Now Reading
Decizii și alegeri – cum să fii eficient și împăcat când ai de luat o hotărâre?

Decizii și alegeri – cum să fii eficient și împăcat când ai de luat o hotărâre?

Zi de zi facem zeci de alegeri, fie ele mai mult sau mai puțin importante. Dar când avem de-a face cu lucruri care ridică mai multe semne de întrebare, pare greu să luăm decizii. În cel mai rău caz, ajungem să regretăm alegerile făcute și să ne blamăm pentru ele. Nu reușim mereu să fim eficienți când luăm o decizie. Și cu atât mai puțin reușim să fim pe urmă împăcați cu noi înșine vizavi de hotărârile luate de-a lungul timpului.

Uneori credem că avem doar două variante. Care, de regulă, sunt diametral opuse. De exemplu, să-mi dau demisia sau să lucrez în continuare unde sunt angajată, să rămân la oraș sau să mă mut la țară, să consum ce vreau și când vreau sau să duc un stil de viață sănătos. Gândim în extreme, tindem să vedem lucrurile în alb sau negru. Dar adevărul este că există și multe nuanțe. Pe care, de cele mai multe ori, ajungem să le vedem abia pe urmă. Din păcate, asta nu ne împiedică să ne învinovățim că nu le-am observat mai devreme, și anume când am fost puși în fața luării unei decizii. Uneori putem fi destul de neîndurători cu noi înșine…

Dar există o cale cu ajutorul căreia poți să fii eficient și împăcat cu tine însuți când iei o hotărâre. Tot ce-ți trebuie e puțin timp, o foaie și un pix.

1. Cartografiază teritoriul

Primul pas e să te lămurești care e impasul în care te afli. Care e problema care te macină, lucrul care te nemulțumește, aspectul pe care te întrebi dacă ar fi cazul să-l schimbi? E un pas important, pentru că uneori ne lăsăm absorbiți de efectele problemelor respective, ajungem să ne obișnuim cu ele, găsim soluții de moment și pe urmă nu ne mai gândim la cauze și la ce am putea face pentru a “tăia răul de la rădăcină”. Dacă identifici clar aspectul problematic, pe urmă e mult mai ușor să găsești o cale de rezolvare.

2. Găsește toate variantele

Nu lua în calcul doar două posibilități, și anume să faci un lucru sau să nu-l faci. În schimb, încearcă să descoperi toate variantele care îți stau la dispoziție, toate combinațiile care ți-ar putea fi de ajutor. De exemplu, să spunem că vrei să mănânci mai sănătos. În loc să te axezi pe cele două variante clare ce-ți apar în minte (adică să continui să mănânci la fel ca până acum sau să mănânci mai sănătos), e mai bine să găsești și variante intermediare: în timpul săptămânii mănânc sănătos, în weekend mănânc așa cum m-am obișnuit până acum. Sau șase zile pe săptămână mănânc ca până acum, dar o zi mănânc sănătos. După cum vezi, variante sunt multe. Trebuie doar să le identifici pe cele care crezi că ți-ar fi de ajutor. Si, foarte important, să le notezi pe o foaie de hârtie!

3. Notează avantajele

Acum că te-ai gândit și ai notat variantele, treci la părțile pozitive. Sub fiecare variantă scrii cuvântul Avantaje și treci, unele sub altele, toate aspectele care-ți aduc un plus, motivele pentru care alegerea respectivă este una bună. Trebuie să ai in vedere că nu cantitatea contează, ci importanța avantajelor respective în viața ta. Etalonul ar trebui să fie cât de important e aspectul respectiv pentru tine în raport cu nevoile tale din prezent. Repet. Nu ale celorlalți, ci ale tale. În momentul de față. Așa că, de exemplu, schimbarea percepției celorlalți asupra ta nu poate fi un aspect de luat in calcul.

4. Notează dezavantajele

Sub fiecare listă de Avantaje vei scrie cuvântul Dezavantaje și, unele sub altele, scrii tot ce consideri a fi un minus dacă ai lua decizia aia. Din nou, e vorba de același principiu – tot ce notezi este în raport cu nevoile tale din prezent. În fond, la final tu ești cel care trebuie să fie împăcat cu hotărârile și alegerile luate, deci propria persoană trebuie să fie reperul într-o analiză de genul acesta.

5. Dă note

Incepi cu toate listele de Avantaje și termini cu toate listele de Dezavantaje. Notele sunt de la 1 la 10 (10 este nota maximă iar 1 este nota minimă). Vei acorda note fiecărui aspect pe care l-ai scris mai înainte în funcție de importanța sa. Dar, repet, având mereu în minte că nota depinde de cât de mult contează aspectul respectiv în raport cu nevoile tale din prezent. Acesta este criteriul de evaluare.

6. Socoteala de acasă vs. cea din târg

Adună punctele de la avantaje. Pentru fiecare variantă în parte, nu toate la un loc. Apoi, tot așa, pe cele de la dezavantaje. Punctajul pentru fiecare variantă este dat de diferența dintre totalul punctelor de la avantaje și totalul punctelor de la dezavantaje.

avantaje – dezavantaje = importanța. 

Acum ar trebui să le lămurești care este alegerea cea mai bună. Dacă, la final, rezultatul unei variante e pe minus, e clar că nu trebuie să mergi în direcția respectivă. Cu cât punctajul e mai mare si, desigur, pe plus, cu atât mai mult ar trebui să inclini spre varianta respectivă.

Metoda aceasta de a lua o decizie e cu atât mai utilă când variantele de care dispui sunt multe. Atunci e cu adevărat de ajutor, pentru că, scriind și catalogând toate plusurile și minusurile reale, creierul face ordine în haosul mental. În caz contrar, nu ar putea gestiona eficient învălmășeala de informații și ar analiza de zeci de ori aceleași argumente pro și contra, fără a ajunge neapărat la un rezultat. Mai mult, ar fi influențat și de gânduri parazitare precum percepția celorlalți asupra sa, ceea ce ar vicia procesul de a face o alegere și, desigur, ulterior ar veni la pachet cu regretul că ai fi putut lua o hotărâre mai bună.

Ai făcut cea mai bună alegere cu resursele și cu informațiile pe care le aveai la momentul respectiv. 

See Also

Din păcate, avem tendinta să ne judecăm pentru deciziile luate în trecut. Și facem asta pentru că , între timp, am descoperit variante mai bune, soluții mai eficiente, căi mai putin întortocheate. Dar, pentru că nu poți controla mediul exterior, tu nu poți să știi exact care vor fi urmările deciziei tale, nu-i așa? Tu, de fapt, știi doar unde ai vrea să te ducă decizia respectivă. Anticipezi un anumit rezultat, atât. E ca și cum ai face un puzzle. Abia la final piesele sunt așezate la locul lor și totul devine clar. Dar la început mergi pe bâjbâite, o iei din aproape în aproape și încerci, pe cât posibil, să pui piesele unde crezi tu că s-ar potrivi.

Deci nu este corect sau sănătos pentru relația cu tine însuți să te tragi la răspundere pentru că, la un moment dat, nu ai luat cea mai bună decizie. Dacă ți se întâmplă să te judeci prea aspru pentru alegerile din trecut, încearcă să te eliberezi de sentimetul de vină spunându-ți că ai făcut cea mai bună alegere cu resursele și cu informațiile pe care le aveai la dispoziție la momentul respectiv. Pentru că, într-adevăr, așa e!

În concluzie…

Ia o decizie cât mai bună notând pe o foaie de hârtie toți factorii care influențează înclinarea balanței într-o direcție sau alta. Dar, când notezi avantajele și dezavantajele, ține minte că important e ca ele să fie în raport cu nevoile și dorințele tale din prezent. Așa vei fi tot timpul eficient când ai de luat o hotărâre.

Și pe urmă fii blând cu tine însuți! Nu întoarce pe toate părțile deciziile din trecut, învinovățindu-te că ai făcut alegeri greșite. În schimb, învață din greșeli, încearcă să extragi lecțiile care erau de învățat din situațiile respective și mergi înainte. Oricum nu poți schimba trecutul, deci concentrează-te pe prezent. Iar dacă înveți să fii împăcat cu deciziile tale, prezentul devine din ce în ce mai plăcut, vei vedea! 🙂

Photo: pexels.com

***

View Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 Doer. Toate drepturile rezervate. Made by 360advertising.

Scroll To Top