Connect
To Top

Copiii si sportul: De ce e important sportul pentru copii?

Absentarea nejustificata de la orele de sport, e, și o spun cu toată responsabilitatea, ca mama, ca adult, e, repet, pur si simplu impardonabila.

Inca imi mai amintesc clar cat de placute erau orele pe care le petreceam in curtea scolii jucand baschet. In anii de gimnaziu, cred ca era unul din motivele principale pentru care ma duceam nu numai cu drag ci si cu … nerabdare la… scoala; Si da, faceam parte din echipa oficiala, aveam antrenamente si meciuri cu alte scoli destul de des. Ehehe, probabil ca atunci am gustat din “aroma” de neuitat a celebritatii … 🙂 🙂 🙂

Dar la fel de bine imi mai amintesc de colegi de-ai mei care veneau cu scutire medicala la sport, cu tot felul de “situatii medicale” mai mult, sau mai degraba, mai putin justificate. In mare, mare parte nejustificate. Niciodata nu am inteles de ce parintii insisi erau cei care ii incurajau si continua sa o faca si astazi.

Absentarea nejustificata de la orele de sport, e, și o spun cu toată responsabilitatea, ca mama, ca adult, e, repet, pur si simplu impardonabila.

Probabil ca si din acest motiv statisticile din ultimii ani arata “foarte bine” in ceea ce priveste activitatea si rezultatele sportive in randul tinerilor din Romania. Sa ne amintim zicala latinilor “Mens sana in corpore sano”, adica “minte sanatoasa in corp sanatos” si sa intelegem de ce imperiul Roman a dainuit aproape 1000 de ani.

Oare cat va dainui neamul romanesc daca 54% dintre tineri nu practica nici un sport in timpul liber si doar 23% au spus ca practica sportul o ora pe zi (conform studiului publicat pe pagina Ministerului Tineretului si Sportului)? Deşi există motivaţie, 89% dintre tineri consideră că activităţile fizice sunt importante, se pare ca principalul motiv pentru care ei nu fac sport este … lenea (40%) – adica asa s-au cam obisnuit de mici.

Copiii au instinctul nativ de a fi permanent in miscare. Adora sa sara, sa alerge, sa se catere.

Revenind la copiii nostri si la lipsa activitatii fizice in cazul lor, consecintele acestei situatii sunt evidente prin numarul tot mai mare de copii obezi. Da, o spun si-mi asum: vad tot mai multe fetite si baieti de scoala primara cu burta. Acesta este adevarul si il putem nega, uitandu-ne in alta parte sau spunand ca o sa creasca si problema se va rezolva de la sine (vise…). Dar putem alege varianta in care acceptam realitatea, o constientizam si facem ceva. Orice. Cit de putin.

Impreuna cu sotul meu mi-am propus, inca de cand s-au nascut baietii, ca vor merge si vor practica diverse sporturi. Sa le incerce pe toate pana ce fiecare isi va gasi unul care sa i se potriveasca cu aptitudinile sale si pe care sa-l practice cu placere. Toata viata.

Au facut amandoi judo, tenis, fotbal, baschet si inot. Si acum s-au stabilit unul la baschet si unul la inot (inot face si cel mic din cand in cand, doar ca nu prea ii place in apa si atunci nu-l fortez). Iar rezultatele cred ca se vad, pentru ca sunt supli, au spatele drept si o musculatura armonioasa.

Copiii au instinctul nativ de a fi permanent in miscare. Adora sa sara, sa alerge, sa se catere. In mod normal, sportul este o activitate care ar trebui sa-i distreze. Chiar si acum, in anul 2015, daca mergi la scoala intr-o pauza vei vedea ca exact asta fac copiii. Exact ce faceam noi acum douazeci de ani si exact ce vor face si peste douazeci de ani, de acum inainte.

OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii) recomanda ca fiecare copil sa se miste zilnic timp de cel putin o ora, atat de intens, incat sa transpire. Astfel ei vor fi mai putin agresivi, vor avea un nivel crescut al motricitatii si mai putine accidente.

Asa ca ar trebui sa stimulam dorinta copiilor pentru miscare, decat sa le-o reprimam din teama de a nu pati ceva.

Experiente – e adevarat neplacute, generatoare de mici “panici” intra si interfamiliale, precum acelea de a se impiedica, a cadea si a se lovi sunt parte a normalitatii, a dezvoltarii si transformarii lor din copii in adulti tineri. Si cazaturile se invata si se exerseaza. Experimentandu-le, copilul capata incredre in sine, ajunge sa detina controlul asupra propriului corp (vezi aici articol).

 

 

Sportul aduce extraordinar de multe beneficii oricarui copil: stimuleaza dezvoltarea anumitor abilitati motrice precum coordonarea, viteza, anduranta si suplete, echilibrul, capacitatea de reactie. Practic invata sa-si foloseasca corpul (o sa radeti, dar foarte multi adulti nu stiu sa isi utilizeze corpurile nici la jumatate din capacitate – sesizam cu totii, de fiecare data cand mergem la sala).  

Mai mult, astfel –si prin miscare – copii isi dezvolta functiile cognitive precum vederea, intelegerea, capacitatea de a-si forma o parere proprie sau de a lua anumite decizii. Da, repet, decizii, or, ce inseamna viata noastra daca nu un sir lung de decizii?

In plus, practicarea unui sport de echipa influenteaza in mod pozitiv si capacitatea de socializare si interactiune. Copiul isi face mai repede prieteni, invata sa interactioneze si ce inseamna lucrul in echipa (un aspect care cred ca ne lipseste destul de mult noua, tuturor romanilor).

Sportul si miscarea in general mai prezinta un avantaj: pun creierul in functiune. Copiii care fac sport timp de cel putin o ora pe zi sunt mai dispusi sa invete si sunt mai concentrati. Explicatia este simpla: creierul este mai bine oxigenat.

O vorba nemteasca spune “Wer rastet, der rostet” (cine sta, rugineste) asa ca nu trebuie sa uitam ca practicarea unui sport are si foarte multe beneficii la nivel fizic: intareste musculatura spatelui, creste elasticitatea, confera o tinuta frumoasa, previne la maturitate boli precum cele de inima sau diabet.

In loc de concluzie: pentru a le asigura copiilor nostri o dezvoltare armonioasa catre un adult sanatos, introducerea unei forme de miscare – oricare – in mod constant in programul lor este imperativ necesara, nu de maine, nu de luni, sau de trimestrul viitor, ci de astăzi!

1 Comment

  1. meciuri live

    December 14, 2015 at 00:31

    Aici am gasit aici informatii pretioase despre sport. Ai o pagina web impresionanta pentru informatii Sportive.
    Mult Succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health