Now Reading
Cum îți poate afecta lipsa de activitate fizică starea mentală și tonusul zilnic

Cum îți poate afecta lipsa de activitate fizică starea mentală și tonusul zilnic

Cu toate suntem vinovate de păcatul amânării. Cine nu a spus măcar o dată: Sunt prea obosită ca să fac sport azi? Eu am folosit și încă, folosesc această „scuză” (spre rușinea mea) pentru a nu face mișcare în mod constant și ordonat. Potrivit asociației The Heart Foundation, oboseala este „scuza” numărul unu pentru inactivitatea fizică. Acesta este un paradox deoarece, avem nevoie de energie pentru a face mișcare. Totuși, un efect major în lipsa de activitate fizică este nivelul de energie scăzut. De altfel, oxigenul este o sursă inepuizabilă de combustibil, iar lipsa exercițiilor limitează aprovizionarea cu oxigen a creierului și corpului, creând astfel, o scădere considerabilă de energie.

Așadar, cum ne afectează lipsa de activitate fizică starea mentală și nivelul de energie?

Inactivitatea sportivă, de orice fel, declanșează un efect de domino care dă peste cap capacitatea de concentrare, de a lua decizii inteligente, de a gestiona starea de spirit, de a construi rezistență împotriva stresului și de a performa la capacitate maximă. Practic, urmările lipsei de mișcare, atacă pilonii principali ai menținerii nivelurilor optim de energie.

Nu știu tu, dar eu, când am citit despre asta, mi-am dat seama că noi oamenii, preferăm calea grea, decât calea ușoară. Până la urmă, nu-i greu deloc să faci sport, doar trebuie să te pui în starea mentală pentru a face ceva… iar asta reprezintă proba zilnică a voinței.

Bine, bine nu te impacienta! Vin și cu vești bune. Nu trebuie să suferi ore întregi la sală trăgând de fiare, să te forțezi și să-ți dai bioritmul peste cap pentru a te trezi dis-de-dimineață ca să mergi la alergat, supunându-ți trupul și mintea la o tortură nejustificată. Exclus! Cu toate astea, faptul că te informezi, cred că te ajută să înțelegi mai bine efectele unui stil de viață pasiv. Astfel că, ține cont de urmările pe care le poate declanșa lipsa de activitate fizică pentru mintea ta și ce ai putea să faci ca să schimbi paradigma:

  • Oboseala, bat-o vina

Te invit să dezvoltăm puțin subiectul de la începutul articolului legat de scuza oboselii pe care o folosim cu toții pentru a nu face sport (constant). Da, mișcarea este un paradox. Îți provoacă nesuferita febră musculară, dar te face mai energică. Ciudat, așa-i?

Exercițiul fizic crește fluxul de sânge, ceea ce înseamnă că inima ta pompează oxigen mai repede la creier, mușchi și țesuturi. De asemenea, promovează eliberarea de neurotransmițători, cum ar fi dopamina, serotonina și endorfinele naturale, care te vor face să te simți mai bine.

Chiar și exercițiile fizice moderate îți vor îmbunătăți nivelul de energie!

  • SOLUȚIA 1 – dacă te simți prea obosită pentru antrenament, concluzia este că trebuie SĂ TE APUCI DE TREABĂ. Începe cu exerciții de intensitate mică/ moderată, mergi pe jos măcar 10.000 de pași în fiecare zi, mergi cu bicicleta în parc sau fă yoga
  • SOLUȚIA 2 – vorbește cu o prietenă apropiată sau o vecină cu care te împaci bine să alergați după muncă. Ba mai mult, vorbește cu prietenele tale și stabiliți ca de trei ori pe săptămână să faceți întâlnirea fetelor pe Zoom, împreună făcând o sesiune de aerobic sau pilates. E altceva când vă motivați una pe alta și lucrați în tandem exercițiile 
  • SOLUȚIA 3 – fă mișcare în punctul cel mai energic al zilei. Poți face sport dimineața înainte de a pleca la muncă. Te poți trezi cu jumătate de oră mai devreme sau poți merge la muncă 30 de minute mai târziu? Încearcă să-ți prelungești masa de prânz cu o plimbare rapidă, iar seara, când pleci de la birou, mișcarea, deși, pare că te va extenua, va avea efectul opus, revigorându-te și calmându-te mental

Un mic disclaimer aici: exercițiile fizice nu pot compensa lipsa unui somn normal și liniștit. Apneea îți perturbă ciclurile de somn, lăsându-te extenuată și epuizată încă de la prima oră a dimineții. De aceea, discută cu medicul de familie sau cu un specialist pentru un ghidaj corect și funcțional.

  • Elementul relațional

Simți vreodată cum bateria biologică ți se descarcă, atunci când ai o ceartă cu partenerul sau când l-ai prins pe copil că iar nu și-a făcut temele la mate? Este ca și cum cineva ar fi tras ștecherul din priză și fiecare picătură de energie s-a epuizat subit. Se pare că lipsa activității fizice ar putea fi un factor pentru acest fenomen. Un studiu a constatat că oamenii pot crea un tsunami de interacțiuni pozitive cu familia și prietenii atunci când practică constant sport.

  • Împreună e mai bine

Beneficiile mișcării sunt sporite când faci exerciții alături de cei dragi. Data viitoare când simți că mocnește un conflict în familie, luați cu toții o pauză de mișcare. Închiriați un teren de tenis sau mergeți cu bicicleta în pădurea din apropierea cartierului. Această tactică, nu doar că îmblânzești conflictele care inevitabil se pot întâmpla într-o familie, dar cu timpul vei observa că sporește nivelul de energie.

  • Ține cont de elementul mental/ emoțional

În Statele Unite ale Americii se estimează că 40 de milioane de adulți suferă de tulburări de anxietate. Un studiu arată că 20% dintre români suferă de tulburări psihice manifestate prin tristețe, energie joasă, socializare prea puțină și retragere din cercul de prieteni. Peste 2 milioane de români au stări depresive cauzate de problemele financiare sau de cuplu, grijile cotidiene, evenimente stresante sau neajunsurile inerente.

Când ne simțim amenințați, creierul nostru pompează hormoni (indiferent dacă evenimentul este real sau închipuit) pentru a ne ajuta să facem față mecanismului de luptă sau fugă. Urmarea este o golire simțitoare de energie pe care organismul fizic și mentalul le resimt intens. Somnul este o metodă minunată pentru recuperare, dar gândurile anxioase continue, îngreunează adesea acest lucru. Inactivitatea fizică agravează acest lucru deoarece, înseamnă că pierzi una dintre cele mai eficiente metode naturale de reglare a tiparelor de somn. Exercițiul fizic promovează claritatea mentală, ștergându-ne din minte și corp excesul provocat de hormonii de stres.

Plăcere vs. fericire sau dopamina vs. serotonina. Cum facem diferența între cele două ca să fim fericiți.

Nu numai tulburările de anxietate îți împiedică nivelul de energie. Stresul cotidian și fluctuațiile dispoziției te pot face să simți că ești blocată într-un un roller coaster epuizant de emoții. Inactivitatea fizică contribuie la epuizarea serotoninei și dopaminei, acele substanțe chimice care ne ajută să reglăm în mod natural starea de spirit și energia. Mișcarea fizică stimulează în schimb, aceste substanțe chimice, ceea ce îmbunătățește activitatea din cortexul prefrontal (partea creierului nostru responsabilă pentru gândirea de ordin superior). Acest proces calmează creierul limbic sau reptilian, oprind automat declanșatoarele emoționale care pierd energia atât de vitală oamenilor.

See Also

  • Elementul intuitiv sau spiritual

Exercițiile te ajută să crești legătura dintre minte-corp, în timp ce înveți să ieși din procesele de gândire standard (logice). Cu cât îți asculți corpul mai bine, cu atât poți lucra la nivel interior cu ființa ta. Te-ai gândit vreodată câtă energie epuizezi alergând după soluții, acceptare și validare exterioară? Cred mult în conexiunea cu divinul care poate reprezenta un catalizator pentru a ne îmbunătăți nivelul de energie.

  • „Stăpânește” stăpânirea de sine

Cât de entuziasmată ești când judecătorul tău interior spune că ești prea bătrână, că nu poți mai mult, că nu ești în stare pentru a-ți atinge obiectivele dorite, visurile imaginate?

Singură te condamni pentru că nimic nu este mai trist decât un om care nu se iubește. Creierul nostru nu face diferența între gânduri pozitive și negative, el ia ce-i dăm. Din fericire, există o metodă simplă de contracarare a minciunilor pe care ți le șoptești singură atunci când nimeni nu te aude. Cred că ai ghicit deja. Soluția este exercițiul fizic.

Succesul exercițiilor fizice îți schimbă percepția de sine și stimulează sentimentul de putere și încredere în forțele proprii. Cu cât reușești să fii mai agilă sau flexibilă, lucruri pe care le câștigi în timp, dacă practici, spre exemplu: HIIT, dans sau arte marțiale, creează modele neuronale în creier. Acest lucru are puterea de a-ți reconstrui creierul, ceea ce te va ajuta în orice domeniu al vieții. Cum să nu ai un tonus de zile mari când știi că ești capabilă să depășești orice obstacol care îți apare în cale? Te simți ca Wonder Woman, puternică și fantastică, iar cei din jur vor observa asta.

Abilitatea de a te simți împlinită depinde mult de legătura dintre mișcare și vitalitate. Pur și simplu, lipsa de activitate fizică îți micșorează energia la fiecare nivel, și nu despre asta e vorba în viață, nu-i așa?

Sursă foto: Pexels

***

View Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 Doer. Toate drepturile rezervate. Made by 360advertising.

Scroll To Top