#SheDoer: Ioana Enache (General Manager Amway România)
Prima întâlnirea pe care am avut-o cu Ioana Enache, General Manager Amway Romania, Bulgaria, Grecia, mi-a lăsat impresia de femeie echilibrată și stăpână pe ea. Este senină, zâmbește mai tot timpul și are o mare calitate pe care o apreciez tot mai mult: este atentă la interlocutor. De ce apreciez această calitate? Pentru că am senzația că tot mai puțini oameni au disponibilitatea de a asculta și ce au alții de spus. Iar atunci când lucrezi cu o echipă mare, nu-i chiar ușor să acorzi atenție fiecăruia. Dar cred că este ceva ce face diferența.
Ioana este o femeie care pare să fi găsit secretul grației atât la job cât și în privat. Cum reușește? Ne spune chiar ea în rândurile următoare.
- Când și cum ai ajuns în echipa Amway România?
M-am alăturat echipei Amway în ianuarie 2012, în urma unui process de headhunting care viza alegerea celei mai potrivite persoane pentru poziția de Director General pentru Amway România. În momentul în care am fost contactată pentru acest rol, nu cunoșteam foarte multe lucruri despre companie și m-am bucurat să descopăr foarte multe aspecte pozitive care dealtfel m-au și determinat să fac o schimbare în traseul meu profesional de atunci și să accept oferta companiei. Am fost plăcut surprinsă de brandurile care se află sub umbrela companiei, de valorile pe care a fost clădită, de filosofia de business și de parteneriatul autentic în relația cu întreprinzătorii Amway.
Acum știu că în decizia managementul european al companiei a contat foarte mult atât experiență mea în companii multinaţionale, cât şi cea că antreprenor, competențele acumulate în domenii că vânzări, marketing, comunicare, PR sau managementul schimbării.
Așa am început de atunci o călătorie extraordinară, într-un model de business diferit de tot ce experimentasem până atunci, înconjurată de produse impecabile, care mi-au schimbat radical rutina de îngrijire personală, relația cu sportul, cu nutriția și cu nivelul de calitate a vieții în general. Mai mult decât atât, am cunoscut oameni extraordinari, în interiorul companiei și în rândul partenerilor și colegilor noștri, astfel încât 7 ani mai târziu mă bucur în continuare de fiecare zi de lucru.
- Povestește-ne puțin despre filosofia Amway, pentru că sunt convinsă că sunt mulți oameni care nu o cunosc. Ce structură are în spate? Cum funcționează acest tip de comerț?
Amway este de 6 ani liderul global al industriei de vânzări directe, segment pe care, personal, îl consider deosebit de competitiv. Oferta companiei noastre are avantajul că îmbină armonios dorința oamenilor de a avea venituri suplimentare sau de a dezvolta un business antreprenorial (cu riscuri și costuri extrem de reduse), cu accesul în exclusivitate la un portofoliu de produse care se ridică la cele mai înalte standarde de calitate.
Având în vedere că vorbim despre produse care nu se găsesc în rafturile magazinelor de retail, fiind comercializate exclusiv prin partenerii noștri pe baza unor recomandări personalizate, este esențial că acestea să satisfacă cele mai înalte exigențe ale clienților.
Un alt aspect prin care ne remarcăm este faptul că oferim o garanţie a satisfacţiei. Astfel, consumatorii au posibilitatea returnării produsului (chiar dacă a fost puțin folosit) dacă nu este în conformitate cu așteptările lor inițiale. Monitorizăm cu atenție aceste retururi și ne face plăcere să observăm că numărul este insignifiant, atât în România cât și la nivel internațional, iar acest lucru este o reconfirmare a calității produselor noastre și o dovadă clară a avantajelor pe care le obții dacă ești client Amway.
În plus, filosofia Amway este simplă: ne dorim să îmbunătățim calitatea vieții partenerilor și consumatorilor noștri. Pentru noi este extrem de important că partenerii de business să fie mulțumiți, fie că decid să înceapă un mic business part-time, fie că își dezvoltă o afacere. Există și categoria celor care sunt doar consumatori ai produselor Amway, care nu doresc să se implice în business, dar sunt fideli brandurilor noastre și apreciază calitatea impecabilă și plusvaloarea pe care le primesc – o categorie la fel de respectată. De multe ori însă chiar și cei care aleg la început să nu dezvolte afacerea, o fac mai târziu, pentru că este foarte ușor să recomanzi ceva în care crezi, iar prin recomandare ajung să aibă la rândul lor consumatori fideli.
Nu în ultimul rând, principiile Amway se bazează pe dezvoltarea personală, evoluție continuă, creștere sustenabilă. Astfel, oferim foarte multe module de training care acoperă cele mai relevante subiecte pentru partenerii noștri de business. Investiția în training-uri este o prioritate pentru noi. Oamenii fac diferența; oamenii bine instruiți și care sunt siguri pe ce știu și pe ce oferă aduc mereu valoare adăugată în viața celor din jurul lor. Așa sunt și partenerii noștri de business pe care îi respectăm foarte mult: evoluează mereu.
Îmi face mare plăcere să menționez și un premiu recent, 100 cool brands, oferit de către Forbes România pentru Artistry & Artistry Studio. Prețuiesc foarte mult acest premiu, poate și pentru că eu cred că a fi cool înseamnă a schimba ceva în bine în viața celor de care îți pasă, iar Amway este despre inovație, grijă față de mediu și grijă față de business. Ce poate fi mai cool decât atât?
- Prin ce se deosebesc produsele Amway?
Evident, prin calitate, grijă față de mediu, cercetarea și inovarea care stau la baza acestora. Ca lider al acestei industrii, Amway investește constant în cercetare și inovare, fapt demonstrat și prin cele peste 800 de patente pe care compania le deține pentru produsele noastre. În spatele fiecărui produs sunt sute de ore de muncă în laborator. Totodată, într-o foarte mare parte a produselor noastre se utilizează ingrediente provenite din fermele organice pe care Amway le deține în toate colțurile lumii. La ora actuală, compania deține propriile ferme organice în SUA, Mexic și Brazilia, precum și un centru de cercetare botanică în China.
Aceasta este povestea din spatele produselor noastre premium. La rândul meu pot spune că sunt absolut îndrăgostită de brandurile Amway. Folosesc exclusiv produse din gama Artistry pentru îngrijirea pielii și make-up, dar și foarte multe vitamine și suplimente Nutrilite care mă ajută să fiu mereu în formă, chiar dacă programul meu este foarte încărcat și am practic o viață de business “între avioane”. De asemenea, Truvivity nu-mi lipseşte niciodată din programul zilnic, pentru că este un produs absolut senzaţional, care ajută pielea mea să se hidrateze din interior şi să fie mai elastică.
- Mai au oamenii prejudecăți despre vânzarea prin reprezentanți?
Partenerii noștri de business care fac performanță investesc foarte mult în dezvoltarea lor, accesează programe de training, ajung să aibă venituri suplimentare sau afaceri foarte solide din acest business, în funcție de cât timp și energie aleg să investească în această direcție.
Businessul Amway este unul foarte corect: primești proporțional cu cantitatea de timp, energie și dedicare pe care o investești. Este o relație extrem de strânsă între cât oferi în termeni de timp și implicare și ceea ce ti se întoarce ca venit, creștere organică sau reputație. Tot ceea ce este construit solid și sustenabil în această afacere își găsește răsplată în ritmul de creștere și de recompensare, în felul în care fiecare antreprenor este perceput de către clienții sau partenerii săi.
Mulți dintre partenerii noștri ajung să fie un exemplu în familie sau în comunitate. Când aceste lucruri sunt comunicate și percepute corect, mulți oameni noi se alătură și se creează echipe foarte frumoase, puternice, performante și profitabile.
Este posibil să mai fie și prejudecăți, ca în orice domeniu, dar modelul de afacere al vânzărilor directe este mai actual ca niciodată. În primul rând pentru că încurajează oamenii care au apetit pentru antreprenoriat să atingă un plus de prosperitate și o viață mai bună, iar în al doilea rând, aduce plusvaloare prin contactul uman, autentic și nemijlocit, recomandări personalizate și grijă față de nevoile fiecăruia.
- În ce direcție se îndreaptă Amway România? Care sunt obiectivele voastre pentru următoarea perioadă?
Ne bucurăm de roadele unui parteneriat solid și transparent cu întreprinzătorii Amway, având o creștere consolidată în ultimii ani. Amway Europe ne-a premiat doi ani la rând, 2017 și 2018, pentru realizarea de a fi cea mai performantă zonă de pe continentul european. Atât eu cât și întreaga echipă ne simțim privilegiați să colaborăm cu partenerii Amway, care dau mereu dovadă de entuziasm, creativitate și ambiție în atingerea obiectivelor. De asemenea, sunt foarte mândră de echipa mea, de efortul și implicarea fiecărui om din echipă pentru că împreună vrem să îi ajutăm pe partenerii noștri de business să dezvolte afaceri solide și foarte profitabile, să fie împliniți și să se bucure de reușitele lor. Îmi doresc să continuăm pe linia pe care am stabilit-o până acum, aceea de a consolida un business puternic și corect, bazat pe valori frumoase și poate să inovăm mai mult în următoarea perioada, pentru că modalitățile de comunicare și de lucru se schimbă și trebuie să fim cu un pas înainte.
- Care este cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat până acum în carieră?
Nu este o întrebare ușoară. Poziția pe care o ocup presupune multă responsabilitate, însă am identificat în Amway valorile după care eu însămi mă ghidez: etică, verticalitate, responsabilitate, așa că adaptarea la companie a venit natural.
Dacă ar fi să aleg o provocare, aș spune că a fost definirea stilului meu de leadership, pentru a avea impact și eficiență în raport cu echipa și partenerii mei, păstrându-mi însă autenticitatea și rămânând fidelă valorilor personale. De exemplu eu nu sunt un micro-manager, deoarece cred foarte tare atât în delegare cât și în nevoia fiecăruia de a decide, de a fi responsabilizat, de a deveni un model pentru tot ce derivă din proiectele de care se ocupă. Această abordare mi-a adus până acum numeroase satisfacții, cea mai importantă fiind echipa autonomă, responsabilă și creativă cu care am bucuria de a lucra. Din această provocare am definit și un hashtag în comunicarea mea din rețelele sociale: #leadershipwithgrace, care îmi place să cred că se regăsește în modalitatea mea de a construi business sau relații în fiecare zi.
- Dar cel mai mare succes de care te-ai bucurat?
Am avut numeroase proiecte reușite de-a lungul carierei mele, dar firesc, cele mai recente sunt primele de care îmi aduc aminte. Și, raportându-mă la acest lucru, vreau să menționez momentul în care, reprezentând echipa, am fost aplaudată la scenă deschisă, de peste 100 de manageri din Europa și America, pentru că am fost, al doilea an la rând, zona cu cea mai mare creștere din Europa. Am simțit o bucurie imensă la primirea acestui premiu, ca și cum s-ar fi adunat în sufletul meu bucuria celor zeci de mii de parteneri și colegi pe care îi reprezentam pe aceea scenă. Nu-i puțin lucru să fii lider în Europa, iar acest fapt îmi confirmă că suntem într-un parteneriat foarte solid și că avem o strategie corectă de business, care generează nu doar creșteri întâmplătoare, ci dezvoltă afacerea într-o manieră solidă și sustenabilă.
- Care este, în opinia ta, rețeta succesului?
În opinia mea, există tot atâtea “rețete” ale succesului câte persoane sunt pe lume, fiindcă fiecare îl definește în acord cu valorile, dorințele și nevoile sale. (Pentru unii succesul e confirmarea valorii primită de la cei din jur, pentru alții înseamnă o viață mai bună pe care o pot oferi copiilor lor, pentru alții e sclipirea de bucurie din ochii cuiva atunci când intră într-o încăpere).
Pentru mine, succesul este legat de ceea ce pot aduce într-o situație sau context, ca element de plus-valoare. E legat de felul în care deciziile mele au impact asupra celor de care îmi pasă, îi inspiră, îi motivează sau îi ajută să meargă mai departe, să evolueze, să fie mai buni.
Sunt un om care pune mare preț pe interacțiune, pe schimbarea în bine pe care o poți face în viața celorlalți. Totodată, îmi place să împart cu cei din jur, indiferent că e vorba de o lecție de viață, de o idee inovatoare sau o prăjitură 😊
Pentru mine succesul nu ține neapărat de zona financiară, ci de dezvoltarea personală, de capacitatea de a mă pune în slujba celor din jurul meu, pentru ca împreună să fim mai fericiți și mai prosperi, adică o viață trăită din plin, cu bucurie, cu sufletul plin.
- Ce te face fericită?
Mă simt fericită și împlinită atunci când îmi hrănesc sufletul. Când sunt în compania unor oameni de calitate, când am momente frumoase în familie sau alături de cei dragi, când văd zâmbetele fiului sau ale soțului meu, când sunt înconjurată de oameni frumoși care știu să ofere și să primească apreciere .
Am însă și nevoie de momentele mele de tihna, de “me time”cu bucuria de a citi o carte bună sau cu liniștea unei zile petrecute în natură.
Altfel, în general, în funcție de unde mă aflu, fericirea poate înseamnă un partener de business pe care l-am ajutat să-și atingă ce și-a propus, o cafea bună și o conversație alături de o prietenă dragă, sau un peisaj pe care îl fotografiez cu ochii și îl pun la păstrare în suflet.
- Ce te enervează?
Îmi displac profund lucrurile făcute cu jumătate de măsura și lipsa de responsabilitate. De mult timp însă nu mă mai enervez, pentru că am învățat că fiecare dintre noi e diferit și contextele sunt diferite pentru fiecare. Mai degrabă încerc să înțeleg motivele pentru care lucrurile se întâmplă într-un anumit fel și, în măsura în care pot, încerc să contribui la îmbunătățirea respectivei situații sau, de ce nu, a contextului care a generat-o.
Un alt lucru care nu-mi place deloc e lipsa de politețe, pentru că e atât de ușor să facem ziua cuiva mai frumoasă cu un zâmbet, cu un salut, cu o vorba frumoasă, încât realmente mi-e ciuda când văd oameni care pun atât de puțin preț pe acest lucru. Binele și frumosul se dau mai departe din om în om și de multe ori e nevoie de un singur om care să schimbe direcția.
- Care este cel mai important lucru pentru ține?
În mod sigur familia. Alături de cei dragi mă simt pe deplin fericită. Din echilibrul emoțional îmi iau energia, creativitatea, dorința de a inova. Cred mult în echilibrul dintre personal și profesional, celebrul “work-life balance” care pentru mine e esențial. Promovez acest model și în echipa mea, pentru că un om fericit, echilibrat și sigur pe el va aduce mereu plus valoare atât în viață celor din jur cât și în business.
- Care este cea mai frumoasă amintire pe care o ai?
De departe, cele mai frumoase amintiri sunt legate de fiul meu, Luca, în toate etapele copilăriei și adolescenței lui. Acum el este student la Londra, mă bucur să știu că avem un copil cu inima și mintea deschise, care știe și de la care am învățat că a ajuta reprezintă o ușa deschisă pentru ca lucruri mai frumoase și mai bune să intre în viața ta.
- Care crezi că este talentul cu care te-ai născut?
Aș zice că am un ochi pentru frumos, indiferent că vorbim de un peisaj pe care îl văd dintr-un anumit unghi, de decorațiuni interioare (una din pasiunile mele) sau de frumosul din oameni. Văd acest frumos și, prin prisma personalității mele, îmi doresc să-l împart cu ceilalți, să-l pun în valoare, să-l fac cunoscut.
Așa s-a întâmplat când am renovat, alături de soțul meu, câteva proprietăți “marca” PoemBoem, așa se întâmplă când postez imagini sau poveșți pe contul meu de Instagram, așa s-a întâmplat de numeroase dați când am cunoscut oameni noi, le-am identificat potențialul și am contribuit și eu, măcar puțin, la evoluția “frumosului” din ei.
- Dacă ai putea da timpul înapoi, ce ai face neapărat?
Sunt atât de împăcată cu punctul în care mă aflu, personal și profesional, încât sincer îți spun că n-aș schimba nimic. Conform teoriei “butterfly effect”, o schimbare cât de mică poate genera un curs complet diferit, care poate nu m-ar fi adus în acest punct. Deci, nu, nicio schimbare în trecut, doar abordări curajoase în viitor. Fiindcă acesta este un alt lucru interesant pe care l-am observat: deciziile curajoase, care te scot din zona de confort, sfârșesc prin a-și lua revanșa și a te răsplăti.
- Un sfat pe care i l-ai da oricărei femei?
Cu siguranță nu aș putea da același sfat oricărei femei. “Personalizarea” este foarte importantă, o vedem în comerțul online, în tratamentele medicale, în produsele cosmetice, etc. Într-o lume în care ne decodăm genomul pentru a avea mai multe informații despre unicitatea noastră, sunt sigură că un sfat general valabil nu poate fi decât o platitudine. După părerea mea, personalizarea e cheia unui sfat bun. Totodată, înainte să-ți permiți să dai sfaturi cuiva e foarte important să cunoști bine persoana și contextul, să ai o înțelegere profundă a omului respectiv. Cu siguranță, nu aș oferi niciun sfat decât persoanelor care mi-ar cere asta.
O lecție de viață însă, o recomandare pe care aș putea să o împărtășesc cu alte femei, este să aibă încredere în forțele proprii. Cu încredere și determinare, putem realiza orice ne propunem. Cu siguranță nu va fi ușor, poate nu va fi confortabil, dar, cum spuneam, cu cât investeșți mai mult într-o situație în afară zonei de confort, cu atât mai multe lucruri bune vor ieși din ea.
- It’s a men’s world?’
Eu nu sunt adepta acestei teorii. O dovadă este și ce văd eu zi de zi în Amway care a adus în prim plan multe femei, le-a făcut mai importante în familie, le-a ajutat să se redefinească în ochii lor și în ai celor din jur. 68% din partenerii de business Amway din întreaga lume sunt femei. Și sunt femei senzaționale, inspiraționale! Sunt doamne care s-au gândit în primul rând la ceilalți, la cum le-ar putea face viață mai bună celor de lângă ele, din familia sau din comunitatea lor. Și, ce e mai extraordinar, e că nu s-au oprit după ce au atins nivelul lor de bine, ci au continuat să lucreze pentru a-i ajuta și pe alții să ajungă acolo.
Avem în afacere o doamnă care în pragul pensionarii a decis să-și schimbe traseul previzibil și și-a dorit să dezvolte afacerea pentru a-i oferi nepoatei sale accesul la o școală mai bună. A reușit! Și nu s-a oprit acolo, continuă să lucreze și astăzi, iar în urma muncii ei alți și alți copii din alte familii au poate parte de o școală mai bună sau de un start mai bun în viață.
Un alt exemplu frumos este al unei partenere de business care și-a dorit să-și aducă acasă soțul plecat din țară pentru a câștiga mai bine. Nu doar că a făcut acest lucru asigurând acele venituri din afacerea Amway, dar a inspirat o întreagă comunitate cu povestea ei și alte femei i-au călcat pe urme, multe familii s-au reunit astfel și mulți copii au crescut lângă ambii părinți.
Cred că nu contează dacă ești femeie sau bărbat atâta timp cât îți definești obiectivele, cât ai determinare, energie, entuziasm, îți cunoști rădăcinile, valorile și apoi mergi cu încredere și bucurie în frumosul joc al vieții.
- De ce ești un #doer?
Nu știu dacă sunt un #doer 😊
Știu însă că aleg să fiu activă și în contact cu tot ce e nou, că provoc status quo-ul, generez schimbarea sau sunt parte din ea pentru că eu cred cu tărie în mai bine și în faptul că acest “mai bine” este generat de fiecare dintre noi. Așa cum cred că a trăi frumos este o alegere pe care ne-o datorăm.
Foto: Kathrin Weident
***
Sunteti o persoana fantastica.
Va apreciem foarte mult.
Suntem mandri ca si noi facem parte din echipa dumneavoastra.
Felicitari !!!
GO!GO!Go!
Te admir si te respect Ioana. Esti o sursa de inspiratie inepuizabila, gata sa sustii si sa sprijini pe cei care au nevoie. Iti multumim
Luminita Dascalu
Felicitări, sunt fericita!