-un fel valoarea produsului).
Cum poți prepara Pumpkin Spice Latte la tine acasă?
Acum, cât încă mai găsești dovleci gustoși pe piață (la Piața Obor sunt unii care arată demențial), poți încerca rețetele de mai jos chiar și la tine acasă, mai ales că sunt foarte simple și că nu implică folosirea unui număr prea mare de ingrediente.
Photo by Bonnie Kittle on Unsplash
***