Now Reading
Dieta zonelor albastre: ce este și cum poate promova longevitatea

Dieta zonelor albastre: ce este și cum poate promova longevitatea

Vrei să trăiești mai mult și să ai o sănătate mai bună? Desigur, ce-i cu întrebarea asta!? Ei bine, există o dietă asociată cu longevitatea oamenilor care trăiesc peste 100 de ani și au rezultate mai bune din punct de vedere cardiovascular și metabolic. Îți propun un subiect interesant, senin așa cum sugerează titlul: dieta zonelor albastre. Acest concept a fost fondat de National Geographic și expertul în longevitate Dan Buettner. Dieta Blue Zones se bazează pe tiparele de alimentație urmate în Blue Zones, cinci regiuni ale lumii cu o concentrație mare de oameni care trăiesc peste 100 de ani.

Zonele albastre. 9 lectii despre cum să traiesti mai mult de la cei mai longevivi oameni de DAN BUETTNER

Ce sunt zonele albastre?

Regiunile albastre sunt punctele focale ale longevității mondiale. Există cinci zone Albastre în lume, și anume: Okinawa – Japonia, Sardinia – Italia, Nicoya – Costa Rica; Ikaria – Grecia; și Loma Linda – California. Buettner a descoperit că dietele și practicile de stil de viață din aceste părți ale lumii au absolut toate unele asemănări izbitoare și interesante.

Elementele ale dietei zonelor albastre

Cum explicăm adineauri, cele cinci zone au însușiri asemănătoare și indiferent în ce regiune se află fiecare zonă albastră, ele respectă aceleași principii care contribuie la promovarea longevității.

  • alimentație pe bază de plante  – pentru oamenii din aceste zone dieta lor preponderentă conține multe fructe, legume, cereale integrale fibroase, multe, multe nuci, semințe sau fasole. Astfel că, aproximativ 95% dintre alimentele din aceste zone provin dintr-o plantă sau un produs vegetal.
  • grăsimi sănătoase  – în loc de uleiurile procesate, accentul în aceste zone cade pe grăsimile sănătoase, cum ar fi uleiul de măsline, cocos, nuci etc. De altfel, s-a constatat că aceștia mănâncă o mână sau două de nuci aproape în fiecare zi, iar conform cercetărilor lui Buettner, persoanele care trăiesc în zonele albastre mănâncă cel puțin o cană de fasole zilnic.
  • frunze verzi și întunecate  – cum adică? Verdele închis la culoare, nu cel intens alcătuiește una dintre pietrele de temelie ale dietei zonelor albastre cum ar fi spanacul și kale.
  • pește – deși oamenii din aceste zone iubesc peștele, au grijă la cantitatea pe care o introduc la mesele zilnice. Nu consumă mai mult de 100 de grame de pește pe zi, iar potrivit cercetărilor din aceste regiuni, în medie, peștele apare în meniu de două până la trei ori pe săptămână.
  • ouă doar ocazional – oamenii de aici mănâncă ouă în medie de două până la patru ori pe săptămână.
  • nu mănâncă foarte multe lactate – laptele de vacă nu este consumat prea des în zonele albastre. Cu toate acestea, produsele din lapte de capră și de oaie sunt proeminente în zonele albastre Ikaria și Sardinia. 
  • nu mănâncă des carne – carnea de porc, puiul sau cornuri de tot felul nu sunt consumate prea des în aceste regiuni. Oamenii mănâncă mai puțin de 70 de grame de carne aproximativ de cinci ori pe lună.
  • zahărul nu-i un prieten bun pentru oamenii din zonele albastre deoarece, potrivit lui Buettner, oamenii din zonele albastre mănâncă, deseori, doar dulciuri în timpul sărbătorilor și, altfel, nu consumă mult zahăr adăugat.
  • consumul alcoolului este moderat – oamenii consumă unul sau două pahare de vin roșu pe zi.
  • cereale integrale – pâinea este de fapt un aliment de bază comun în regiunile din Zona Albastră și o mănâncă aproape zilnic. Cu toate astea, consumă și alte cereale integrale la majoritatea meselor, cum ar fi orezul brun, ovăzul și orzul.
  • fără alimente procesate – accentul major al dietei Blue Zones este concentrarea pe alimente integrale care sunt procesate minim cu alimente găsite în natură și produs într-o fabrică.

Beneficiile dietei din zonele albastre:

Nu este niciun secret deja că dieta zonelor albastre pune accent pe consumul de plante, dar mai mult decât atât s-a observat că oamenii din aceste zone construiesc relații de lungă durată cu cei de lângă ei, multă mișcare și somn din belșug. Astfel, trecerea la o dietă specifică zonelor albastră poate avea următoarele beneficii:

  • longevitate – majoritatea oamenilor din zonele albastre trăiesc o viață lungă și sănătoasă (până la 90 de ani și chiar 100 de ani).
  • sănătatea inimii și a creierului – un studiu privind dieta zonei albastre a constatat că cei care urmează acest stil alimentar a observat că au apărut rezultate mai bune în ceea ce privește sănătatea cordului și funcția cognitivă
  • sănătate psihică îmbunătățitădesigur, ceea ce mănânci îți poate afecta sănătatea fizică, dar are și un impact asupra stării tale de spirit și a bunăstării mentale. Asta înseamnă, așa cum demonstrează dieta blue zones, cu cât mai multe alimente integrale de înaltă calitate, cu atât mai bine.
  • mai multe vitamine și nutriențimai ales dacă mănânci multe alimente procesate, trecerea la dieta blue zones îți poate oferi un exces de vitamine și minerale pe care nu le-ai consumat înainte.

Criticile dietei zonei albastre

Mie-mi place echilibrul și sper că și tu simți la fel. Critica majoră, aș spune, la adresa dietei blue zone este că oamenii cred trebuie să fie în mare parte vegetarieni pentru a fi sănătoși., Într-un fel,  zonele albastre ne învață că plantele sunt răspunsul, dar eu consider și specialiști de înaltă clasă consideră că un pic de pește, carne de pasăre și carnea  de vită funcționează bine pentru mulți dintre noi și conțin nutrienți cheie care sunt mai greu de obținut din alimentația bazată pe plante.Este adevărat că vegetalele trebuie să ocupe focusul central din orice farfurie, cu toate astea militez spre o balanță corectă care să ofere toate substanțele necesare pentru o viață frumoasă, sănătoasă și lungă.

De asemenea, nu poate fi ușor de inclus în viața de zi cu zi dacă nu gătești toate mesele. Când iei masa în oraș, uleiurile nu sunt ideale, iar consumarea alimentelor procesate sunt aproape o certitudine. Singura modalitate de a urma 100% o dietă din zona albastră este dacă gătești toate mesele acasă, deoarece nu știi cu adevărat ce ingrediente conțin mesele de la restaurant. Astfel că,  această idee este wow în teorie, probabil că nu este posibilă (sau durabilă!) pentru majoritatea oamenilor.

Dieta Sirtfood. Ce înseamnă și ce alimente poți consuma?

See Also

Mai mult, dieta zonelor albastre nu este recomandată persoanelor cu sensibilitate la carbohidrați. Fasolea și leguminoasele sunt carbohidrați, la fel și cerealele integrale și alte alimente de bază din dieta blue zone. Dacă ești sensibil la glucoză, prea mulți carbohidrați ar putea afecta hormonii și nivelul zahărului din sânge. Poate fi greu să obții toate proteinele din plante: deși este cu siguranță posibil să obții toate proteinele din plante, iar ghidurile USDA sugerează 0,8 grame de proteine pentru un kilogram de greutate corporală.

Acestea fiind spuse, dieta zonelor albastre poate fi o alegere benefică pentru a promova o alimentație mai sănătoasă și practici de nutriție pozitivă. Cu toate astea, înainte de a începe această dietă discută cu medicul de familie sau medicul nutriționist și sprijinit de ei să faci pasul acesta atât de mare pentru a-ți schimba în mod pozitiv viața și sănătatea.

Sursă foto: Unsplash.com

***

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 Doer. Toate drepturile rezervate. Made by 360advertising.

Scroll To Top