Connect
To Top

Vrei un copil sănătos și în formă? Uite cum îi poți crea un stil de viață sănătos cu aplicația Wello!

Acum vreo doi ani, deci când era în clasa a 7a, Marc, fiul nostru cel mare începuse să ia în greutate. Te-ai putea gândi că așa ceva nu se poate întâmpla unui copil ai cărui părinți fac mult sport, mănâncă atent și sunt în formă. Ba da. Se poate. Dacă copilul este sedentar, nu practică nici un sport și mănâncă junk food imediat ce iese din casă. Sau chiar și acasă. Și acest fenomen îl remarcasem la foarte mulți din colegii lui, atât fete cât și băieți. 

Absorbiți de muncă și de responsabilități care uneori ni se pare prioritare sau din dorința de a nu mai avea discuții și certuri consumatoare de energie, am lăsat ceva timp să treacă… până într-o zi. Când am avut ochi să văd mai puțin superficial colăceii copilului meu. Și atunci am zis: gata. Nu, nu am zis. Am decis. Ca de a doua zi să reia, fără drept de apel, cursurile de înot, oprite fix din cauza veșnicelor discuții ”n-am chef”, ”nu vreau”, ”sunt obosit”. Am tăiat mersul săptămânal la fast-food, pentru că, deh, așa e cool, se merge în gașcă și nu vrei să fii mama aceea nebună și să-l lași pe copilul tău izolat, și am organizat cât de cât mesele.

Ghici ce? Rezultatele au apărut în vreo două luni. Și nu, copilul nostru nu era obez, dar nimeni nu ajunge obez peste noapte, ci în timp, kilogram cu kilogram acumulat.

Poate că ceea ce eu am scris aici este prea direct. Sau poate ar trebui să fiu și mai tranșantă. Dar de ce ne-am ascunde în spatele unor cuvinte frumos împachetate? Cui ar servi asta? Nouă, părinților, că ne-am liniști gândind că totul e sub control și își vor reveni pe măsură ce cresc? Lor, că le spunem că este în regulă cum sunt, că ei sunt oricum cei mai frumoși și cei mai deștepți? Nu, nu. Dacă ne iubim cu adevărat copiii, avem grijă ca atât cât se află în responsabilitatea noastră, să-i ducem pe drumul corect. La noi, părinții, este problema, nu la ei. Deci tot noi suntem cei care trebuie să acționăm dacă vrem să avem copii sănătoși care să se transforme în adulți sănătoși.

În aparență și în teorie este simplu să crești copii sănătoși: ai grijă de alimentația lor și te asiguri că au 60 de minute pe zi de activitate fizică. Asta ar trebui să-i protejeze de obezitate, diabet și o lungă listă de afecțiuni cu care s-ar putea întâlni la maturitate. În practică însă, România se situează printre primele țări din Europa în ceea ce privește obezitatea infantilă, cu 3 din 10 fete și 2 din 10 băieți supraponderali, conform unor date publicate de Organizația Mondială a Sănătății. Cumva nici nu mă miră de vreme ce la ședințele cu părinții există opinii de genul ”îi aduc scutire la sport ca nu cumva să se accidenteze”. Superb.

Da, mediul în care copiii noștri se învârt, joacă un rol important în preluarea unor obiceiuri greșite. Tocmai de aceea implicarea familiei este esențială.

Ce putem face pentru a remedia situația kilogramelor în plus la copiii noștri? Am alcătuit o listă cu pașii pe care ar trebui să îi urmeze fiecare părinte.

  1. Redu timpul petrecut de copil în fața unui monitor.Copiii noștri sunt născuți în epoca tehnologiei și ar fi chiar rupt de realitate dacă le-am interzice cu desăvârșire accesul la telefon, tabletă sau computer. Dar putem să limităm din timpul petrecut în acest mod. Cum? Nu le pune copiilor televizor în cameră (noi avem un singur televizor în casă), setează un anumit interval orar în care are voie pe device-uri. Oferă-le alternative de petrecut timpul care să fie pe gustul lor și care să presupună să fie în mișcare. Chiar este indicat să fii ferm uneori.
  2. Stabilește un program pentru măcar o activitate sportivă.Da, copiii din generația asta sunt uneori suprasolicitați de cerințele școlare. În plus, mulți părinți simt nevoia să suplimenteze studiul în particular, astfel copiii ajungând să nu mai aibă timp și de mișcare. Personal consider că sănătatea copiilor mei este mult mai importantă decât nota 10 pe linie și am stabilit că minim o activitate sportivă aerobă efectuată susținut de 3 ori pe săptămână cel puțin o oră este obligatorie. Înotul cred că este forma ideală de mișcare pentru copii.
  3. Schimbă obiceiurile alimentare nesănătoase.Dulciurile în casă apar numai dacă le pui în coșul de cumpărături și le plătești. Nu le cumperi, nu le mănâncă. Nici măcar tu. Este valabil și pentru orice variantă de suc. Mai puțin cele naturale din fructe (cu care nu trebuie exagerat dacă există kilograme extra) și o limonadă făcută în casă. Înlocuiește prăjitul cu gătitul la cuptor. Înlocuiește orezul alb cu cel integral (chiar e mai gustos). Nu mai pune biscuiți sau snacksuri pe masă. Pune porții mai mici. Nici nu trebuie să faci mai mult de un singur fel de mâncare. Dacă copilul îți zice că nu-i este foame, nu insista. Mă fascinează părinții care își supra hrănesc copiii chiar dacă aceștia sunt departe de a fi niște silfizi. Ieși din automatisme. Pur și simplu conștientizează fiecare acțiune care implică mâncare.
  4. Planifică mese gustoase și sănătoase.Da, este muuult mai simplu să comanzi mâncare sau să le dai bani ca să își ia singuri ceva din oraș. Dar dacă îți iubești copilul, bănuiesc că nu îți este indiferent ce mănâncă. Părerea mea. JÎntreabă-l ce ar vrea să mănânce acasă, ce i-ar plăcea și cumpără-i fructele și legumele preferate. Stimulează-l să încerce gusturi noi. Poți face câte o poveste scurtă pentru orice. Dacă totuși chiar nu ai sub nici o formă timp de gătit, caută alternative calitative. De multe ori văd adulți preocupați mai mult de calitatea hainelor pe care le poartă decât de cea a hranei pe care o consumă copiii lor. Am considerat tot timpul că prioritatea este fix invers. E nevoie să mai motivez de ce? J
  5. Fii un model pentru copilul tău.Toate cele enumerate mai sus nu valorează absolut nimic dacă tu nu le aplici. Schimbă-ți și tu obiceiurile alimentare, fără să însemne că ești la regim. Începe cu câte o schimbare, apoi mai adaugă una, și încă una. Și ține-te de ele până… îți intră în sânge. Starea de sănătate trebuie să fie o prioritate. Abordează subiectul acesta în familie. Poate fi o temă de conversație nemaipomenită. Și obișnuiți-vă să întreprindeți împreună activități în aer liber, indiferent de temperatură.

Îți voi recomanda și un instrument extrem de util despre care am aflat recent și am considerat că este util să vă dau informația, pentru că te ajută în implementarea acestor schimbări în viața copilului tău și a ta implicit.

Este vorba despre aplicația Wello pentru Android sau iOS. Mai exact Wello este o platformă de sănătate dezvoltată cu ajutorul fondurilor europene de către un start-up din Cluj. Ea are menirea să ajute familiile cu copii cu probleme de greutate să slăbească și să aibă un stil de viață sănătos.

Chiar dacă nu am copii obezi, eu am descărcat-o pe telefon și am constatat ca să văd cum funcționează pentru că este foarte utilă pur și simplu dacă vrei să implementezi în viața copilului tău și a întregii familii un stil de viață sănătos. Wello funcționează în modul următor: 

  • După ce am descărcat-o, am introdus datele cerute de aplicație despre copiii mei și despre noi. Cu ajutorul inovației tehnologice prin inteligență artificială și a datelor științifice, Wello generează sfaturi și diete nutriționale personalizate pentru părinți și copii, în funcție de nevoile fiecăruia dintre noi, fiind o sursă completă de informații despre alimentația corespunzătoare a copiilor. Și mai exact, îți dă opțiuni de mic dejun, prânz, cină și gustare, cu trimitere către rețete. Îți recomandă inclusiv restaurante din apropiere unde poți comanda în conformitate cu recomandările. 
  • Și copiii o vor descărca pe telefonul sau computerul lor. Te vei conecta și tu la aplicația de pe telefonul copilului. Practic, aplicația se bazează pe interacțiune prin jocuri și conținut interactiv, iar membrii familiei sunt încurajați să se implice în activități fizice comune distractive, de la practicarea unui sport în aer liber la gătitul împreună. De asemenea, platforma Wello permite interacțiunea cu dispozitive pentru monitorizarea activității, precum brățări de fitness și smartwatch-uri, preluând, analizând și integrând informațiile colectate în recomandările personalizate de nutriție și activitate fizică ale utilizatorilor. 

Mi se pare extraordinar că există așa un ajutor și că este gratuit. Mă bucur că Uniunea Europeană susține astfel de inițiative antreprenoriale inovatoare care luptă împotriva obezității infantile, precum această platformă de sănătate Wello (în care investește sume serioase – 650k Euro!!!) și că niște români au fost cei care au venit cu o astfel de soluție.  

Da, trăim vremuri stresante, în care timpul a devenit mai prețios ca oricând. Dar lipsa lui nu justifică renunțarea la grija pentru sănătate. Un copil crescut cu obiceiuri sănătoase, cu dragoste pentru mișcare și mâncare care să îl hrănească, nu care să-i umple stomacul, va fi un adult sănătos. Și vreau să cred că asta ne dorim cu toții pentru ființele pe care le iubim cel mai mult pe lumea asta.

#InvestEU

***

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Health