Now Reading
#SheDoer: Rucsandra Mihai – povestea unui om curajos care iubește cerul și care și-a dedicat viața profesională aviației

#SheDoer: Rucsandra Mihai – povestea unui om curajos care iubește cerul și care și-a dedicat viața profesională aviației

Pentru Rucsandra zborul este este mai mult decât o pasiune. Este un fel de a fi, unul pe care multe femei doresc să-l descopere. Fascinația pentru aviație i-a fost inspirată de tatăl ei, ceea ce mă duce cu gândul la importanța ghizilor în viața noastră. Un om poate să-ți schimbe întregul destin, iar Rucsandra chiar asta face pentru zeci și mii de cursanți care trec pragul agenției Train Aviation pe care a fondat-o în 2015. Într-un peisaj dominat înainte de bărbați, Rucsandra dovedește azi că femeia poate face absolut orice visează. 

Îți prezint azi o poveste despre cer și aripi care oferă libertate într-un interviu inspirațional care sper să te convingă că totul este posibil. Doar trebuie să-ți exersezi curajul!

Protagoniștii celor mai frumoase povești iubesc viața si tot ceea ce fac înseamnă pură pasiune. Așadar, cine este Rucsandra Mihai?

Bună, sunt Rucsandra: Creativă, Curajoasă, Stilată.

Mă  bucur de o viață din care nu am nevoie de evadare și vă inspir și pe voi să faceți același lucru.

Un profesionist al aviației, o persoană foarte caldă, extrem de comunicativă, loială și plină de umor. Sunt extrem de pasionată de aviație și iubesc să interacționez cu oamenii. Lucrul ăsta mă menține focusată și motivată în a împărtăși toată experiența și cunoștințele mele cu tine, odată  ce decizi că meriți tot ce e mai bun.

Sunt un om care a trăit peste 30 ani din viață în aviație și pentru aviație. Fostă însoțitoare de bord, atât pentru aviația comercială cât și pentru cea de tip business, instructor de  customer service și auditor inflight, instructor certificat internațional și recrutor.

Acum sunt și antreprenor, fondator și manager al TRAIN AVIATION, singura agenție de consultanță în domeniul aviației din România, care se ocuăa de training și recrutare pentru viitori însoțitori de bord din  aviația de tip business și din aviația comercială.

De 3 ani am fost aleasă Vice Președinte al Women in Corporate Aviation, WCA, o organizație americană cu ramificații în Europa și Asia, ce oferă burse anuale și mentorat persoanelor care vor să urmeze o carieră în aviația de tip business.

Aviația privită de un amator, o persoană care doar iubește să zboare și atât este misterioasă și deseori pare mai mult decât un loc de muncă. Din punctul meu de vedere aviația este pasiune curată și determină viața persoanei din interior de la A la Z. Ce reprezintă pentru tine acest domeniu și ce te-a determinat să pui ochii pe cer și să-l cucerești?

Aviația pentru mine este … acasă. Zborul este și va rămâne viața mea. Este mediul în care am crescut, m-am format ca om, în care am trăit clipe de fericire, dar și de tristețe sau de deznădejde. Aveam 19 ani când am început să zbor și credeam că pot să cuceresc universul. Cu entuziasm, cu bucuria de a face ceva nou, de a descoperi oameni și locuri. Și chiar asta am făcut toată viața. Mi-am umplut sufletul de frumos, am muncit cu pasiune pentru meseria asta, m-am dezvoltat profesional, am fost un exemplu pentru alții.

Cel ce mi-a deschis ochii către zbor a fost tatăl meu. A crezut cu tărie că meseria asta mi se potrivește mănușă și nu a greșit cu nimic. A știut că așa îmi voi pune în valoare calitățile și îmi voi dărui libertate și independență.

Cred cu tărie în motto-ul meu: CARPE DIEM și nu am încetat niciodată să dau sens fiecărei clipe petrecute pe pământ sau în aer. Am scris povești pe aripi de zbor timp de 30 ani. Mă uit înapoi cu mândrie și cu infinită bucurie și sunt recunoscătoare tuturor celor ce m-au însoțit pe drumul ăsta, m-au susținut și m-au învățat ceva.

Ți-ai dedicat aviației peste 30 de ani de viață și ai lucrat atât pe linii comerciale, cât și în zona privată pentru business. De aceea, care sunt provocările unui însoțitor de zbor? Dar beneficiile unei cariere în aviație?

O meserie este doar o meserie până când devine pasiune. Și atunci totul vine de la sine. A fi însoțitor de bord nu este ușor. Este o meserie extrem de solicitantă, istovitoare uneori, dar și extrem de provocatoare. Te face să realizezi că poți face lucruri imposibile și nu de puține ori îți depășești limitele. Aviația este despre oameni și pentru oameni.  Este despre un zâmbet oferit care poate lega prietenii, un cuvânt spus care poate înceta o dispută, despre curaj, perseverență, despre un mulțumesc care face cât o mie de cuvinte, despre a oferi o experiență de zbor de neuitat pasagerilor, despre colegi care îți devin o a doua familie, despre idealuri și despre visuri împlinite.

Îți trebuie multe calități pentru a putea face față provocărilor, dar cred că empatia este cea mai importantă. La fel și răbdarea pentru că, uneori, simți că nu mai poți…până mai poți :))

A fi însoțitor de bord nu înseamnă doar a servi pasagerii în timpul zborului. Înseamnă ani întregi de învățat manuale de aviație, traininguri extrem de grele în limba engleză, examene periodice, o stare de sănătate bună, înseamnă mai multe meserii într-una singură. În avion ești psiholog, barman, chef, bonă, inginer, pompier, regină a frumuseții. Trebuie să ai cunoștințe din mai multe domenii, instincte foarte bune și reacții rapide în situații neprevăzute.

Însă meseria vine la pachet și cu dezavantaje: ai un program de lucru total diferit de al prietenilor, muncești în weekenduri, de sărbători, de zilele de naștere ale celor dragi, muncești într-un mediu în care radiațiile sunt prezente,  uneori zilele de lucru depășesc 15 h, stai mult în picioare, mănânci neregulat, te lupți cu jet lag-ul.

Când începi acest job, vei fi nervos. Vocea îți va tremura în timp ce apuci interfonul, poate vei vorbi prea repede citind anunțurile din micul tău manual de însoțitor de bord. Vei fi nesigur pe tine și de capacitatea ta de a gestiona situații,  de a lua hotărâri, de a te purta cu pasagerii în așa fel încât, ei să plece super mulțumiți, dar cu timpul asta se  schimbă.

Prima dată când vei avea parte de o zi agitată, un pasager indisciplinat sau nepoliticos, o posibilă urgență sau chiar o urgență reală, întreaga pregătire de până atunci va începe. Cunoștințele și încurajarea instructorilor pe care i-ai avut profesori îți vor reveni în minte și apoi, va apărea altceva: un mic mugur de curaj și  încredere despre care nu știai că există va începe să înflorească. Vei intra în acțiune și vei prelua controlul. Și atunci îți vei da seama că a meritat totul. Tot efortul, toate nopțile nedormite, toate examenele extrem de grele, toată adaptarea anevoioasă, poate într-o țară străină, de o altă cultură, cu oameni atât de diferiți, veniți  din toate colțurile lumii.  Îți vei lăsa frica la ușă și nu te vei mai uita niciodată înapoi.

Obișnuiește-te cu ideea că pierzi și sărbătorile tale preferate. Este puțin probabil să petreci Crăciunul sau Paștele acasă în primul an în acest loc de muncă.

Găsește modalități de a te bucura de aceste sărbători altfel decât ești obișnuit.  Dacă asta înseamnă să porți căciuli de Moș Crăciun sau să ciocnești în avion un ou de Paște cu colegii tăi, distrează-te. Planifică „Ziua de naștere” și sărbători întârziate cu prietenii apropiați. Sărbătorile vor avea loc când vor avea loc în acest loc de muncă.  Dar câți nu vor să fie cu tine de Crăciun la New York sau de ziua ta in Maldive ? Câștigi atât de multe când intri în această industrie!

Beneficii de zbor ce îți permit să zbori peste tot în țară, pe continent și în lume. Abilitatea de a sta în fața a zeci sau chiar sute de oameni și de a le spune cum să fie în siguranță.  Încredere în tine și în cunoștințele tale că ai putea salva vieți într-o situație de urgență. Câștigi o putere pe care nu ai crezut niciodată că o deții. Obții libertate! Îți câștigi aripile.

Dacă lucrezi la companii aeriene foarte mari ai și alte beneficii: bilete de avion reduse pentru tine, familie și prieteni, discounturi în magazine tip duty free sau chiar și în alte magazine și restaurante, sejururi la prețuri promoționale, asigurări gratuite medicale și de viață, un program de lucru flexibil și dinamic, șansa de a întâlni și cunoaște celebrități, de a vedea lumea întreagă pe banii companiei, de a îți face prieteni pe tot globul, de a învăța lucruri noi, de a duce o viață sănătoasă.

Există diferențe considerabile între aviația dinainte de comunism și cea actuală?

 Categoric, da!  Aviația era extrem de exclusivistă la acea vreme, exista o singură companie aeriană în România și aceea era compania națională Tarom.

Făcând comparație cu procesul de selecție de astăzi realizez că atunci acesta era un proces extrem de sever, cu examene diferite, la limba română, geografie, două limbi străine și examene medicale riguroase.

Când am dat examen, în 1987, acesta venea dupa 8 ani de pauză în care Tarom nu mai angajase însoțitori de bord. Și selecția s-a făcut din 2500 de dosare depuse. Au ales atunci 52 dintre acestea, 47 de fete și 5 băieți. Au urmat apoi aproape 2 ani de școală și studii intense despre tot ce se considera necesar că ar trebui să știe un însoțitor de bord la vremea respectivă : cursuri complete de meteorologie, cunoașterea fiecărui tip de avion pe care urma să zburăm, limbi străine, servirea pasagerilor, medicină.  Făceam cursuri dimineața, la CIPA, Centrul de Instruire și Perfecționare Aeronautică, (actuala SSAVC, Școala Superioară de Aviație Civilă), iar apoi mergeam la aeroport , mai întâi la Băneasa și mai apoi la Otopeni unde lucram pentru câteva ore la sol, la check-in, handling, ticketing, catering. Toate serviciile erau ale companiei Tarom, nu existau servicii externalizate cum sunt acum.

În anii ’80, Tarom era cea mai mare companie aeriană din sud-estul Europei, avea o flotă de 80 de avioane și destinații peste tot în lume. Un însoțitor de bord de la acea vreme era o persoană care trebuia să știe foarte multe lucruri: să emită un bilet de avion, să citrească un bilet de avion (biletele erau tipărite pe hârtie), să știe regulile de handling ale companiei și cum se face check-in-ul pasagerilor. Biletul de avion era o cărticică aproape, cu coduri, abrevieri diferite și nu de multe ori pasagerii aveau nevoie de cineva să le ‘traducă” practic ce scrie acolo.

A fost o perioadă foarte interesantă și folositoare, mai ales că noi eram niște copii de 18-19 ani, fascinați de tot ceea ce vedeam și dornici să învățăm cât mai multe înainte să începem să zburăm.

Am absolvit școala în 1988, în luna octombrie, iar până la primul zbor din 10 mai 1989 am lucrat în alte compartimente ale companiei. M-am îndrăgostit de zbor din prima clipă în care am pășit în avion și nu mi-a fost frică niciodată să zbor.

Dacă vorbim despre aviația actuală, pot să spun că este diferită. Acum, obținerea unui atestat de zbor se poate face prin cursuri intensive, de 6 zile și chiar noi, la Train Aviation oferim această posibilitate unică în România, de obținere a certificatului european EASA în cel mai scurt timp!

Cursul nostru INITIAL EASA Cabin Crew Attestation în 6 zile este singurul de acest fel din România și îl facem în colaborare cu o firmă din străinătate, în limba engleză, astfel încât după finalizarea lui, cursanții să treacă cu succes de un interviu la orice companie aeriană. Atestatul este recunoscut la nivel european și este valabil 5 ani.

La fel de bine poți opta să mergi la un interviu la o companie aeriană din Orientul Mij;ociu fără să ai acest atestat de zbor european obținut în prealabil. Daca treci de interviu cu succes, acest atestat îl obții în mod gratuit în urma absolvirii trainingului făcut de respectiva companie aeriană. Însă acesta este valabil numai în Orientul Mijlociu. În momentul în care te hotărăști să lucrezi în Europa va fi nevoie să obții Atestatul EASA.

Probele actuale de interviu sunt diferite de cele de dinainte de 1990, sunt mai mult abilități personale decât cunoștințe generale. Chiar și probele medicale sunt mai permisive. Nu mai sunt obligatorii examene la doua limbi străine, este suficientă doar cunoașterea limbii engleze. Nu mai sunt limite de vârstă sau de greutate, uneori chiar nici de înălțime. Frecvența recrutărilor este foarte mare, cât și varietatea companiilor aeriene de pe piață: de la operatori naționali, cum este Tarom, companii low cost, companii doar pentru zboruri charter, companii smart flying, la companii redutabile de 5 stele, cele mai bune din lume.

Zborul a devenit extrem de accesibil tuturor, avionul este cel mai sigur mijloc de transport, iar meseriile de pilot și însoțitor de bord au devenit foarte căutate.

Ești fondatoarea Train Aviation, prima agenție de aviație business din România care oferă sesiuni de pregătire profesională fără a cere experiență anterioară în industrie. Spune-mi mai multe despre aceasta și cine poate participa la cursurile școlii?

TRAIN AVIATION este proiectul meu de suflet. Am înființat această companie în 2015 și asta venea ca un pas firesc în evoluția mea profesională. Încă zburam la acea vreme, însă deja din 2007 devenisem trainer certificat internațional, predam cursuri de inflight și de customer service la companie, eram implicată în procesul de a-i ajuta și pe alții să se îndrăgostească de meserie și să urmeze o carieră în aviație. Am început apoi o colaborare cu o companie ce pregătea candidați pentru interviurile la companii aeriene și așa am avut șansa să formez mii de însoțitori de bord ce zboară azi la cele mai bune companii aeriene din lume.

Am avut privilegiul și onoarea să zbor cu toți președinții și premierii României din 1992 până în 2017, dar să lucrez și pentru președinți străni, să conduc echipaje și să coordonez munca în aceste zboruri speciale. Având experiența îndelungată a zborurilor prezidențiale atât în România cât și în străinătate, să pot oferi îndrumare și cursuri specializate aviației de tip business a venit ca ceva firesc.

Aviația de tip business este diferită de cea comercială. Avioanele sunt de tip private jets, de diverse dimensiuni și configurări diverse, în funcție de necesitățile, dorințele și nevoile proprietarilor. Pasagerii transportați sunt Șefi de State și de guvern, familii Regale, demnitari, oligarhi, milionari, celebrități, oameni de afaceri.

Pentru a putea zbura ca și însoțitor de bord corporate, nu este nevoie să ai un atestat de zbor. Orice persoană care dorește să muncească într-un private jet, care are mai puțin de 19 locuri o poate face fără să aibă experiență anterioară de aviație. De ce? Pentru că regulamentele internaționale permit acest lucru. Se cere acest Atestat de zbor doar pentru avioane mai mari de 19 locuri, avioane de tip Boeing Business Jet si Airbus Corporate Jet. Însă, trebuie să ai niște calități bine puse în valoare, pentru a putea face față provocărilor acestei meserii de însoțitor de bord corporate.

Discreția este esentială, creativitatea sau flexibilitatea . Trebuie să ai dezvoltată abilitatea de a te adapta la orice fel de situații, de a arăta o atenție deosebită la detalii, de a fi un excelent organizator și o persoană cu abilități de comunicare bine dezvoltate. Să îți manageriezi timpul în mod eficient, să ai toleranță și empatie constantă, să ai deschidere către nou, să poți face mai multe lucruri în același timp, să planifici sau să organizezi evenimente. Efectiv să îți placă să lucrezi cu oamenii, indiferent de personalitățile și nevoile diferite ale acestora. Experiența în serviciul cu clienții sau experiența în industria hotelieră constituie un avantaj.

Pentru a trece de problema lipsei de experiență, întâi te confrunți cu ea, poate eșuezi prima dată și găsesti apoi o soluție. Te pregătești cu specialiști și înveți de la ei, din experiențele lor în aviație.

Succesul în aviația de tip business se rezumă la motivația, determinarea și dorința de a crește. Ai nevoie și de „personalitate”. Iar dacă mă întrebi cum arată, îți pot spune că atunci când predau cuiva nou, cu mai puțin de 6 luni până la un an de experiență sau deloc, motivul pentru care o fac este pentru că știu: „Ea/El va înțelege.” Am încredere că vor aborda orice situație cu o atitudine pricepută, muncitoare, de învățare rapidă, pasională și concentrată pe detalii. Trebuie doar să oferi cuiva un motiv bun să aibă încredere în tine.

Există, de asemenea, o frumusețe în naivitatea celor care vin la cursuri crezând că aviația corporativă va fi o tranziție rapidă și lină de oriunde intri în ea.  Unii dintre ei nu sunt siguri că au ceea ce este nevoie, alții sunt mult prea siguri și greșesc. Pentru fiecare dintre aceștia eu sunt un gardian al viitoarei lor cariere. Unii dintre ei nu se vor aștepta să reușească, așa că va trebui să le demonstrez, cu argumente că au calitățile necesare pentru a reuși. Pentru acești oameni eu devin mentorul lor, linia viitoarei lor cariere. Într-o zi, în viitor, vor ști că îmi datorează cariera în aviație pentru că am crezut în ei. I-am ghidat. Am văzut ceva în ei. Am riscat cu ei.

Ei sunt motivul pentru care eu sunt acolo unde sunt. NICIODATĂ nu am să uit asta. Succesul meu personal nu este o misiune individuală, ci un efort de grup. Iubesc să fac ceea ce fac, chiar mă ghidez după: #dowhatyoulove #lovewhatyoudo.

La trainingurile nostre poate participa orice persoană care are peste 18 ani, cunoaște limba engleză cel puțin la nivel mediu și dorește să lucreze într-un domeniu total diferit, dinamic, dar extrem de ofertant și provocator.

Ce abilități trebuie să aibă participanții la cursurile de aviație privată și ce cunoștințe vor căpăta după încheierea sesiunilor de training?

Experiența de muncă este absolut esențială. Abilitățile personale contribuie și ele la acest curs. Trebuie să compensezi lipsa experienței din aviație cu cunoștințe și abilități care se dezvoltă numai atunci când ești în contact direct cu alți oameni, fie că sunt clienți sau colegi de echipă. Tu intri într-un domeniu în care conexiunile și experiența, două lucruri pe care nu le ai cand ești nou, se construiesc zi de zi. Prin fiecare experiență trăită.

Relațiile cu clienții se dezvoltă în timp, se creează acea legătură de încredere atât din partea clienților, cât și a operatorului. Unii însoțitori de zbor intră în industrie cu experiență în yachting, restaurante de lux sau ospitalitate.

Am avut cursante care lucrau în domenii total diferite, în bancă sau în imobiliare și care au reușit să obțină un job de însoțitor de bord corporate mai repede decât foști însoțitori de bord din aviația comercială. Erau extrem de creative, îndrăznețe chiar, foarte atente la detalii și extrem de organizate și foarte sigure pe ele.

Cred că, în cele din urmă, succesul tău va depinde de modul în care abordezi sarcinile aparent nesemnificative din viață, conform principiului: “cum faci orice, este modul în care faci totul”. Aviația privată este despre micile detalii care fac marea diferență.

Cursul pe care îl oferim noi te ajută să îți recunoști calitățile, să îți dezvolți abilitățile personale și să le pui în practică în cel mai eficient mod în așa fel încât, să mergi la interviu ca un candidat bine pregătit și informat.

Suntem în legătură permanentă cu cei mai buni experți din aviația privată, și avem capacitatea să descoperim însoțitorii de bord potriviți ce urmează să ocupe posturile mult dorite în cadrul unor companii renumite din Europa, Orientul Mijlociu și chiar Statele Unite ale Americii.

Care sunt cursurile la care se pot înscrie doritoarele sau doritorii unei cariere în aviație privată?

Cursul VIP Corporate Etiquette and Silver Service for corporate flight attendants (Însoțitori de Bord VIP pentru Aviația Privată) este punctul de plecare pentru orice persoană dornică să devină însoțitor de bord corporate. Este un curs extrem de elaborat, in concordanță cu standardele actuale ale aviației de tip business și cu cerințele pieței.

Acesta este un program de instruire practică care se potrivește nevoilor însoțitorilor de bord avansați, cu experiență anterioară în aviația comercială precum și persoanelor cu puțină sau fără experiență de zbor în industria aviației, dar care au lucrat în industria ospitalității: restaurante  de 5 stele, în magazine de lux sau hoteluri și au acumulat suficientă experiență de lucru cu clienți VIP sau în serviciul cu clienți /customer service.

Acest curs se concentrează pe aspectele și responsabilitățile importante ale jobului de însoțitor de bord corporate la bordul unui private jet, rolul, abilitățile, instrumentele și resursele necesare pentru desfășurarea în condiții optime a misiunii de zbor și oferirea unei experiențe unice de zbor diverșilor clienți. De asemenea, oferă sfaturi practice complete de formare pentru a accede în industria aviației de tip business și acoperă toate cerințele profesiei.

În timpul acestui curs intensiv de Însoțitori de Bord VIP pentru Aviația Privată  noi oferim informații despre: responsabilitățile unui însoțitor de bord corporate, sarcinile echipajului de cabină, pregătirea și gestionarea cabinei aeronavei, siguranța manipulării alimentelor, eticheta serviciului la bord, noțiuni culinare de bază, tehnici moderne de prezentare a mesei, cunoștințe avansate despre mâncăruri gourmet, vinuri și șampanie, protocol internațional, diferențe culturale și siguranța zborului, precum și eticheta în relațiile de tip business, crearea unei rețele de cunoștințe din același domeniu și multe altele. Livrat pe baza ideii de artă pe farfurie”, fiecare zi de curs descoperă noi provocări, implică angajamentul tuturor elevilor noștri, creativitate, distracție și răbdare în a învăța lucruri noi, într-un mediu foarte interactiv. Vor învăța și despre felul în care pot impresiona și depăși constant așteptările celor mai exigenți clienți.

Această pregătire riguroasă ii va ajuta să atingă standardele înalte de zbor necesare pentru lumea aviației de afaceri și să descopere abilitățile cheie potrivite care ii vor face să aiba succes în această industrie provocatoare.

Programul de formare este susținut de mine personal și de încă un trainer certificat internațional și cu experiență îndelungată în aviația de tip business. Pentru a fi permanent în tema cu ultimele tendințe în domeniu particip constant la evenimente internaționale de aviație, traininguri și conferințe ca sa pot oferi în acest fel cele mai recente știri și inovații din industrie.

Membrii echipei noastre sunt, de asemenea, profesioniști din industria aviației și, nu numai. Formarea și sfaturile în carieră pe care le oferim vor pregăti pe deplin orice candidat, fără sau cu experiență în aviație pentru un rol de însoțitor de bord corporate în aviația de tip business și le vor îmbunătăți experiența profesională în furnizarea de servicii la bordul private jet-urilor.

Odată ce au finalizat cursul, primesc un Certificat de Competență, iar echipa noastră îi ajută cu redactarea unui CV și a unei scrisori de intenție și îi  îndrumă pentru găsirea jobului potrivit personalității lor.

Fiind în contact permanent cu partenerii noștri, atât interni cât și externi, companii aeriene private cât și companii de recrutare de personal, le punem la dispoziție toate pozițiile vacante existente în acest domeniu pe piață.

Partea de interviu reprezintă pentru multe candidate la un post de însoțitor de zbor cel mai dificil pas în calea împlinirii visului lor. Cât de mult contează acest aspect pentru un angajator și ce anume trebuie să valorifice candidatele pentru a ieși în evidență?

Interviul de succes este cea mai importantă parte a campaniei de căutare a unui loc de muncă în industria aviatică. Trebuie să știi cum să cauți informațiile necesare pentru a intra încrezător în orice interviu, ca un candidat informat pentru jobul de însoțitor de bord. Procesul de recrutare este de fapt un proces de vânzare-cumpărare. Compania aeriană dorește să cumpere un produs care să se muleze pe profilul clienților pe care îi transportă și pe valorile morale pe care le promovează.

Zâmbetul este logo-ul tău, personalitatea ta este cartea ta de vizită, felul în care îi lași pe alții să se simtă după ce au avut o experiență cu tine devine marca ta comercială. Dacă marca ta comercială este sentimentul pe care iî lași asupra oamenilor, atunci trebuie să utilizezi și alte instrumente pentru a îi ajuta pe aceștia să rămână cu o impresie excelentă asupra mărcii personale. Brandul personal trebuie să iți dezvăluie identitatea ca individ care este empatic și accesibil. De aceea, trebuie să înveți cum să-ți folosești abilitățile, experiența de muncă și mai ales personalitatea pentru a obține jobul mult visat.

Care sunt diferențele dintre aviația privată pentru business și cea comercială?

La prima vedere, ai putea spune că diferențele constau doar în avioanele pe care zbori, dar lucrurile stau puțin diferit.  Este vorba despre luxury of aviation. Trecerea de la aviația comercială la cea corporate este pasul firesc pe care un însoțitor de bord ar trebui să îl facă după niște ani vechime în aviația comercială. Însă nu oricine poate face pasul catre lumea aceasta extrem de selectivă. Îți trebuie acel “set” de calități în plus pe care iî menționam mai devreme.

Aptitudini avem cu toții, însă atitudinea este cea care face diferența. Clienții vin din zone diferite, chiar din clase sociale diferite. Este o lume în continuă mișcare, în care discreția, bunul simț, eleganța, cunoștințele și educația personale cântăresc în mod semnificativ atunci când se face procesul de selecție.

Ești provocat 24/24 h, muncești foarte mult, îți petreci mai mult timp în străinătate decât acasă, lipsești de sărbători, zile de naștere. Este o lume diferită, în care flexibillitatea este esențială, în care nu există nu sau nu pot.  O lume a luxului, a opulenței uneori, un alt stil de viață.

Dar și beneficiile sunt pe masură. Călătorești în condiții maxime de siguranță și confort, în niște bijuterii de zeci de milioane de dolari. Salariile sunt de câteva ori mai mari decât în aviația comercială, vizitezi destinații exotice, ești cazat doar în hoteluri de 4 și 5 stele, primești cadouri extravagante, întâlnești oameni extrem de diferiți, sofisticați și ai toate toate avantajele unei vieți diferite.  Din fiecare experiență trăită înveți ceva, te dezvolți permanent.

Ești vice președinte a organizației non-profit Women In Corporation Aviation (WCA) încă din 2019, un grup de profesioniști din domeniu care promovează oportunitățile pe care femeile le au în această frumoasă industrie.

Femeile sunt mult mai atrase decât bărbații spre această meserie. Ce părere ai despre puterea feminină din ultimii ani și cum văd româncele oportunitatea de a lucra în aviație, mai ales că multe au trebuit să-și reconfigureze traseul profesional în ultimii ani din cauza pandemiei de Covid-19. 

Women in Corporate Aviation este un grup de profesioniști în aviație, piloți, însoțitori de bord corporate, manageri, dispeceri, ingineri, studenți, profesioniști din centrele de formare și mulți alții. WCA promovează oportunitățile în aviația de tip business și este, de asemenea locul pentru crearea de legături, oferirea de burse și mentorat pentru cei ce vor să urmeze  o carieră în această industrie.

Această organizatie a fost înființată cu 29 de ani în urmă de Elizabeth Clark, pilot de carieră, pentru a promova femeile în lumea exclusivistă a bărbaților: aviația de tip business.  Ea a înțeles nevoia femeilor de a fi egale bărbaților într-o industrie exclusivistă, aș putea spune. WCA există pentru a promova oportunități de carieră pentru femei, în special, dar și pentru bărbați, pentru a evidenția modele și lideri în profesie. Ne ocupam să formăm generații noi de profesioniști și încercăm, prin ceea ce facem, să fim modele pentru cei ce ne calcă pe urme.

Organizția este finanțată prin taxa anuală a membrilor, dar primim sponsorizări de la diverse companii din domeniu prin care oferim burse de 2 ori pe an, celor ce vor să acceadă în această industrie.

Sunt o feministă convinsă și cred cu tărie că femeile pot face absolut orice în aviație. Pilotajul nu mai este demult o meserie exclusiv masculină, așa cum nici însoțitorii de bord nu mai sunt exclusiv femei. Regăsim în aviația corporativă multe femei pilot, femei mecanici de aviație, ingineri, dispeceri, controlori de trafic. Acum aviația este extrem de ofertantă și deschisă oricărei persoane care dispune de abilitățile necesare să desfășoare meserii grele, solicitante din punct de vedere fizic și mental.

Foarte multe femei au ales în ultimi ani să își reconfigureze traseul profesional. S-au folosit de calitățile personale și au urmat cursuri diverse, iar acum fac cu totul altceva din ce făceau înainte.

Am foste colege din aviație care și-au descoperit talente ascunse și au inceput să facă și alte lucruri, și aici mă refer la tot felul de obiecte hand made, extrem de căutate și de apreciate. Altele au renunțat la zbor și au ales să își încerce norocul în imobiliare și o fac chiar foarte bine. Datorită experienței de lucru cu clienții și a calităților personale se pot descurca excelent în orice domeniu.

Aviația te învață foarte multe lucruri și te formează pentru foarte multe domenii. Îți dezvoltă comunicarea, persuasiunea și toleranța. Nu există ceva ce un fost însoțitor de bord nu poate face, nu există domeniu în care să nu se descurce. Meseria este atât de complexă, tot timpul înveți ceva nou.

Pare-se că în această perioadă tulbure câteva industrii, printre care și cea de aviație au avut de suferit șocuri peste șocuri. Poate că multe fete se gândesc acum de două ori dacă să îmbrățișeze sau nu această profesie. Cum s-a schimbat ecosistemul aviatic în ultimii doi-trei ani și care sunt motivele pentru care acestea nu trebuie să renunțe la visul lor de a zbura spre înaltul cerului?

Aviația comercială a fost una dintre industriile puternic afectate de pandemia de Covid-19. Multe companii aeriene au fost nevoite să își închidă activitatea, personalul navigant a fost concediat, avioanele au fost scoase la vânzare.

Am văzut o transformare profesională a piloților și însoțitorilor de bord în lupta pentru supraviețuire. Pentru mulți dintre ei a fost ceva temporar pentru că s-au întors în industrie în momentul în care lucrurile s-au mai relaxat, au fost ridicate restricțiile de călătorie și lumea a început din nou să călătorească.  Aviația comercială își revine, oamenii vor din nou să călătorească, companiile aeriene încearcă să revină la nivelul de dinainte de pandemie. Sunt specialiști care spun că acest lucru nu va mai fi posibil, că lucrurile s-au schimbat pentru totdeauna, dar un lucru este  cert și acela e că oamenii vor călători cu avionul mereu.

Aviația privată a avut un boom extraordinar în ultimii doi ani. Oamenii au avut nevoie în continuare să călătorească, dar în condiții maxime de siguranță și confort. Și cea mai la îndemână soluție au fost avioanele private, private jeturile. Vânzările de astfel de avioane au crescut exponențial cu nevoia oamenilor de mișcare liberă și necondiționată.

Firmele de brokerage s-au trezit cu comenzi de închiriere fără precedent ale acestor tipuri de avioane. De regulă aeronavele private de acest tip au între 5 și 19 locuri, însă cele mai mari pot prelua la bord și peste 20 de pasageri.  Închirierea unui business jet depinde de mai multe variabile, printre care tipul aeronavei, numărul de pasageri, destinația călătoriei, anul de fabricație și servicii incluse.

Sunt clienți care preferă să închirieze un avion privat dacă au un trip de business și călătoresc în grup. Nu sunt condiționați de timp, își pot face singuri programul, orarul de zbor, călătoria este foarte flexibilă și agreabilă. La fel și pentu călătoriile de vacanță. Persoanele și familiile care călătoreau la clasa întâi cu companiile de linie, preferă acum să închirieze un private jet. Așa au siguranța că zborul nu va fi anulat, că ajung la destinația dorită într-un timp cât mai scurt și că beneficiază de un tratament preferențial.

Interesul pentru zboruri cu avioane private a crescut comparativ cu anii anteriori, ajungând chiar să fie mai mare ca cel din perioada de dinainte de pandemie. Lumea vrea să călătorească și este dispusă să plătescă în plus pentru condiții de siguranță maxime și confort suplimentar. Diferența față de anii anteriori constă în schimbarea comportamentului de închiriere sau cumpărare al celor care accesează acest tip de servicii. Aceștia sunt mult mai selectivi, cunosc mai bine piața, în special în ceea ce privește prețul și serviciile incluse.

Cea mai importantă piață pentru avioanele private rămâne America, ea deține 60% din traficul aerian al avioanelor private, urmată de Europa și Orientul Mijlociu.

Clienții ce urcă la bordul acestor aeronave beneficiază de confort sș siguranță sporite, aparatură de ultimă generație, unele dintre cele mai recente și sofisticate aeronave, dispunând chiar de sisteme de telemedicină Tempus IC, – un dispozitiv care în eventualitatea producerii unei urgențe medicale, folosește sistemele de comunicare prin satelit disponibile la bordul avionului pentru a se conecta cu doctorii aflați la sol. În aceste condiții și nevoia de personal a crescut.

Companiile caută să angajeze oameni calificați, pregătiți corespunzător și care pot să ofere clienților o experiență de zbor de neuitat. Joburile de însoțitor de bord corporate sunt cele mai căutate și mai accesate pe siteurile de specialitate. Mulți însoțitori de bord din aviația commercială rămași fără job doresc să facă trecerea în aviația corporativă, avantajele fiind mult mai mari.  Își doresc să lucreze  în același mediu în care au fost obișnuiți, dar cu o altă libertate de mișcare și pe alte salarii.

Însă exista și foarte multe persoane din afara aviației care își doresc să trăiască o altfel de viață, să lucreze într-un mediu luxuriant și să călătorească gratis în toată lumea. Cerințele nu sunt limitate la vârstă, ca în aviația comercială, și astfel dau posibilitatea multor femei. Multe dintre ele îmi spun că toată viața au dorit să facă asta, dar nu au avut suficient curaj sau nu a fost timpul potrivit sau au apărut copii și au renunțat.

Acest job oferă o libertate de mișcare și o independență finaciară care este greu de trecut cu vederea, iar eu le încurajez să încerce, pentru că merită. Important este să facă ceva în acest sens. Să mearga mai departe în împlinirea acestui vis. Să nu renunțe. Sa fie suficient de înțelepte să accepte ajutor specializat, de la oameni cu experiență dovedită în domeniu care le va face să învețe și să se dezvolte pentru obținerea obiectivului ales. Să găsească un mentor și atunci când le oferă un sfat simplu să acționeze. Majoritatea oamenilor spun că vor ceva, dar nu sunt dispuși să facă sacrificiile și angajamentele pentru a face visul posibil. Eu le sfătuiesc să indraznească.

Sunt convinsă că te leagă de acest domeniu sute și mii de amintiri. Mi-ar plăcea să ne povestești o întâmplare care a rămas întipărită pe retina sufletului și de care îți aduci aminte cu încântare.

Cred că primul și ultimul zbor în uniformă îmi vor rămâne mereu repere ale carierei mele.

Primul, pentru că simt și acum entuziasmul acela al tinereții în care făceam ceva ce alții doar visau să facă. Era ceva curajos, extravagant, diferit. Mi-a deschis un drum extraordinar în viață. Zborul m-a facut să visez, să întâlnesc și să admir oameni deosebiți, să leg prietenii pe viață, să trăiesc zâmbind, să iubesc. M-a facut să vad soarele de după nori, răsărit după clipe îndelungi și plumburii de răzvrătire a norilor.

Aviația este doar despre oameni și ale lor idealuri, despre pasiunea cu care își fac meseria. Despre trările lor, uneori bine ascunse, alteori frapant de reale, despre empatie, acea super putere de a te pune mereu în pielea celor de lângă tine. Este despre profesionalismul acestor oameni, dedicare, multe sacrificii, și mai multe renunțări și foarte multă muncă, Este despre colegi dragi, prieteni care au plecat la cer într-o clipă, neașteptat, și care au lăsat goluri care nu se vor umple niciodată. Și de care îți aduci aminte atunci când revezi locuri sau te uiți la cer.

Și ultimul zbor, care a fost făcut fără vâlva obișnuită în astfel de cazuri, după o carieră îndelungată. A fost dorința mea pentru că abia reușeam să îmi țin lacrimile în frâu. Eram marcată prea tare atunci de această încheiere cu toate că realizam că ușa închisă acolo este o fereastră deschisă către zborul visurilor mele. Către bucuria lucrurilor ce urmau să vină. Despărțirile sunt grele, indiferent de motivul care stă în spatele lor. Și sunt și mai grele când vine vorba de oameni dragi și ale lor mașinării zburătoare.

Mă bucur însă de realizările mele de acum și știu cu tărie că am reușit și reușesc în continuare să schimb vieți. Că simt satisfacția de a ști că sunt bună la ceva ce m-a provocat la un moment dat.

Care este destinația de vacanță preferată și ce loc din lume te-a marcat cel mai mult?

Greu de ales :)) Dar pot spune că întotdeauna voi prefera marea muntelui…sau dacă le pot include pe amândouă în același loc e și mai bine. Iubesc Asia, Bali este un loc tare drag mie. Însă locul care m-a marcat profund este Africa. M-a fascinat pentru totdeauna!  Africa are ceva atât de special și nu poți să nu simți asta de la primul pas pe care îl faci pe pământul acela roșu.

Ce reprezintă pentru tine o femeie puternică și curajoasă?

A fi o femeie curajoasă înseamnă putere în fața adversității, durerii și luptei. A fi curajos înseamnă a face față oricărei provocări cu calm si echilibru, chiar și să apelezi la alții pentru sprijin atunci când ai nevoie, chiar daca asta te face vulnerabilă. O femeie curajoasă în ochii mei este plină de bunătate, generozitate, compasiune, integritate și autenticitate. O femeie curajoasă este deschisă la noi provocări și aventuri. Ea apreciază că viața este scurtă și își face timp pentru a explora ceea ce o interesează, în loc să aștepte până când e „gata” sau e timpul potrivit sau viața se liniștește.

O femeie puternică muncește din greu, crede în ceea ce face și arată apreciere față de cei din jur și nu așteaptă ca un bărbat să-i valideze existența. Cel mai important, ea nu este egoistă și odată ce reusește, se întoarce pentru a-i ajuta pe alții.

Ce sfaturi ai pentru adolescentele sau femeile care se află la o răscruce de drumuri și își doresc să urmeze o carieră în aviație?

Să nu renunțe la visuri. Să facă în așa fel încât să învețe lucruri noi și să persevereze în a realiza asta. Nimic nu este ușor și nu vine fără eforturi. Dar cred cu tărie că viața ne scoate în cale oameni și oportunități care să ne ajute să ne împlinim visurile.

Și dacă simt că sunt potrivite pentru o astfel de meserie, că sunt persoane active, dinamice și nu vor să munceasca într-un birou de la 9-17.00, să îndrăznească să urmeze o carieră în aviație. Știu că răsplata va fi pe măsura efortului.

Eu le aștept cu drag la cursurile noastre și le pun la dispoziție toate cunoștințele mele acumulate în peste 34 de ani de dragoste de aviație.

Poți să-mi spui un titlu de carte care ți-a influențat într-un fel viziunea despre lume sau oameni?

Norii, de Petru Creția

O carte despre fascinanta lume a cerului aflat într-o continuă schimbare. La fel ca viața de zi cu zi.

M-au fascinat mereu cerul și norii și mereu am zis că acolo sus am fost mai aproape de Dumnezeu. Citind cartea am realizat că mereu există ceva care să te facă să te regăsești printre sentimente, trăiri, gânduri adunate. Am reușit să îmi descopăr profunzimea sufletului, am realizat că viața este imprevizibilă, că suntem toți praf de stele în nemărginirea clipei.

Ce reprezintă pentru tine termenul de doer?

O persoană care acționează, care face lucruri în loc să vorbeasca despre ele sau să se gândească doar la ele, care este admirată pentru curaj și îndrăzneală. O persoană pasionată de ceea ce face, aflată într-o continuă mișcare și care este un model pentru alții. Un #doer este o persoană care vrea să fie un exemplu, care împărtășește din experiența sa, care îi ajută și  pe alții să își împlinească visurile.

O persoană care îți poate schimba viața.

***

View Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 Doer. Toate drepturile rezervate. Made by 360advertising.

Scroll To Top