Ce trebuie să știi dacă vrei să colecționezi mașini istorice?
Da, știu. Probabil că deja ți-ai dat ochii peste cap când ai citit titlul. Gen… ce poate să îți spună o fată despre colecționarea mașinilor? Și nu a oricăror mașini, ci a celor istorice, vintage, acelea după care întoarce toată lumea capul, pe care le admirăm în pozele cu străzile din Cuba și tot așa. Deci da, fix despre aceste mașini o să îți povestesc astăzi. De ce? Hai să vezi!
Îmi amintesc cu multă, multă nostalgie de pasiunile copilăriei mele. Printre ele, undeva sus în top, era colecția mea de timbre. Lună de lună strângeam bani ca să mai cumpăr o serie întreagă sau un timbru lipsă sau fix acele timbre care nu erau ștampilate (erau mult mai valoroase). Apoi, le poziționam tacticos în clasor (vai, de cât timp nu am mai folosit acest cuvânt! Ce cuvânt frumos!) și le admiram iar și iar.
Dar pasiunea colecționarului copil nu se poate măsura cu cea a împătimitului adult. Am constatat asta, încă o dată, sâmbătă, când am fost invitată de UNIQA să fiu unul dintre membrii unui micro juriu (compus din subsemnata, alături de Mirela Bucovicean) care a avut scopul de a desemna cea mai elegantă mașină istorică din cadrul concursului de eleganță, organizat la Sinaia de Retromobil Club România. Și uite așa ajung de unde am pornit.
Ce am descoperit nou la acest eveniment?
În primul rând, un colectiv de oameni extrem de îndrăgostiți de pasiunea lor: mașinile istorice.
În al doilea rând, am învățat câte ceva despre ce înseamnă să colecționezi mașini istorice.
Bineînțeles, nu am devenit peste noapte o expertă într-un domeniu despre care până mai ieri nu știam mare lucru, dar îmi place să învăț chestii noi și să mă documentez, așa că m-am gândit să transform această experiență într-un text #doer. Și ce poate fi mai firesc decât un scurt ghid pentru începători… pe înțelesul tuturor?
Iar dacă și tu cochetezi de mult la ideea de a cumpăra o mașină vintage, fie una restaurată sau pe care vrei tu să o bricolezi, trebuie să iei o decizie în cunoștință de cauză. Așadar, ce trebuie să știi dacă vrei să colecționezi mașini istorice? Sfaturile sunt adunate de la mai mulți cunoscători aflați la fața locului.
- Decide ce îți dorești și care este scopul.
Dacă ți-ai propus să faci o afacere, trebuie să știi că este un obiectiv riscant. Piața de mașini de colecție este volatilă. Cel mai bine într-o astfel de situație este să te consulți cu un dealer/specialist în vânzări de mașini istorice.
Dacă însă vrei să fie un amuzament, caută o mașină pe care să îți placă să o conduci mulți ani înainte.
Proprietarului Chevrolet-ului decapotabil cu care m-am plimbat mi-a explicat că mașina trebuie scoasă din garaj constant pentru a nu își ieși din formă. Deci da, și pe ea trebuie să o mai antrenăm… din când în când!
- Stabilește bugetul.
Ai decis să aloci o sumă anume acestui proiect? Nu te abate de la plan. Nu uita nici că lucrările de restaurare pot fi extrem de costisitoare și că pot ajunge să depășească costul mașinii.
Persoanele cu care am discutat mi-au explicat că este tot timpul mai bine să achiziționezi o mașină gata restaurată. Riscurile de a depăși bugetul sunt astfel mult mai mici.
- Fă o cercetare.
Caută modele similare, fă comparații, citește toate informațiile disponibile despre mașina pe care vrei să o achiziționezi. Încearcă să îi determini valoarea reală de piață. Asta însemnă cât este dispus cineva să plătească pentru acel obiect.
Ai grijă la achiziționarea pe internet. eBay are un ghid foarte bun de sfaturi pentru cumpărarea de mașini istorice online.
- Verifică mașina.
Sunt câteva aspecte pe care trebuie musai să le verifici:
Kilometri la bord – cu cât are mai puțini kilometri parcurși, cu atât valoarea ei este mai mare. Nu te feri de o uzură mai mare, dar asta trebuie să se reflecte în preț.
Actele – trebuie să verifici dacă mașina este sau nu înmatriculată. Bănuiesc că nu îți dorești surprize costisitoare. De asemenea, numărul de identificare îți arată dacă este originală sau nu, dacă este furată sau dacă a fost accidentată.
Interiorul – cel original este de preferat. Verifică eventualele stricăciuni. Dacă trebuie să înlocuiești anumite părți, vei vrea să știi cam cât ar putea costa.
Exteriorul – verifică mașina în lumină naturală, uită-te la culoare, eventuale zgârieturi sau piese lipsă. Semnele de sudură pot indica existența unei reparații semnificative după un accident.
Rugina – poate fi normal să vezi mici urme de rugină. Dar dacă vorbim de zone mai mari, atunci ar fi bine să investighezi mai mult. Dacă rugina nu este îndepărtată corect, ea poate reveni.
- Stabilește un test drive
Dacă mașina a trecut toate testele de mai sus, atunci a venit vremea test-drive-ului. Fii atent la sunete de tot felul, la cum intră în curbă și la suspensii.
- Asigură-ți bunul.
Felicitări! Ești mândrul posesor al unei mașini istorice. O iubești, o îngrijești, practic e bijuteria ta. Ce faci ca să te asiguri că orice i s-ar putea întâmpla, ești pus la adăpost? Îi faci o asigurare CASCO Vintage. Unde? Mai simplu nici nu se poate. La UNIQA, sigura companie de asigurări care oferă acest serviciu pentru mașini istorice.
Decizia de a achiziționa o mașină istorică poate fi una dintre acele decizii care să îți aducă o bucurie de o viață, mai ales dacă o iei pentru sufletul tău, și nu neapărat ca speculație financiară sau investiție. Eu știu sigur că m-am bucurat numai să privesc toate aceste exemplare senzaționale (și n-am ratat nicio poză cu favoritele mele, căci deh, fiecare cu slăbiciunile sale). Și poate că, la un moment dat, cine știe cum mă poartă valul și ajung posesoarea unui vintage Morgan precum cel verde de mai sus! 😉
Foto: Dragoș Savu
***
Inainte de toate cele enumerate mai sus trebuie sa ai un garaj…
Salutare !
O masina interesanta la pret tentant, usor de condus pentru o doamna, cu o linie superba si cotatie in crestere. De vazut, cercetat / achizitionat.
https://www.autovit.ro/anunt/triumph-spitfire-ID7GlNYR.html#9a49b23c7c
Aceeasi si aici: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/auto-inserat/triumph-spitfire-mk2-bucuresti/245487408.html?lang=de