Connect
To Top

Ghid complet: Cum alegem, întreținem și schimbăm încălțămintea de alergat

Alerg de multă vreme, de câțiva ani încoace merg și la diferite competiții de alergare, e o activitate care, dincolo de faptul că îmi dă energie și mă ajută să mă mențin într-o formă fizică bună, îmi aduce multă bucurie. Și mă relaxează… la cap.

Și chiar dacă nu sunt o alergătoare profesionistă, în atâția ani am învățat multe lucruri despre acest subiect. Iar zilele trecute, o prietenă m-a întrebat de ce nu scriu și despre momentul în care trebuie schimbată încălțămintea de alergare. Așa că, uitându-mă pe site peste subiectele scrise despre alergare, mi-am dat seama că nu am povestit prea multe despre încălțămintea adecvată acestui tip de sport. Și lumea chiar ar trebui să știe. Pentru că atunci când vrei să alergi, asta este obiectul în care nu doar merită, ci, mai ales, trebuie să investești. Ca să obții maximum de la efortul depus și ca să nu te accidentezi. 

O temă despre care îmi propusesem să scriu mai demult, mai ales că sunt întrebată adesea, în special pe Instagram, când vă țin la curent cu alergările mele, în ce mă încalț când ies la alergat. Cel mai simplu răspuns? În acei pantofi sport care mi se potrivesc cel mai bine.

Dar cum am ajuns să îi găsesc, care sunt criteriile de care trebuie să ții cont când îți alegi încălțămintea de alergat, cum o întrețin pentru a o păstra în stare bună pentru mai mult timp și care este momentul în care trebuie schimbată, îți povestesc acum.

Iată care sunt trucurile pe care le-am învățat în timp..

Cum alegi încălțămintea de alergat

În primul rând, gândește-te unde vei alerga cu noii tăi pantofi sport, pentru că sunt trei mari categorii în funcție de care poți alege:

  • pantofi trail-running, pentru alergările la munte sau pe terenuri dure, cu denivelări, au crampoane, talpa rezistentă, dar flexibilă în același timp, astfel încât să ofere suport și protecție piciorului tău, indiferent de suprafața pe care pășești, sunt water proof;
  • pantofii road-running, pentru alergările pe asfalt, în parc, pe stradă, sunt ușori, flexibili, dar oferă suficientă stabilitate;
  • pantofii cross-training, sunt foarte comozi, nu au o talpă groasă, astfel încât să te miști cu ușurință în ei, sunt potriviți în special la sală sau la crossfit.

Ia în calcul pronația. Aceasta descrie mișcarea labei piciorului atunci când calci pe sol în timpul alergării și influențează foarte mult felul în care se resimt picioarele tale după alergare.

  • Pronația neutră presupune faptul că mișcarea se produce normal, pe centrul tălpii, greutatea fiind distribuită corect. Pantofii cu talpă flexibilă, semi-curbată sunt indicați în acest caz;
  • Sub-pronația se produce atunci când calci mai mult spre exteriorul piciorului, ceea ce face ca impactul la aterizare să se simtă mai dur. În acest caz sunt recomandați pantofii cu talpă mai groasă, mai înaltă, care oferă suport și flexbilitate;
  • Pronația exagerată apare la cei care aleargă cu genunchii foarte apropiați, care ajung să calce spre interiorul tălpii. Pantofii cu o talpă plată sunt indicați pentru acest tip de pronație.

Alege măsura potrivită. Nu mai e nevoie să îți spun cât de important este ca piciorul să se sconfortabil în acei pantofi. Nu trebuie nici să-ți alunece din picioare, nici să te strângă, trebuie să intre fără probleme, dar să lase și labei piciorului libertate de mișcare. În plus, nu uita că, în timpul antrenamentelor de orice tip, picioarele se umflă, așa că n-ar strica să alegi o pereche de pantofi cu minim o mărime în plus.

Din experiența mea, acea încălțăminte în care alerg cel mai bine este chiar cu 1.5-2 mărimi în plus. 

 

Pentru cei de trail, poate chiar două numere în plus, pentru că îi vei folosi și cu șosete mai groase. De asemenea, ar fi ideal să probezi pantofii pentru alergare în magazin – odată ce vei avea unul sau mai multe modele preferate și îți vei cunoaște nevoile privind echipamentul, vei putea comanda și online, dar pentru început ar trebui să-i vezi la fața locului. Sau îi poți păstra în magazin și îi poți comanda online apoi. De asemenea, păstrează bonurile, chitanțele și certificatele lor de garanție.

Cel mai bun mod de a-mi alege încălțămintea perfectă de sport a fost să probez mai multe perechi de la branduri diferite. Este foarte posibil ca un model care mie îmi place mult, să nu fie potrivit pentru tine. Așa că fii deschis să experimentezi și branduri pe care nu ”le placi” neapărat.

Uită-te la material. Pantofii sport nu trebuie să aibă doar culoarea și designul perfecte, ci și un material care să servească obiectivului final. Pe timp de vară sunt ideali pantofii sport din material textil, care lasă pielea să respire. În alte situații însă, ar fi de preferat să ai pantofi din piele sau piele sintetică, materiale rezistente, care se și usucă ușor. Pentru cursele montane, de preferat ar fi să ai o pereche de pantofi sport din material impermeabil, care să nu permită apei să intre înăuntru.

Eat. Train. Run. Cum ne apucăm în mod corect de alergare?

Cum întreții încălțămintea de alergat

Odată ce ți-ai ales pantofii sport potriviți, obiectivul este să îi păstrezi vreme îndelungată în cea mai bună stare de funcționare. Și da, sunt câteva trucuri pentru a face asta:

  • Încalță-te și descaltă-țe corect. Chiar dacă ești pe fugă, nu îți scoate pantofii din picioare fără să desfaci întâi șireturile. Același lucru este valabil și pentru momentele în care vrei să-i încalți. Forțându-i cu șireturile legate, nu vei face altceva decât să le strici forma și să accelerezi deteriorarea lor.
  • Lasă-i să se usuce corespunzător. Dacă adidașii tăi s-au udat în timpul alergării, nu îi pune direct în bătaia unei surse de căldură (de exemplu, la soare sau pe calorifer). Slăbește șireturile, ridică limba lor în exterior și lasă-i câteva ore la uscat, departe de căldura directă.
  • Alternează două perechi de pantofi sport. Dacă faci sport și alergi în fiecare zi (sau foarte des), ideal ar fi să ai două perechi pe care le schimbi, astfel încât fiecare pereche să aibă timp să se usuce și să-și refacă forma după antrenament.
  • Curăță încălțămintea cu o cârpă moale sau o perie, cu o soluție formată din apă și săpun. Evită să o speli la mașina de spălat prea des, pentru că nu e indicat un contact îndelungat cu apa. Dacă totuși o faci, alege un program scurt, o temperatură redusă (30 de grade), iar apoi lasă-i la uscat pe un prosop care să absoarbă excesul de apă.
  • Depozitează-ți încălțămintea în locul potrivit. Un loc răcoros, uscat, ventilat. Nu îți lăsa adidașii în geanta de sală când te întorci acasă (nu circulă aerul în ea) și nici nu-i așeza la căldură excesivă.

Când să schimbi încălțămintea de alergat

Când îi scoți din cutie pantofii tăi sunt noi, frumoși și la maximum de performanță. Dar așa cum se întâmplă oricărui obiect utilizat cu consecvență, și încălțămintea de alergat nu este nemuritoare, se uzează și trebuie schimbată dacă vrei să îți ofere protecție și confort.

Cât de des trebuie să schimbi încălțămintea de alergat ține de distanțele parcurse, de modul în care calci și de greutatea ta. 

Alergarea pe asfalt îi va toci mai repede. Alergarea în încălțăminte uzată poate provoca accidentări și răni.

Practic, trebuie să schimbi pantofii de alergat când:

  • se deteriorează talpa sau alte părți ale sale.
  • încep să te doară picioarele și tălpile de la ea.  
  • nu îți mai oferă stabilitate.
  • nu stau simetric dacă sunt puși pe o suprafață dreaptă.
  • când îți provoavă răni sau te strânge.
  • îți forma degetelor s-a impregnat în material.
  • și-au atins durata de viață de aproximativ 1000 de km, cărora le poți ține evidența cu un monitor GPS. 

Dacă răspunzi afirmativ la unul sau mai multe dintre punctele de mai sus sau pur și simplu nu te mai simți confortabil cu pantofii tăi sport, e timpul să alegi o pereche nouă!

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health