Now Reading
Meditația, noua mea descoperire și ce rezultate mi-a oferit.

Meditația, noua mea descoperire și ce rezultate mi-a oferit.

Am început să meditez. Și aproape văd cum unii dintre voi deja dați ochii peste cap, gândind ”și tu Brutus?” Ei bine, da. Și dacă subiectul vă plictisește, treceți mai departe. Dacă totuși vă numărați printre cei care știu că nu bat de felul meu câmpii (poate doar ocazional și și atunci cu grație 🙂 ), atunci cred că ceea ce am de povestit, vă poate deschide interesul pentru a face măcar un experiment cu meditația.

În cazul meu așa a pornit, ca o încercare. Nu am considerat meditația ca o prioritate. Fără să îi neg cumva ”puterile”, am considerat, un pic superficial desigur, că nu este pentru mine pentru că eu oricum sunt echilibrată, în armonie cu mine și fără răni emoționale care să mă afecteze în mod curent. De anxietăți și depresii nu am suferit vreodată. Doar că am ajuns probabil la un moment în evoluția mea când am alte nevoi … unele mai puțin materiale (să ne înțelegem, cele material există pentru că fac parte din meandrele concretului 🙂 ).

Am simțit că parcă ajunsă la aproape 40 de ani, nu mă cunosc suficient de bine, că parcă nu mi-am pus suficient de multe întrebări. Pentru că acaparată de problemele zilnice, de ”trebuie să fac asta, asta și asta”, mi-am găsit prea rar momentele în care să stau pur și simplu. Simt că am un potențial mult mai mare decât am reușit până acum să scot la suprafață. Iar dacă tot ceea ce am făcut până în acest punct nu a dat roadele pe care le doresc, este cazul să caut alte metode de lucru. Cărțile de dezvoltare personală nu-s tocmai apanajul meu. Sunt un om care trăiește în propria minte mult mai mult decât iese la suprafață, sunt un fel de overthinker, ceea ce îmi aduce uneori deservicii – adică stres inutil. Stresul oricum face parte din cotidian, de ce să-l mai provoc și eu în plus? Am simțit în ultimul timp o nevoie acută de liniște la nivel mental, poate pentru a face și mai multă liniște în mine, la nivel emoțional. Da, sunt suficient de bine, mă simt bine cu mine … dar de ce nu și mai bine, dacă se poate?!

Ei bine, am ajuns la acel aspect al conceptului de sănătate care se numește “grija pentru minte și spirit”. Pentru că ele contribuie la starea generală de sănătate mai mult decât știința știe să explice. Dar dacă asculți semnalele pe care corpul ți le transmite, vei știi ce ai de făcut. Știți cum vă povestesc eu de multă vreme că mănânc ce-mi zice organismul că are nevoie? Exact pe principiul ăsta am pornit în această nouă descoperire personală… mi-am descărcat un program de 21 de zile de meditație ghidată. Se zice că acesta este timpul în care se formează un obicei.
Am luat-o încet, așa cum trebuie cu orice obicei nou pe care vrem să-l implementăm în viețile noastre. Mi-am acordat 10 minute de introspecție în fiecare zi și astăzi am finalizat planul de lucru. 

Poate vă așteptați să vă zic ”WOW”, mi-a schimbat viața!” dar nu o voi face pentru că/ deocamdată nu mi-a schimbat viața. Am pornit în călătoria asta fără scopuri precise, ținte, așteptări … ba chiar am citit undeva că este indicat să nu te concentrezi pe beneficiile pe care le vei simți, ci pe procesul în sine de a medita. Pe principiul ”contează călătoria, nu destinația”. Dar înainte de a vă povesti experiența mea din cele 21 de zile, hai să facem un pic de teorie simplă.

Ce este meditația?

Meditația, conform sensului spiritual al denumirii, nu este un proces al minții, ci al spiritului. 

Dintr-o altă perspectivă, mai clară poate, meditația este arta de a reduce mintea la tăcere. Când mintea tace, concentrarea crește și trăim pacea interioară în mijlocul frământărilor lumești. Această pace interioară iluzorie, alunecoasă, este cea care atrage atât de mulți oameni spre meditație. 

Meditația nu are legătură cu filozofia sau credința noastră religioasă. Meditația este despre conștiință. Credințele minții devin neimportante. Ne scufundăm adânc în inima problemei pentru a avea acces la sufletul nostru – realitatea noastră interioară. Spiritul nostru, după cum ziceam mai sus. Prin urmare, meditația poate (și este) practicată de oameni de diferite religii sau fără religie, din întreaga lume.

Meditația nu este un remediu și nici nu trebuie privită așa, dar ea cu siguranță îți poate oferi un spațiu atât de necesar în viața ta. Uneori, spațiul personal (distanțarea) este tot ce avem nevoie pentru a face alegeri mai bune pentru noi înșine, pentru familiile și comunitățile noastre. Cele mai importante instrumente pe care le poți lua cu tine în practica ta de meditație sunt puțină răbdare, o oarecare bunătate pentru tine și un loc confortabil pentru a te așeza. Fix așa să privești meditația, ca pe ceva foarte simplu.

Și chiar dacă am menționat mai sus că atunci când te apuci de meditație nu ar trebui să îți faci o listă cu obiective pe care să le bifezi, este bine să conștientizăm că atunci când medităm, aducem beneficii reale și de lungă durată în viața noastră. Vorbim inclusiv de beneficii dovedite științific asupra sănătății fizice și mentale. Așadar, trec în revistă câteva beneficii remarcabile din ambele planuri.

Care sunt beneficiile meditației? 

  • Concentrare îmbunătățită. O minte limpede te ajută să fii mai productiv, mai ales în activități creative, cum ar fi scrisul. Chiar am simțit acest efect. Am petrecut mai ușor timpul scriind pentru site, inclusiv în acest moment, fără să mă las distrasă de mediul înconjurător. 
  • Lucruri mărunte te deranjează mai puțin. Îți dai voie uneori să te superi pe lucruri mărunte? Natura minții are darul de a amplifica lucrurile mici și a le transforma în probleme serioase. Meditația ne ajută să ne detașăm. Învățăm să trăim în prezent, mai degrabă decât să ne îngrijorăm cu privire la trecut sau viitor. Nu ne facem griji cu privire la lucrurile lipsite de sens, dar vedem imaginea de ansamblu. Este un aspect pe care l-am constatat doar parțial deocamdată. 🙂
  • Îmbunătățește starea de sănătate. Au existat numeroase studii care indică beneficiile meditației pentru sănătate. Motivul este că meditația reduce nivelul de stres și ameliorează anxietatea. Dacă putem reduce stresul, urmează multe beneficii pentru sănătate. Persoanele care meditează au un somn mai bun, au ritm cardiac mai scăzut, au tensiune arterială mai mică și se îmbolnăvesc mai rar. (1)
  • Cunoaștere de sine. Meditația ne permite să avem o înțelegere mai profundă a sinelui nostru interior. Prin meditație putem obține o mai bună înțelegere a scopului vieții noastre. Cum? De exemplu, meditația ghidată te transpune în anumite situații din trecut, îți pune întrebări, simple uneori, dar care ție nu ți-a trecut poate niciodată prin ca să ți le pui.
  • Stimulează intuiția. Meditația te pune în contact cu procesele tale decizionale subconștiente. Se spune că prima senzație pe care o ai despre ceva este cea corectă. Meditația îți va spori acest ”talent”. 
  • Scade nevoia de validare externă. Meditația te antrenează pentru a deveni mai conștient de modul în care gândurile și emoțiile îți dictează comportamentul, mai ales în cazul în care încerci să primești dragostea și validare din exterior. Te obligă să devii mai conștient de comportamentele tale nevoiașe și nevrotice și să le oprești/să le controlezi. (2)

Am meditat zilnic în ultimele 21 de zile, timp de 10 minute și mi-a plăcut maxim. Poate părea ciudat, dar momentul acesta de tăcere profundă mi-a indus un sentiment nou de fericire. O fericire calmă și profundă. Senzația este greu de exprimat în cuvinte. Dincolo de liniște și fericire, mi-a conferit o senzație de pace. Sau poate că serenitate este cuvântul potrivit. De asemenea, am constatat că fiecare meditație este diferită. Uneori meditația este o luptă pentru controlul minții, alteori se simte fără efort.

Ce am constatat în plus în urma experimentului meu și ce am mai învățat.

  • Am fost capabilă să mă țin ca la carte de un program. Da, consecvența mea a dat roade și aici.
  • Cele 10 minute trec extraordinar de repede. Nu este absolut nimic chinuitor.
  • Ideea că ”eu nu pot să meditez pentru că nu mă pot concentra” este doar în mintea noastră. Este o iluzie. Ba pot și poți foarte bine. Chiar, ai încercat, ca să afirmi că nu poți? Ai încercat doar o dată? Sau ai încercat în repetate rânduri? Vezi, deja se nasc întrerbări … 🙂
  • Fac sport și practic diverse forme de mișcare de mulți ani. Printre aceste forme de mișcare se numără și yoga. S-a simțit această experiență acumulată în timp, în momentul meditației. Înțeleg tehnic cum funcționează diversele forme de respirație, postura și sensul ei. Mi-este clar că există memoria corpului care se activează fix atunci când este nevoie să accesezi anumite informații.
  • De felul meu, nu sunt cea mai empatică persoană de pe suprafața pământului. Dar îmi doresc să învăț să fiu. Măcar cea mai empatică din casă (cu toate că mi-e greu să cred că-l voi putea ajunge vreodată pe Eric:) ). Ei bine, am senzația că am făcut ceva progrese în acest sens. 🙂
  • Da, un obicei are nevoie de 21 de zile pentru a se ”instala” și am constatat asta chiar și în acest moment, când scriu articolul, că am o respirație liniștită dar profundă și ritmică. De aici mi se trage. 
  • Și nu știu dacă are sau nu legătură cu meditația, dar mi-au tot venit niște idei minunate, iar mai devreme chiar una genială! 🙂 Wait and see!

Și pentru că sunteți obișnuiți cu mine să nu mă rezum doar la teorie, ci să vă dau și sfaturi practice, iată în continuare câteva tips & tricks.

Cum se meditează?

Vreau să fie foarte clar, oricine poate să mediteze! Este strict o chestiune de a te apuca de treabă. Dar ca orice lucru bun pe care vrei să-l faci pentru tine și să obții rezultate, meditația necesită practică. Pentru a beneficia la maximum de meditație, trebuie să o faci zilnic, într-un loc și într-un moment în care nu vei fi deranjat. 

  1. Stai cu spatele drept. Nu încerca să meditezi culcat, deoarece este posibil să adormi. Mi s-a întâmplat! 🙂  Meditația aduce relaxare și liniște, dar în același timp aceasta este o liniște dinamică. Meditația este destul de diferită de relaxarea somnului. Când medităm cu adevărat, suntem pe deplin alerți și conștienți. Simțul nostru de conștientizare este chiar amplificat. 
  2. Nu mânca înainte de a medita. După o masă grea, corpul va fi ”ocupat” cu digestia. Acolo va fi canalizată mare parte din energie. 
  3. Nu este necesar să meditezi în poziția lotusului. Poți să meditezi pe un scaun, atâta timp cât spatele este drept.
  4. Este util să faci un duș înainte de a medita.
  5. Nu este necesar să arzi tămâie și să aprinzi o lumânare, dar acestea pot adăuga puțină inspirație suplimentară.
  6. Este bine să meditezi dimineața devreme. Se spune că cel mai bun moment este 3 dimineața, dar consider că este mai important să fiu trează și să nu-mi fie somn, așa că eu am ales să meditez înainte de a-mi bea cafeaua. 

Meditații ghidate pentru începători.

Există diferite tehnici de meditație, foarte multe chiar. Dar pentru un începător (așa cum sunt și eu), cred că meditația ghidată este de mare ajutor. Așa că am descoperit 3 programe de 21 de zile de meditație ghidată, care să vă ajute să faceți primii pași către un obicei care poate schimba vieți.

DEEPAK CHOPRA & OPRAH

21 Days of Meditation

28 de zile de meditații ghidate cu Andreea Raicu

Cam atât pe acest subiect … deocamdată. Sunt primii mei pași pe care i-am făcut către meditație și am simțit să îi împărtășesc cu voi.

***

  1. Kok, B. E., Waugh, C. E., & Fredrickson, B. L. (2013). Meditation and health: The search for mechanisms of action. Social and Personality Psychology Compass, 7(1), 27–39.
  2. Van den Hurk, P. A., Wingens, T., Giommi, F., Barendregt, H. P., Speckens, A. E., & van Schie, H. T. (2011). On the relationship between the practice of mindfulness meditation and personality—an exploratory analysis of the mediating role of mindfulness skills. Mindfulness, 2(3), 194–200.
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 Doer. Toate drepturile rezervate. Made by 360advertising.

Scroll To Top