Apara-ti drepturile! Uite ce se poate intampla daca o faci!
Se vorbeste in fiecare zi despre schimbare. Schimbare politica, schimbare economica, schimbare, schimbare si iar schimbare! Efectiv m-am plictisit sa aud acelasi discurs de fiecare data. Intr-adevar, este nevoie de o schimbare pe toate planurile, dar aceasta nu se va produce niciodata daca doar ne-o dorim si ne punem bazele in altii. Schimbarea tine de mine, de tine, de noi toti. Schimbarea se rezuma la ceea ce putem face concret pentru a sanctiona derapajele din societatea noastra, pentru a nu mai lasa persoanele care comit abuzuri sa scape nepedepsite. Intotdeauna vor exista probleme, mai ales daca ne lasam intimidati de niste oameni care stiu doar sa profite de lipsa noastra de informare.
Intamplarea pe care vreau sa v-o povestesc (una dintre multele…) mi-a dat batai de cap saptamani intregi. Si mi-a demonstrat inca o data de ce este important sa luptam pentru noi, pentru dreptatea noastra.
Luna trecuta, cand am primit factura la telefon, am avut parte de o surpriza neplacuta: un cost suplimentar nejustificat de mare. Motivul? Internetul consumat in roaming in timpul vacantei in Germania. Numai ca eu am activata o optiune de Internet in roaming, asa ca nu ar fi trebuit sa am vreo problema, mai ales ca am folosit-o ori de cate ori am calatorit in afara, fara sa ma aleg cu… “bucurii” suplimentare. Bineinteles, m-am hotarat sa iau legatura cu reprezentantii companiei de telefonie mobila pentru a rezolva aceasta situatie. Si acum incepe adevarata epopee: mi s-a refuzat inregistrarea unei reclamatii telefonice (chiar daca este primul punct din procedura de reclamatii a companiei), mi s-a refuzat dreptul de a discuta cu un superior, mi s-a spus ca nu aveam optiunea activa (o chestiune usor de demonstrat prin mesajul de confirmare dar si prin negocierea inregistrata pentru cei doi ani contractuali).
Pierdem acum un pic de timp, ne enervam, dar daca nu luam atitudine, lucrurile vor merge prost in continuare, iar ei nu vor fi presati sa creeze un sistem functional si corect.
Nu am primit niciun raspuns din partea lor, absolut nicio explicatie. Si ca si cand toate acestea nu ar fi fost indeajuns, m-am trezit intr-o dimineata cu accesul la serviciile lor restrictionat in mod abuziv. Fara preaviz, fara mesaj! Sa o numesc nepasare, incompetenta sau, pur si simplu, rea-vointa?
In acest caz, daca eu nu aveam norocul de a cunoste anumiti oameni, nu ajungeam niciodata sa vorbesc cu brand managerul companiei, care m-a redirectionat catre cineva care mi-a rezolvat problema (repet, fara sa mi se faca niste favoruri – eram cu dreptatea in mana!), care de altfel nu ar fi trebuit sa existe (cu care, in mod sigur, s-au confruntat multi altii inaintea mea).
O problema de care puteam sa ma lipsesc, un consum de timp in care aveam altceva de facut. Dar, cand sunt pe dreptatea mea, nu ma las. Si cred ca acesta este singurul mod prin care putem ajunge sa traim linistiti. Pierdem acum un pic de timp, ne enervam, dar daca nu luam atitudine, lucrurile vor merge prost in continuare, iar ei nu vor fi presati sa creeze un sistem functional si corect. Ei bine, eu cred ca la modul asta nu doar ca mi-am facut dreptate dar cred am contribuit si la repararea unor nereguli.
Alta sansa nu avem, suntem constant legati de serviciile pentru care platim. Iar pentru a evita sa fim victimele unor abuzuri ale angajatilor sau chiar ale companiilor, este foarte bine sa ne cunoastem drepturile in orice situatie. Si sa ni le aparam FARA RUSINE!! Zic asta, pentru ca am senzatia ca romanilor le e jena… si ca se complac in ipostaza de victima.
Si mai mult decat atat, este bine sa fim informati. In raport cu institutiile statului, in raport cu anumite firme, in raport cu tot ceea ce ne inconjoara.
Daca eu nu renunt, tu nu renunti, noi nu renuntam, lucrurile vor incepe sa se mai schimbe.
Si daca tot vorbim de importanta informatiei, oare mai e nevoie sa va povestesc despre BREXIT, subiectul lunii? Cu siguranta ati vazut si voi acel articol de pe Washington Post, in care este relatat faptul ca britanicii au inceput sa caute pe Google ce este Uniunea Europeana, la scurt timp dupa incheierea referendumului.
Stiu ca astfel de lucruri se intampla. Stiu ca oamenii pot fi nepasatori si pot comite abuzuri, fara sa le pese ca in acest fel iti si isi fac rau. Stiu ca oamenii pot fi dezinteresati, incapabili sa isi faca treaba pentru care sunt platiti. Stiu ca sunt oameni care promoveaza si instiga la ura, deoarece nu pot iesi din bucla lor, nu inteleg anumite lucruri si nu au nici cea mai mica doza de empatie. Stiu ca sunt oameni care fac alegeri fara sa se informeze in prealabil, iar apoi regreta decizia luata.
Dar asta nu inseamna ca eu voi renunta sa lupt la drepturile mele. Ca voi abandona cauzele in care cred. Daca eu nu renunt, tu nu renunti, noi nu renuntam, lucrurile vor incepe sa se mai schimbe. Nu azi, nu maine, nu radical. Dar in timp poate ca avem o sansa. Si ar trebui sa facem totul pentru ca acea sansa a noastra sa nu dispara!
Yours,
S.
Later edit: sa stiti ca este simplu de aflat mailul unei astfel de persoane, exista reteaua linkedin. Si da, fiecare are dreptul sa vorbeasca cu un superior. Prin actiunea mea, cred ca am reusit sa atrag atentia celor care pot schimba ceva, ca lucrurile nu functioneaza corect si, sper, ca cei care se vor confrunta cu nedreptati (dar, repet, atunci cand chiar ai dreptate) sa aiba parte de corectitudine chiar de la inceput.
Scuza-ma, dar nu inteleg exact modul in care te-ai luptat pentru indreptatea situatiei. Asa cum ai precizat, cunosteai pe cineva care cunostea pe cineva care a remediat situatia.
Am patit ceva similar acum vreo 4 ani si am ajuns sa platesc intreaga suma pentru ca oricate reclamatii am facut, inclusiv la OPC si ANCOM, nu am cunoscut pe cineva care cunostea pe cineva.
Am spus ca nu mi se pare normal sa ajung in situatia de a discuta cu un superior. Dar este dreptul nostru! Ai dreptul sa ceri sa vorbesti cu un superior! Mie mi s-a refuzat acest drept.
Si sa stii, ca in general, datele lor de contact, cel putin mailul, pot fi usor aflate. Exista linkedin 🙂 Da, m-am luptat pentru ca am facut reclamtii, atat verbale cat si scrise. Iar daca ANPC-ul trebuie sa-ti dea un raspuns, daca exista nr de inregistrare.
In rest, trebuie contactai pe toate directiile: mailuri, facebook si facute publice situatiile.
Nu înțeleg: ai reușit sa schimbi ceva sau doar ne povestești cum ai reușit să-ți rezolvi o problema cunoscând persoanele potrivite?
Eu cred ca am reusit sa schimb ceva: superiorii cu care am vorbit (si cu care orine are dreptul sa vorbeasca. Mie mi-a fost refuzat acest drept!) nu stiau de astfel de situatii. Sper ca de acum incolo cei care se vor confrunta cu nedreptati, sa aiba un drum mai usor de parcurs. Deasemenea este obligatoriu ca in discutiile telefonice cu operatorul, sa stii ce drepturi ai: citeste procedura de reclamtii.